Kirjoittaja Aihe: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...  (Luettu 93711 kertaa)

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #180 : 16.02.2015-15:34 »
^ kiitos :)

Markku,
Noille valuluukuille käyttiksessä kerrotaan ensiolle 8mm auki ja toisio 10-12mm, eli laittaisinko ension tosta arvosta puoleen, eli 4mm?
Alkuun tuli pidettyä tossa 4:ssa, toki toisio oli railakkaasti isommalla, yritin pitää luukut samassa suhteessa auki kuin mitä valmistaja suosittelee. ...olikohan 6-8mm...
Noilla säädöillä jos laittaa imurin 20% niin alipaineet  jää rajusti alle valmistajan suosituksen (30-40pa käyttiksestä riippuen) ja liekki tosiaan painaa jälkipolttopesästä lyhintä tietä ulos.

Voishan tonkin tietty vielä testiä että laittaa sen toision ihan minimiin ension ollessa noinkin suurella/antaa alipaineiden tippua alas, mut se tarvii testiä pimeellä ja sopivalla tuulen suunnalla (tänään tuulee rivarille päin).
...mulla vaan on ilkee epäilys että tollakin metodilla tuli lähtee lapasesta het kättelys, pesällinen puuta humahtaa tunnissa rajun savuutuksen saattelemana...  :o

Oishan se kiva jos toi palais rauhallisesti, eikä ryöstäytyisi yltiöpäiseen paloon/megatehoihin (varmaan savuuttaiskin vähemmän kun ei hullunlailla palaisi), mutta ei vain tahdo olla hallittavissa...


Sattaa olla että liika toisioilmakin vie sen liekin mennessään. Oikeastaan kannattais tehdä niin ettei anna aluksi toisioilmaa ollenkaan, palamisen alettua kunnolla, raottelee  sitten toisioilmaa tarpeen mukaan?

Emäntä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 192
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #181 : 16.02.2015-16:34 »
Mulla ois sellanen varovainen mututuntuma et aluks vois antaa toisiota ja sit vähentää about tunnin tietämillä...
...nimittäin aluksi toi liekki on kohtuu hyvä ja savu vaaleeta, tunnin tietämillä alkaa meneen vuoristoradaksi...
Mutta täskin on se kuuluisa poikkeus vahvistamut säännön ;)
Ja, just noin, ton oon ollut havaitsevinani et liika toisio tosiaankin syrjäyttää liekin pois oikealta reitiltään...

Ainut selkee hottokohta tohon hiillokseen/puuhun tuli silloin kun se labrahemmo oli täälä säätämässä, ennen ja jälkeen en oo vastaavaa nähnyt. Yli puoli pesällistä hiiltä/mustunutta puuta ja keskellä aukko  :o
...ja voin sanoa että se mies jos kuka pisti ton pannun kituuttaan, savukaasut kieppui 110-135 asteen välillä, ja savuutti.
Vaaleeta wahwaa savua paaaaaljon. Mutta kuulemma häkä ja jäännöshappi yms arvot oli kohdallaan  :o
11h tuli yhtäjaksoisesti, pari pesällistä puuta,  ja varaajan pohja lämpes 4 astetta  :D
Ei riittäny tehot avaamaan 80:ä termaria  :D Ei jostain syystä oikein tehnyt vaikutusta sekään  ;D

Ai, niin, tää juonenkäänne, voihan ton kiehumisen aiheuttaa toi pumppukin jos on mennyt sököksi ;)
Yhestä wilon pumpusta katos aikanaan pikkuhiljaa siivet, ja joku grundfossi tuli jostain muusta syystä tiensä päähän...
Ja tän talouden saippuaoopperan juoneen kuuluu voimakkaasti aina se että kaikki mahdollinen alkaa ryppyileen yhtä aikaa :)
Kultaisella 90-luvulla noita pumppuja kilahteli aina 30 asteen pakkasilla viikonloppuisin, vuosia tuli pidettyä aina varapumppua varastossa  ;D
Nyt on mennyt vuosia ilman pumppurinkoja ja varastoon ei oo tullut hankittua jemmaa, huono homma sinänsä kun noita vanhan mallin pumppuja ei nyt enää saa :(

Tulipa mieleen, labrahemmon mukaan jälkipolttopesän alipaineen kuuluu laskea, jopa puolittua, palon keskivaiheilla, välillä on selkeesti laskenutkin, sit taas joskus on lähtenyt nouseen  :o
...nyt tulee muistinvaraista tietoa: ehkä silloin kun alipaineet on laskeneet niin palaminen on ollut hallitumpaa, pahimmilla sotkukerroilla taasen eivät ole laskeneet/pahimmillan vain nousseet.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2015-17:00 kirjoittanut Emäntä »

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #182 : 16.02.2015-17:17 »
Kuulostaa aika aktiiviselta säätimeltä tällä hetkellä. Samoinhan se käyttäytyy kuin lambda säädölläkin. Omia ylös otettuja arvoja löytyy lambda keskustelusta. Vaan pitäisihän tuon toimia ilman jatkuvaa säätöäkin.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

Maatilallinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 88
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #183 : 16.02.2015-19:02 »
Maatilallinen, imuri suhteessa ilmaluukkujen asentoon on ollut aika suurella (alipaineet syytä olla yli 65 että pelittää jotenkuten). Lataajapumppu on nyt ollut täysillä pakon sanelemana kun tuli tää ilmasirkus  ::)
Ilmaa tos järjestelmäs on ollut aina, ja paineetkin alhaiset, mut mitään poreiluja eikä muita kiertohäiriöitä ei ole aiemmin ilmennyt... Joku koko paloprosessissa on siis muuttunut niin että saatiin nyt tääkin ihanuus mukaan...  ::)

Repa, toi holvaaminen on aika minimaalista kun pannu palaa näillä tehoilla, jos aletaan oikein kunnolla kitupolttaan niin sit holvaa oikein huolella, luukuista riippumatta, ja keskelle tosiaan tulee se hottokohta.
Mulla on vähän sellanen hytinä että toi vaatii ton imurin vaikka piipussa ois mikä veto, imuri "tasapainottaa" vetoa.
...ja jos tota vetoa ei tosiaan ole kunnolla niin liekki ei jälkipolttopesässä ohjaudu yhtään taakse päin/ pääse sekoittuun toisioilmaan.
Tästä videosta näkee hienosti miten liekki pitäs saada tonne taaksepäin:
https://www.youtube.com/watch?v=RkL9dbyZ1IU
...jos vetoa ei ole riittävästi niin nousee ihan pystysuoraan. Poistoaukko on just tos yläpuolella ja toisioilma tulee tota liekin kaaren alta, joten tota on pakko saada kaarteelle jos meinaa et yhtään toisioilmaa sekoittuu.
Aiemmin tuli havaittua että kun imuri on pienellä ja antaa lisää toisiota, niin se suorastaan lykkää liekkiä väärään suuntaan.

*EDIT*
Pitää nyt vielä illalla koittaa sulkea pois toi lataajapumpun kilahtamisen mahdollisuus, isäntä oli onnistunut saamaan käsiinsä vielä "vanhaa mallia" olevan pumpun (uudethan on taajuusmuuntaja mallisia). nyt vaan pitää tosissaan toivoa että se sit sopii tohon termovarin runkoon, grunfossin tehtaaltakaan kun oltu osattu ottaa kantaa tohon sopivuuteen  ???

Jospa se palaa nyt sen verran kuumemmin että siitä tullut tuo poreilu ja pistekiehuminen :)

Saatko sinne lisättyä painetta, onko käytössä kalvopaisuntasäiliö? Vai onko jokin muu syy, miksi paine täytyy pitää alhaalla. Jos ei ole, niin sitten vaan vettä lisää niin paljon kuin voi laittaa. 1,5bar varo antaa pitää n. 1,8bar painetta vielä laukeamatta.

En nyt kuitenkaan välttämättä suosittele nostamaan paineita yli 1,5barin vaikkei siinä mitään pitäisi hajotakaan, ja itsekin pidän tilalla paineen tuolla 1,8-1,9 minkä varot vielä juuri ja juuri sallivat.

Latauspumppu saa olla täysillä, se hillitsee pistekiehuntaa kun vesi kiertää kattilassa nopeammin.


Tuo, että tunnin palamisen jälkeen pitäisi vähentää toisioilmaa, kuulostaa oudolta. Nimittäin kaiken järjen mukaan silloin sitä pitäisi pikemminkin lisätä, tai vähentää ensiöilmaa, koska kaasuuntuminen on voimakkaampaa kuin heti sytytyksen jälkeen kun arinalle on muodostunut jo kunnon palava kerros.

Kiehuuko se siis ihan oikeasti, että lämmöt karkaa pitkälle yli sadan vai onko kyseessä ns. pistekiehunta, eli kattilasta kuuluu kiehunnan ääntä ja ehkä ilmakuplia tulee ulos mutta kattilaveden lämpö ei nouse epänormaalin korkeaksi?

Emäntä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 192
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #184 : 16.02.2015-19:28 »
^ juu, jus tollasta pistekiehuntaa, kuumimmillaan on nyt käynyt vain 82 asteessa. Ja alkaa tosiaan heti pian kun saa tulet pesään, about 60 asteen tietämillä.
Aamulla jo nostin noita paineita ihan huolella, pitää taas tässä illanmittaan ilmailla & katsoa mihin asettuu ja tarvittaessa lisätä vettä.

Uus pumppu sopi paikoilleen, on pikkasen vanhaa tehokkaampi (vanha vaikutti pikkasen tahmealta pyörittää käsin).
Pikkasen toi poreilu tuntui rauhottuvan, ja nythän tuola järjestelmässä on oikein tosissaan ilmaa kaikkien rukkauksien jäljiltä, joten vielä on tuosta turha tehdä tarkempia diagnooseja.

Sellanen havainto on näillä nykysäädöillä tullut tehtyä että kattilan etunaamassa oleva lämpömittari näyttää nyt reilusti vähemmän kuin kattilan päällä oleva mittari, ja ennen näyttivät just päinvastoin kun suoritettiin tervahautapolttoja.
Eli ehkä se lämpö nyt tosiaan on taaempana eikä enää varastopesässä.

Taas meni eka tunti tisi nätisti, mut sit alko perinteiset. Niin kauan kun noi savukaasut pysyy nippanappa alle 200 on suht koht ok, mut siitä kun mennään yli niin alkaa tummaa savua tuupata.
Toi toisioilman virittely suuntaan tai toiseen ei oikein tunnu millään muotoa loogiselta... Mun maalaisjärjen mukaan kans sitä tosiaan pitäis lisätä eikä vähentää  ::)

Sorruinpa sitten taas tiputtamaan imuria & kuristaan ensioilmaa kun alkoi palaa niin raivokkaasti/mustaa mökää tuli piipun täydeltä  ::)
Jotenkin vähän vaikee vaan antaa ton kaikes rauhas myrkyttää koko kortteli hengiltä...

Asiasta toiseen, ideoita konvektiokanavien putsaukseen??

Niis on paksu musta lasittunut kerros jota ei saa millään irti, vanhojen savuutuksien peruja...
Uutta tervaa ei ole enää kertynyt, mut kovatkaan savukaasulämpötilat ei irrota noita vanhoja.
Mitkään rassit ja muut työkalut ei auta noiden siivoukses, eikä liioin labrahemmon ohje sumuttaa suihkupullosta kylmää vettä kuumille pinnoille  :-[

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #185 : 17.02.2015-12:18 »
Hei,

Aivan ensimmäinen neuvo on vähentää säätämistä.
Seuraava neuvo on, tee itsellesi selkeäksi tärkeysjärjestys mikä on ensisijaista saavuttaa ja mikä toisarvoisempaa. Tämän jälkeen etenet kohti ensisijaista tavoitettasi käyttäen loogista tapaa (aivan sama onko sen naisen, miehen vai koiran). Tällä tarkoitan vaikuttamista yhteen ainoaan muuttujaan kerralla ja sen vaikutuksen/vaikuttamattomuuden syyn ymmärtämistä. Tavoitteita asettaessaan pitää ne ymmärtää asettaa aluksi realistisesti saavutettavalle tasolle ja unohtaa myyntimiesten mainospuheet. Kattilan toimintaa voi kyllä tulevaisuudessa, ymmärryksen lisääntyessä, halutessaan hienosäätää vieläkin paremmalle tasolle. Kannattaa myös pitää mielessä, että kyseessä on manuaalisäätöinen klapikattila. Tällä ei tulla saavuttamaan identtisiä peräkkäisiä lämmityskertoja, tai edes kiinteissä arvoissa pysyvää, yhtä 3h kestoista lämmityskertaa.

Mitta- ja säätölaitteita tuntuu olevan tarjolla enemmän kuin tarpeeksi ja jopa tässä ketjussa on esitetty kaikki vaadittava tieto asian selvittämiseksi. Naapureille voi vaikka ilmoittaa, että nyt muutaman lämmityskerran ajan opetellaan ja haetaan säädöt kohdilleen… Nykyisenlaisella toiminnalla kaikkien kärsiminen jatkuu huomattavasti pidempään ja hermostuttaa sellaiseen taipuvaiset varmimmin.

Puunpolton ollessa kyseessä, vaaditaan palamiseen puuta (polttoaine, joskin liekkipalossa on kyse kaasun palamisesta), riittävän korkea lämpötila sekä ilmaa (happi). Kun nämä kolme yhtyvät oikeassa suhteessa on palaminen puhdasta.

Kun polttamisen tarkoituksena on siirtää palamisessa vapautuva energia lämmityskäyttöön kattilaa apuna käyttäen, asettaa itse kattila polttamiselle myös tietyt rajat. Kattila on mitoitettu rakenteellisesti valmistajan toimesta sekä polttamaan (vapauttamaan lämpöä puusta), että siirtämään vapautunut lämpö kaasuista veteen tietyllä tasolla -> teho. Jos tasosta suuremmin poiketaan, lämmön siirtymistä kaasuista veteen ei toteudu suunnitellulla tavalla (lämpöhäviöt) tai/ja itse palaminen huononee (palamattomien aineiden häviöt). Lisäksi raja-arvojen ylittymisellä voi olla muita epätoivottuja vaikutuksia kuten karstoittumista, paikallista kiehuntaa tms.

Alussa, olennaisin kohta koko toiminnan kannalta on varastopesän alaosassa sijaitseva ”palamisalue”. Täällä pitää olla polttoainetta (puu), oikea lämpötila (hiillos) sekä oikea määrä happea (ilma). Ilman pitää myös jakautua tasaisesti koko arinan alalle, jotta puut palavat tasaisesti, jottei yhteen kohtaan ”pala reikää” (holvaaminen).

Kattilavalmistaja ei suunnittele kattilaansa jokaiselle erikseen, vaan on käyttänyt lähtökohtana tietynlaisia olettamuksia, jotka ehkä mainitaan esitteissä tms. Mitä enemmän näistä arvoista asennuskohteessa poiketaan, sitä enemmän käyttäjän täytyy vaikuttavista tekijöistä ymmärtää saadakseen kattilan toimimaa edes hieman oletetun tavan suuntaisesti.

Valmistaja olettaa puiden olevan ilmakuivattuja ja hormin tietyn mittainen vaadittavan ”vedon” saavuttamiseksi. Veto, tässä tapauksessa hormin (luonnon veto) sekä imurin yhteen laskettu muodostaa voiman jolla oikea ilma-/kaasumäärä on siirrettävissä. Itse veto ei ole sama kuin ilmamäärä. Suuremmalla vedolla saman ilmamäärän liikkumiseksi ilman kulkureittiä on jostain kuristettava (oletuksena sama teho). Mitä suurempi veto, sitä suurempi ”vauhti” ilmamäärällä ja sitä suurempi vaara ilma-/kaasuvirran kanavoitumiseen.

Jos kattila on rakenteellisesti suunniteltu toimimaan tietyllä teholla, tarkoittaa tämä, että kun tietty ilmamäärä jaetaan tasaisesti arinalle jossa on tietynlaista polttoainetta, muodostuu oikea lämpötila ja kaasumäärä joka palaa puhtaasti, jäähtyy kovektiossa tiettyyn lämpötilaan ja muodostaa hormissa tietyn ”vetokomponentin”.

Jos polttopuut ovat kuivempia kuin oletettu, saman tehon (konvektiossa) saavuttamiseksi riittää pienempi polttoteho, koska lämpöenergiaa ei kuluteta samassa määrin veden höyrystämiseen poltetusta puusta (puun lämpöarvo on korkeampi).
Jos hormi on 7m verrattuna valmistajan mainitsemaan 4m, on luonnonvetokomponentti johtuen hormin pituudesta 1,75 kertainen. Lisäksi jos kattilaa poltetaan huomattavasti ilmoitettua korkeammilla savukaasun lämmöillä on tällä edelleen luonnonvetoa kasvattava vaikutus. Näillä oletuksilla ”voima” joka liikuttaa vaadittavaa ilma/kaasumäärää on oletettavasti monikertainen ja saattaa olla vaikeasti hallittavissa. Jos ensiöilmaluukku (tehon määrittävä) on nyt niin pienellä kuin sen saa (toinen pää kiinni ja toinen 2,5mm auki) ja yhä ”veto” riittää repimään ilmaa kattilaan sen palaessa reilulla yliteholla, miten ilmamäärä on vähennettävissä suunnitelluntasoisen tehon aikaansaamiseksi? Entäpä kuinka pieniä säätöliikkeiden tulee olla jos sellaisia kykenisi tekemään? (Jos keskimääräisesti luukun avautuma 2,5mm/2=1,25mm, joka vastaa esim. 50kW tehoa. 10kW tehonmuutos vaatii ~ 0,25mm muutoksen luukun aukeamaan (1,25mm/5). Aika säätäjä saa olla jotta tuollaiseen kykenee). Tietysti voi olla ylevää sanoa, ettei vetoa ole koskaan liikaa, mutta perusteettomilla mielipiteillä ei ainakaan omassa ajatusmaailmassani ole suurtakaan arvoa etenkään jos niistä joutuu käytännön elämässä kärsimään.

Toki kattilan suunnittelussakin voi olla käyttäjästä riippuen enemmän tai vähemmän ”valittamisen” aihetta (kuten GS-Atmoksen kohdalla tuntuu olevan), mutta jos yläpaloisenkin kattilan saa palamaan savuttamatta, olettaisin ko. kattilan kohdalla sen myös olevan johdonmukaisella ja järkeä sisältävällä toiminnalla enemmän kuin oletettavaa.

Omia hölmöilyjään jne. tuskin kannattaa ainakaan vartin välein ylös kirjata, mutta esim. poltetun puun punnitseminen (palamisvauhti) auttaa opetteluvaiheessa löytämään käytettävän tehon. Savukaasun- ja ulkoilman lämpötilaeron aiheuttamaan ”luonnonvetokomponentin” vaihteluun voi myös opetella reagoimaan imurin kierrosluvun säädöllä, joskaan tässä ei taideta olla monastikaan toivotulla alueella.

Herneitä eikä mitään muutakaan kannata ”foorumikirjoitusten” vuoksi nenäänsä tunkea ja ylipäänsä omanarvontunnon parantaminen ja puulämmityksen opettelu kannattanee muutenkin pitää erillään toisistaan…

Onnea valitsemallesi tielle.
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #186 : 17.02.2015-12:52 »
Mitä tätä keskustelua on sivusta seurannut niin itsellä jää sellainen kuva ,että tossa piipussa olisi reilusti liikaa vetoa ja jos on niin voiko sitä edes oikein kompensoida kunnolla noilla ensiö tai toisioilman suhteillakaan piippuahan voi tieten kokeilu mielessä koittaa kuristaakkin?.

Emäntä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 192
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #187 : 17.02.2015-14:45 »
Pilvilinnoja ei ole rakennettu eikä edes sellaisista haaveiltu, ensisijainen tavoite on saada palamisesta mahdollisimman puhdasta, tässäkään en ole odottanut mitään maailmanluokan ihmettä.
Mitkään supertehot ei ole olleet hakusessa ja tämän olen mielestäni niin tänne kuin tehtaankin suunnalle tehnyt monesti selväksi. Myyntiesitteillä ja mainospuheilla ei ole tämän laitteen hankinnan kohdalla ollut osaa ei arpaa.
Ja vielä kertaalleen itseäni toistaen, ekaa kertaa ei olla pappia kyydissä puulämmityksen saralla tämän pannun kanssa, epärealistisia haavekuvia ei ole. Aivan sairaan paljon huonompienkin pannujen kanssa on pärjätty, jopa hyvin.
Tässä on nyt jotain mysteeristä mikä ei mene allekirjoittaneella sen kummemmin jakeluun kuin mitä noilla parilla tehtaan palkkalistoilla olevalla asiantuntijallakaan, jotka täälä ovat käyneet.

Ja vaikka tästä keskusteluketjusta ilmenee kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä niin todellisuudessa on kuitenkin tullut pidettyä aikalailla samaa linjaa johon on tehty muutoksia vaiheittain, varovasti, vartin välein ei ole käännelty ilmamääriä nurinniskoin ja räplätty imuria nollasta sataan.

Palkokasvit pyrkii nenuun jos keskustelukumppani ei lue/kuuntele sanaakaan mitä sanon, ja olen sangen tietoinen että palstoilla helposti skipataan milloin mitäkin, ja varmasti itsekin siihen joskus syyllistyn :)

Tossa piipussa on pakostakin vetoa yllinkyllin, mutta pannun valmistaja ei ole pitänyt sitä ongelmana, pikeminkin päinvastoin. Siksi kai heillä ei olekkaan ko. laitteelle maksimi piippusuositusta, ainoastaan minimi.
Tässä on nyt pari kolme perusideaa joiden pohjalta pitäisi lähteä ratkaisua hakemaan, kunpa joku vain tulisi kertomaan että mikä noista on se jonka kanssa kannattaa edes yrittää, itsellä ei enää riitä järki.
Hullua, mutta, selkeää eroa noiden välillä en ole havainnut, antaako paljon vai vähän toisioilmaa, ajaako kunnon alipaineilla vai heikommilla. Loppupeleis ollaan aina samassa tilanteessa.

Piipusta löytyy kääntöpelti jolla tietty vois koitaa sen omaa vetoa heikentää, mutta jotenkin sekin tuntuu vähän epäilyttävältä.
Imuri sanelee marssivauhdin aika pitkälti, jos sen heittää nollille niin sen ohi ei kulje mitään piippuun, riippumatta siitä paljonko ilmaa luukuista antaa.
Jos kattilavesien lämmöt nousevat liian kokeiksi automattiikka alkaa lyömään imuria tauoille. Muutaman kerran näin on käynyt ja toi todella tehokkaasti tukahduttaa tulen & pannun lämmöt laskee.
Paljon parjatuissa käyttiksissäkin lukee että "vetoa säädetään imurinohjaimesta muuttamalla savukaasimurin tehoa".



repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #188 : 17.02.2015-15:25 »
Hyvä kirjoitus ev3449!
Osatekijä kerrallaan karsimalla on perinteinen tapa selvittää monivammaisen kokonaisuuden ongelmia. Kun on liian monta muuttujaa niin harvemmin  osuu korjausliikkeet kohilleen.

Edelleen olen sitä mieltä ettei vetoa ole koskaan liikaa :D :D

Ns. veto syntyy hormin ja imurin yhyeisvaikutuksesta. Vetoa vastustavat kaikki virtausvastukset, jotka ovat kaasun kulkureitillä: hormi, hormiliitokset, konvektio, savujarrut, toisiopalotila, arina ja ilmansäätöluukut sekä korvausilman tulo ( ei korvausilmakaan itsekseen tule pannariin, joku voima siihen tarvitaan )

Kun tuommosessa systeemissä sitten alkaa kaasu virrata, virtausnopeus asettuu jollekin tasolle jos ns. veto on suurempi kuin virtausvastukset.

Virtausvastusten arvo ei ole vakio vaan vastukset kasvaa sitä enemmän mitä nopeampi virtaus on, kun veto ja vastukset ovat yhtä suuret, asettuu virtaus omalle tasolleen .

Jos vetoa on "liikaa" eli virtaus liian kova, niin helpoin tapa rajoittaa sitä on  pinentää ilmaluukkuja; kun ilmaluukut ovat täysin kiinni virtaus on nolla vaikka vetoa olis 110 Pa.

Virtausnopeus on suorassa suhteessa tehoon, 20 l /s vastaa n. 40 kW:n tehoa, jos palaminen karkaa varastopesään, ilma ei riitä puhtaaseen palamiseen ja savua pukkaa. Palamisteho voi silti olla voimakkaampi.

Liika vetoa (virtausta ) voi myös käytää aktiivisesti hyödyksi mm. tiukentamalla savujarruja, ohjaamalla imuilmaa jäähdyttämään arinaa ja pyörteilemään arinan yläpuolellakin, toisiopalotilaan on helppo järjestää pyöteilyä ja sekoittumista, toisioilmaa kannattaa käyttää vaikka luukun jähdytykseen jne.


Tästä ei taida Emäntä:älle olla paljon apuja, alkaa omatkin "patentti"konstit olla loppu. Näin etä-yhteydellä ei taida saada enempää irti.


Lainaus
Piipusta löytyy kääntöpelti jolla tietty vois koitaa sen omaa vetoa heikentää, mutta jotenkin sekin tuntuu vähän epäilyttävältä.

Olis se aika hurjaa panna pelti kiinni ja imuri täysille  ;D ;D

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #189 : 17.02.2015-15:31 »
Aika samantekevää mitä se käyttöopas tai valmistaja sanoo esim. vedosta jos järki ja käytäntö kertoo jotain aivan muuta. Ajatella saa itsekin.

Liian korkea savukaasun lämpötila ja samanaikainen savutus kertovat liiasta ensiöilmasta. Jos luukku on kertomasi mukaan ”kiinni” asennossa, on sen säätövara käytetty ja keinot pitää löytyä muualta. Ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto ilmamäärän rajoittamiseen on sitä liikuttavan ”voiman” pienentäminen, olettaen että esitetty ilmavuodon mahdollisuus on poissuljettu. Tuohon keskittymällä pitäisi kattila saada ensin säätöalueelle, jonka jälkeen voi alkaa miettimään seuraavaa esiintyvää ongelmaa ja siihen vaikuttavaa tekijää…

1. Veto sellaiseksi että kattilaa voi säätää ja se reagoi säätöön.
2. Ensiöilmalla teho kohdilleen
3. Toisioilmalla hienosäätö jotta palaa mahdollisimman puhtaasti.

Siirtyy seuraavaan kohtaan vasta kun edellinen on hoidossa. Pitää huolen että polttoaine on mahdollisimman vertailukelpoista, sytytys niin että hiillosta syntyy (saadaan aikaiseksi riittävä lämpötila). Ja ennen kaikkea tekee muutoksia hyvin harvakseltaan, koska esim. ylisuuri hiilikerros tuottaa lämpöä ja täten kaasua vielä pitkään vaikka ensiöilmaa olisikin säädetty pienemmälle.
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

25mottia/v

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 245
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #190 : 17.02.2015-15:38 »
Hei!
Tässä ei vähätellä tehtyjä toimenpiteitä ja havaintoja, päinvastoin noin aktiiviseen ja selkeään selvittelyyn en itse pystyisi.

Silti pysyy lukijalla sama ristiriita mielessä: Miten voi olla noin? kattilatehtaan edustajat käyneet ja omistajallakin analyysien teko hallussa.  Tulee tilanne kuin täällä töissä "mahdottomassa " vianhaussa.  Silloin osa jatkaa sitä kovaa hakulinjaa kun logiikan mukaan sieltä se vika löytyy mihin oireet viittaa.  ja osa aloittaa sitten ihan jotain muuta kuin suorat oireet osoittaisi.  Eli aletaan kysellä että onkohan sittenkin näin?  
tarkoittaen että sekä lisätutkitaan olemassaolevien havaintojen ja päätelmien perustuksia sekä ajatellaan ja sovitellaan jotain ihan epätodennäköistä vian aiheuttajaksi.  Näin siis silloin kun kaikki jo seisovat ihmeissään ja joku päivänselvä juttu ei toimi.

Niinkuin nyt Arimax 35+ josta minulla on vain kaverin lyhyt hymyilevä kehu mielessä sekä omat päiväunet joissa k.o kattilaa latailin ( kunnes katsoin lompakkoon ja ostin MAGA  MA 40:n ja tulin tyytyvöiseksi, mutta se on eri stoori..)  Eli mielikuvat k.o kattilasta palotila- prosyyreineen ja muine siitä annettuine tietoineen on olleet vahvasti sitä mieltä että kattila olisi hyvä, kehitys mennyt vielä jopa eteenpäin edellisestä Armimaxista..

Niin siksipä kirjoittelen kun tuota voimaa ja vaivaa on uhrattu ja vastaajilla tietoa ja koko tätä käsitellyt porukka on tasokasta..  Eli ihan vaan rauhallisin mielin siellä kun ehdotan tyhmää:  Onko ne oletusten perustukset kunnossa?   Onko ihan 100% varmasti ensiö- ka toisioilmat erillään palotilaan asti?  Kun se reagointi ilmojen suhteisiin ei kuulemma oiken mene mitään linjaa.  Vuotaako ilmat yhteen?  
Kakkos-hölmö kysymys: Onko se pirunnyrkki, se pyörrepalotila ehyt ja oikein kasassa?   Kuvista vain olen nähnyt ja mieleen tulee vain se että se koostuu osista ja saumat ja muodot pitää olla suunnitellussa kunnossa suunnitelluissa paikoissa taikka virtaukset sekoaa.   Jostain pala lohjennut?  Lohkojen välissä joku kokkare ja palopesä raollaan?   Ihan arvauksia mutta kun sanot että reagoi ihan miten sattuu ilmojen suhteisiin niin käy mielessä että ehkä oletetut "ok" kohdat ei olekaan kunnossa jossain piilossa kattilan syövereissä....

Tämä juttusi on parhaita ja kiinnostavimpia aikoihin.  tappelet siellä hermostuttavan homman kanssa. Asiantuntijoita käynyt paikalla, ei tulosta.  Silti et sorru haukkumaan merkkiä, et irroita objektiivisesta näkökannastasi, hyvä!

Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #191 : 17.02.2015-16:40 »
Mainoksissa nää jutut on aina helppoja.
https://www.youtube.com/watch?v=XDsRaPJ8i7Q

Puhutaan "viimeisimmästä" kattilamallista ;)
https://www.youtube.com/watch?v=65CP9y3mM-M

muoks. lisätty alempi linkki
« Viimeksi muokattu: 17.02.2015-17:02 kirjoittanut Juhani »
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

Emäntä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 192
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #192 : 17.02.2015-16:56 »
^ totta! :) Tuli toi video bongattua täs viikko pari sitten, ja helpotti huomata että samalla lailla on tullut toimittua :)

Noi jälkipolttopesän tiilet on silmämääräisesti ehjät & oikeilla kohdillaan, sen mitä tosta niiden asennusluukusta nyt sit pystyy näkemään, eli sama näkymä mitä mm. asennus/käyttöohjeen kuvissa.
Toi tulenhoitoluukuun pitävyys epäilyttää edelleen kun tosiaan se ensio & toisio on erotettu vain villalla toisistaan.
Koitetaan nyt laittaa toi vanha korjattu/tuunattu luukku takas, sittenpähän sen näkee...

Termovarin pumppu osoittautui sittenkin ehjäksi, putkiliikkeessä vielä sen tutkivat omien havaintojen lisäksi.
Eli toi pistekiehunta on nyt seurausta jostain muusta.
Mutta olkoot toi uus tehokkaampi pumppu toistaiseksi paikoillaan.

Niin, oliko ideoita millä ne konvektiokanavat saa puhtaaksi?

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #193 : 17.02.2015-17:51 »
>Asiasta toiseen, ideoita konvektiokanavien putsaukseen??

Niis on paksu musta lasittunut kerros jota ei saa millään irti, vanhojen savuutuksien peruja...
Uutta tervaa ei ole enää kertynyt, mut kovatkaan savukaasulämpötilat ei irrota noita vanhoja.
Mitkään rassit ja muut työkalut ei auta noiden siivoukses, eikä liioin labrahemmon ohje sumuttaa suihkupullosta kylmää vettä kuumille pinnoille <

Niin, tuo pikihän on palamattomasta savukaasusta muodostunut aines ja todella teräsharjalla pien poistaminen ei onnistu.
Mutta, jos puhdistettava pinta on suora / teräslevy, niin pikikerros irtoaa erittäin helposti teräväreunaisella terällä.Siis muutaman milllin paksuinen kova lattateräksen mallinen  ja tämän terävää kulmaa käyttäen. Kattilan / pien lämpötila tulee olla alle +30C ja  kovettunut piki lähtee hilsemäisesti suoralla terällä.  Terän tulisi olla mahdollisimman kova ja teräväsärmäinen .

Aikoinaan kiinnitin ruuvilla  50mm  leveän konesahan terän ( 2mm) sopivan pituiseen varteen ja tämä sama terä on vielä käytössä. Todella piki irtoaa helposti terää työntäen suoran teräslevyn pinnassa.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2015-17:56 kirjoittanut markkulievonen »

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Ariterm 35+ 2012, katastrofin edellä...
« Vastaus #194 : 17.02.2015-17:59 »
>Toi tulenhoitoluukuun pitävyys epäilyttää edelleen kun tosiaan se ensio & toisio on erotettu vain villalla toisistaan.<

Jos tuo on todellisuutta, niin epävarmalla pohjalla on ilman säätäminen. Jospa rakenteesta puuttuu todellinen seinämärakenne?