^ *edit* nää puut on nyt niin tasalaatuisia kuin olla voi, ja lisäksi bonuksena nyt vikan viikon erässä ollut sitä pyöreetäkin puuta joukossa

Holvauksista alempana lisää
Tälläkin reilu 2kk lämmityskaudella on käyty läpi kaikki vaihtoehdot savukaasulämpöjen suhteen, tuota 220+ systeemiäkin on tullut huolella koitettya pidempi jakso, ja kyllä se on se viimeinen vaihtoehto.
Palo äityy täysin hallitsemattomaksi, mustaa savua voi tulla alusta loppun ja alkaa tosiaan tollauttelemaan
ensioluukuista savut tupaan kun pääsee ihan vapaasti lähteen lapasesta.
Konvektioiden tilanteeseen ei ole tullut kummempia muutoksia, oli ne kaasut sit sen 220+ tai 165.
Tossa ei ole mitään ideaa antaa ensiota yllinkyllin & heittää imuri tappiinsa, 250 savukaasuihin pääsee jo sillä jos avaan ension nyt olevasta 3,5:stä 4:n ja nostaa imurin 28%:sta 35:n.
Ton saa helposti palamaan niin että koko pannu ja piippu sulaa, ei tee tiukkaakaan.
Ja sitten kun sen laittaa tolleen "kunnolla" palaan niin on aivan turha enää mennä ruuvaileen toisiota.
Kyllähän tollasen laitteen ensisijainen toimintatavoite on hallittu palaminen eikä mikään tuhopoltto.
Noi holvaukset ja niiden kanssa pelaaminen on tuttua, on tullut revittyä niin täyttö kuin tulenhoitoluukkua auki ja mäntättyä tavaraa alas. Ja on tullut silmille erinäisiä kertoja (toki vanhalla pannulla sai naamavahauksen vielä varmemmin). Jos jotain on aivan pakko mennä repimään auki kesken polton niin sit viisain vaihtoehto on toi tulenhoitoluukku ja arinan raoista sohiminen raudalla joka tuli pannun mukana juuri tuohon tarkoitukseen.
Tolla saa vähiten sotkua niin taivaalle kuin kämppään.
Mutta ei toi holvaaminen oikeesti oo ollut tällä kaudella enää alkuunkaan sitä mitä viime kaudella kun tuli räplättyä ton imurin kanssa. Tietty täs on tullut entistä fiksummaksi puiden latomisen kanssa, mutta se on ihan varma että jos/kun yrittää noilla tehtaan savukaasusuosituksilla ajaa niin sit holvaukset lisääntyy huolella.
Noihin holvauksiin en nyt ole säädöillä puuttunut, tiedän just koska niitä on ja koska ne menee ohi. Ne on ollut nyt niin pieniä että ei juuri ole ollut järkeä mennä repimään luukkua auki ja sohimaan, tai ylipäätään tekemään mitään.
Ekana talvena halkes noi arinat, toki vain säröille, ei paloiksi, ja uudet tuli sit takuuseen tilalle & ne on pysyneet ehjänä. Se tulenhoitoluukku siitä pullahti silloin jo ekalla kaudella, sen toki vasta tajus myöhemmin.
Toi vanha korjattu tulenhoitoluukku (ilmasäädöt luukussa) on nyt ollut sen verran monta kertaa paikoillaan että voi aika varmuudella sanoa että pikkasen hallitumpana toi palo sillä pysyy, kuin mitä sillä uudella luukulla joka pullahti heti muutaman käyttökerran jälkeen. Ihan helvetillisiä totaali ryöstäytymisiä ei ton tee-se-itse-luukun kanssa ole tullut.
Ton savusotkun lisäksi tällä hetkellä raivostuttaa se että mä en perk saa millään ton pannun lämpöjä nouseen,
ei kyllä tunnu hyvältä että lämmöt on jotain 77-78 ja termari hädintuskin pääsee aukeen (se 80 asteinen ei tahtonut aueta ollenkaan). Oli ne savukaasut sit 170 tai 220+ niin pannun lämpö ei nouse tosta yhtään mihinkään.
Eikä nouse ees silloin kun palo lähtee lapasesta, korkeintaan 81:ssä saattaa hetkellisesti käydä.
Ja varaajalta tosiaan tulee kyylmimmillään 59 asteinen vesi, pääsosin 62.
No, se siitä. Kuten varman ylläolevasta käy selville, allekirjoittanut on tällä hetkellä aavistuksen pahalla päällä, ei sitten alkuunkaan luovuttaja fiiliksissä.
Sainpa nimittäin eilen tutulta kauppiaalta käsiini Ala-Talkkarin kattila esitteitä. Pikaisesti siinä niitä vilkaisin, mutta nyt aamulla katoin tarkemmin.
Asian laita on just niin kuin eräs tuttu pitkän kokemuksen omaava lvi-kauppias sanoi: "Ariterm on panostanut tuotekehittelyyn, Ala-talkkari tekee pannunsa edelleen -70 luvun mallilla, vaihtaa vain väriä välillä".
Toi esitteiden selaaminen alko tosissaan vituttaan. (anteeksi ruma kielenkäyttö).
On nimittäin niin että jos mä olen haaveillut jotain AMG-mersusta 15 vuotta ja viimein saan sellasen uuden maanantaikappaleen käsiini, niin en mä nyt jumaliste lähe vaihtaan sitä johonkin -70 luvun ladaan, (tai Hyndaihin tai Kiaan vaikka ne varmaan ihan hyviä onkin) ja vieläpä köydy siinä entisestään, vain sen takia että tehtaalle on käsitteet tuotevastuu ja asiakaspalvelu täysin vieraita.
Puunpoltosta jotain teitävät tietää mikä ton pannun status on, ja se ei ole täysin tuulesta temmattu kupla.
Super täydellisessäkin tuotteessa voi olla joku akilleen kantapää, ja se maanantaikappale on täysin mahdollinen niin kauan kun noita ihmiset tekee, eikä joku jumala.
On se vain nyt saatana (anteeksi) kumma että toi tehtaan toiminta on mitä on. Luulis että pääsisivät itsekin helpommalla kun selvittäisivät tän sotkun.
Jos kaiken takana on liiallinen veto piipussa, niin on tehtaan asia selvittää se ja hoitaa kuntoon, niin kauan
kun laitteen ohjeissa ei ilmoiteta mitään maksimi mittoja piipulle.Eilen sain selvitettyä että Suomessa on kai tasan yksi putiikki joka tuo maahan tollasta keskuslämmityspannun vedontasaaja systeemiä, ja meille kai-sopiva maksais 150 €.
Mä en nyt sijoita tohon tollasta summaa, mulla ei sitä edes ole kun just ostin turhaan ton uuden lataajapumpun.
Ja toisekseen ei ole mahdollisuuksia alata nyt vielä tekeen salapoliisityötä että saa sit just meille oikeenlaisen (noita on monen "tehoisia").
Ja en ala Saksasta e-baysta tilaan, mä en osaa saksaa, enkä tasan ainakaan saksaksi osaa mitään mistään e-baysta tilata.
Jos toi vedontasaaja on ehdoton edellytys ton pannun toiminnalle niin se on tehtaan vastuulla selvittää asia ja huomioida tämä myös jatkon kannalta kun näitä myyvät. Kaikki pannut ei mee -70 luvun tasakattoisiin taloihin joissa on 4 metrinen yhen tiilen hormi.
Ylipäätänsä mun käsityksen mukaan koko laite ei oo ees tarkotettu minkään leikkimökin lämmittämiseen.
Kiitos ja anteeksi, mä koitan nyt tehä jotain oikeita töitä konkurssin torjumiseksi, ja sen jälkeen ehkä kanavoida vihani oikeeseen kohteeseen teidän mainioiden palstalaisten sijasta