Tuolahan on nyt se vaihtopumppu kiinni ja sen tehoalueet ei ole samat kuin alkuperäisessä pumpussa.
Alkuperäistä pumppua käskettiin tehtaan toimesta pitää 2:lla.
Tää uusi pumppu on 2:lla tehottomampi kuin vanha, mutta taas kolmosella reilusti tehokkaampi kuin vanha 3:lla.
Tää on nyt mulla ollut pääsääntöisesti 2:lla, vasta jos lisää puita ja varaajan pohjakin jkv lämminnyt niin on syytä heittää 3:lle.
Meiltähän löytyy tohon lataajapumppuun myös 80 termari, mutta sen kanssa tahtoi vain käydä niin että ei aukea ollenkaan, tai ihan muutamaksi minuutiksi sillointällöin.
Nyt toi 72 paikoillaan (taas tehtaan määräyksestä, vaikka aluksi viime keväänä laittoivat hommaamaan 80:n "vian korjaamiseksi").
Varjaan pohja todellakin lämpeää vasta viime metreillä niin kuin kuuluukin, jos pumpun laittaa kolmoselle niin sit lämpee nopeemmin. Mutta mitä nyt olen kaikkea tässä lueskellut niin olen käsittänyt että varaajaan pitäisi saada kunnon kerrostumat ja senkään takia en sitten ole katsonut aiheelliseksi pitää tuota pumppua täysillä.
Mutta jos sen laittaa täysille niin sit saa pumpulta pannulle palaamaan pari kolme astetta lämpimempää vettä.
2:lla 58-60 ja 3:lla 60-62 suunnilleen.
...ei liene vaarallista jos nyt pari astetta viileempänä menee?
Tokikaan sitä 70 asteista käyttiksen määrittämää paluuta ei tolla termarilla saada, 80:llä päästään 68:n tietämille.
Mutta jos toi kattilaveden lämpö 77-79 on ok, niin hyvä.
Semmonen juttu tässä on vielä askarruttanut että pannusta pumpulle menee aina n. 4 astetta viileempää vettä kuin mitä pannussa.
Kun pannun lämmöt on välillä 76 niin alkaapi sulkemaan tota termaria

Ja sit oon miettinyt että termari on kovin vähän auki kun pannussa on 78 ja pumpulle menee 74...
Toki noi nyt sit tietenkin muuttuu kun varaajan pohja alkaa lämmetä, pannu lämpee 80-81, termarille menee lämpimempää & avautuu enemmän ja pannulle palaa lämpimempää jne, mutta kun se ei aina oikein tahdo lämmetä ihan niin kuin toivois
Orlanni, mä luulen että ton tiilen alapuolella on pelti johon sit pitää myös vastaavasti tehä reikiä...
Erbishi lienee tehnytkin?
Toi tiilihän on helposti tehtävis itsekkin kun vaan on oikeanlaista valumassaa.
Mitäs Erbish käytitkään noihin?