Kirjoittaja Aihe: Atmos DC40GS kattilan rakenne  (Luettu 91999 kertaa)

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #45 : 19.04.2015-12:03 »
Niin, kattila on saatettu tulille. Alku oli yhtä savuttamista ja säätöjen etsimistä. Viimein tein kyproklevysta  "luukun" ja tarkkailu reiän  ja seurasin toisiopaloa. Mutta, ihmeen hyvin,- jopa yllätyksen kera savukaasut pysyvät kohtuullisella tasolla  +250C. perustilassa.
Virittely ja uusien asioiden oppiminen vie aikansa.

Muuten tarvitseeko  imurin olla päällä, jos palaminen on päättynyt? Jos asetus on max kohdassa niin imuri on vielä päällä, mutta palaminen lähes päättynyt. Vie turhaan kattilan lömpöä hormiin.

Kuten  toisaalla oli jo keskustelua, niin kattilan mittarin lämpötila on huomattavasti korkeampi kuin varaajaan menevän veden lämpötila. Johtuu juuri kattilan epätasaisesta lämpötiloista ja mittarin anturi on kuumemmassa  kohdassa kuin poistoputken kohta.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2015-12:08 kirjoittanut markkulievonen »

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #46 : 23.04.2015-11:47 »
Edelleen vain ihmettelen kattilan rakennetta ja erikoisesti veden kiertoon liittyviä tekijöitä. Todellisuus on, ettei erikoisesti vesi kierrä kattilan ylävaipassa. Siis kohdassa, jossa on ne anturit. Kattilan ympäriltä vesivaipan katkaisee nuo  ensiöilman tunnelit ja näin kattilan päällä olevassa vesitilassa vesi ei kierrä kattilan etuosassa. Tämän yläosan vesitilan lämpötilaan vaikuttaa tulipesässä oleva tuli ,- ei yksin vesikierto.Veden kierto on hyvä kattilan alaosalta. Ihmettelen miksi suunnittelija ei ole yhdistänyt kattilan edestä ala ja yläosan vesitilaa vaikka pienellä yhteellä ja näin kattilan lämpötila olisi tasainen.

Niin, miten hankala / helppo on muttaa sähköisesti tuon termostaatin pysäytys asetusta eli muuttaa se +97C hieman yli +100C.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2015-11:49 kirjoittanut markkulievonen »

Marko

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 140
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #47 : 23.04.2015-11:56 »
Niin, helpoitenhan se onnistuu siirtämällä anturi pois anturitaskusta vaikkapa lähtevän putken kylkeen viileämpään paikkaan.
Atmos DC50GSX, Akvaterm 4000, Laddomat 21-60

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #48 : 23.04.2015-12:11 »
Niin, helpoitenhan se onnistuu siirtämällä anturi pois anturitaskusta vaikkapa lähtevän putken kylkeen viileämpään paikkaan.

Jos oikein muistelen, niin anturi ei ole pinta-asennettu, vaan menee vesitilan sisään putkiasennettuna.

Marko

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 140
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #49 : 23.04.2015-12:29 »
Jos näin on niin sitten tarvinee tilata uusi kuumempi termostaatti. Tuokaan ei tosin näytä vesitilaan asennettavalta..

http://www.atmos.cz/english/nahradni-dily-002-regulacni-kotlovy-termostat
Atmos DC50GSX, Akvaterm 4000, Laddomat 21-60

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #50 : 23.04.2015-16:22 »
Vinkkinä Markulle ja muillekin Atmoksen käyttäjille että ne alasivukanavat kannattaa pitää puhtaana. Itse vetelen niitä sellaisella pehmekarvaisella rassilla. Siis ei sellaisella teräksestä tehdyllä vaan tuo on jotain minkä voi leikata saksilla oikeaan muotoon. Minuutin työllä savukaasujen lämpö putoaa jopa 40 astetta. Kerran viikossa kun putsaa niin auttaa kummasti asiaa.

Siis tälläinen halpiasrassi sopii hyvin tarkoitukseen. Se ei vahingoita niitä keramiikkoja.

http://tuontitukku.fi/tuote/nuohoojan-harja-arega--varsi-harjan-halkaisia-16cm-varren-pit-1-3m/6416096007733/

Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

Getcool

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #51 : 23.04.2015-16:25 »
Niin, helpoitenhan se onnistuu siirtämällä anturi pois anturitaskusta vaikkapa lähtevän putken kylkeen viileämpään paikkaan.

Näin olen itsekkin tehnyt, saa varaajan ladattua huomattavasti kuumemmaksi.

Uskoisin, että markullakin siellä kattilassa on anturitasku, johon nuo anturit on työnnettynä eli saa kyllä siirrettyä.
Tee-se-itse koti 1,5 krs 193m2 ja 640m3 vm. 2012, at puolilämmin 78m2 ja 269m3 vm.2013, vesikiertoinen LK lattialämmitys.
Muurattu takkaleivinuuni n.3000kg
Stoveman 180kg puukiuas.
Atmos DC 40 GS, LK810 (termovar) latausyksikkö, 2400L akvaterm akvantti varaaja ja Ouman EH-203 säädin.

sakarif

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 368
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #52 : 23.04.2015-21:46 »
Jos näin on niin sitten tarvinee tilata uusi kuumempi termostaatti. Tuokaan ei tosin näytä vesitilaan asennettavalta..

http://www.atmos.cz/english/nahradni-dily-002-regulacni-kotlovy-termostat

Tämä on helpoin tapa korjata asia. Minulla kattilan saa helposti loppuvaiheessa tuonne 100 asteeseen saakka niin, että joutuu nostamaan 97 asteeen ylikiehumisanturin pois kolostaan. Ja vielä riittää säätimessä vara. Eli, minulla on vakiona tuo 110 asteen termostaatti asennettu.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #53 : 24.04.2015-08:14 »
Niin, onko kukaan saanut koneistettua reikää kattilan alaluukun keraamisen osan läpi. On muuten kovaa tavaraa. Oli suunnitteilla tehdä lasisilmä / tarkkailureikä käänteispalon seuraamiseen ja sen säätöön.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #54 : 24.04.2015-11:36 »
Niin, näköjään tuo imurin ohjaus veden lämpötilasta on helppo muuttaa. Anturi/t on asennettu vain metalliputken sisään ja on helposti muutettavissa niiden korkeutta. Putkessa on kolme anturia mikä lie niistä se  katkokäyntiin vaikuttava anturi?
No, onneksi tuokin ongelma on poistettavissa. Viimeiksi lämmitettäessä meni jo katkokäynnille, vaikka kattilasta poistuvan lämpötila oli vain +92C tietämillä. Niin, tärkein lämpötila on juuri tuo kattilasta poistuvan veden lämpötila ajatellen kiehumista / ylikuumenemista.

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #55 : 24.04.2015-20:09 »
Hei kuva on 50gsx toisiopalo pesästä kuuluukohan tuolla perällä ylhäällä olla palovilla suikale sieltä on yhteys tuonne konvektioon

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #56 : 24.04.2015-20:25 »
Hei kuva on 50gsx toisiopalo pesästä kuuluukohan tuolla perällä ylhäällä olla palovilla suikale sieltä on yhteys tuonne konvektioon

Kävin kurkkaamassa kattilastani ja samalla lailla puuttuu tuo poikittainen palovilla suikale .

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #57 : 24.04.2015-22:02 »
Ok kokeilen pikkuisen villalla kuristaa tuota väliä ko meinaa tuolta takalaidalta polttaa puita nopeampaa kuin etureunasta ja välillä sen takia aukeaa suutin aukko vapaaksi puusta

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #58 : 28.04.2015-16:08 »
No, ompa liekki  kattilan palokammiossa!!!

Sain tehtyä keramiikka osaan / alaluukkuun  tarkkailu reiän ja siten säädöt kohdalleen. Poltettava puu on todella ohutta, mutta kattila säätyy ihmeen hyvin roskapuun polttoon. Liekki on kuin  kaasuhitsauksessa. Ensiö luukku on vain 5mm auki ja säätöläppä 40mm. Vaatii todella paljon toisioilmaa ja vähän kaasuunnuttamaan puuta. Vaikka poltettava puu on ohutta, niin silti puut hiillostuvat vain  arinan pinnassa,- ei koko varastopesällinen. Kattilan voi säätää kuin kaasuhitsauspillin.

Niin, en tiedä miten kestää keramiikka erittäin puhdasta palamista / korkeita lämpötiloja.

sakarif

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 368
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #59 : 29.04.2015-20:11 »
Lainaus käyttäjältä: markkulievonen
No, ompa liekki  kattilan palokammiossa!!!

Laitahan kuva liekistä jos mahdollista.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.