Kirjoittaja Aihe: Atmos DC40GS kattilan rakenne  (Luettu 92001 kertaa)

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #60 : 29.04.2015-21:36 »
Laitahan kuva liekistä jos mahdollista.

Kuvien / videon siirtoon ei taidot riitä ja vaatinee muutakin kuin kännykän. Tästä viimeiksi  lämmittämisestä tuli mieleeni. Miten paljon todellisuudessa on / olisi  käytännön hyötyä lambda ohjauksesta. Lämmittämisen alussa ja lopussa kylläkin ja muutoin palotapahtuma on tasainen. Sytytyksessäkin täyttöluukun pitäminen hieman raollaan muutaman minuutin, niin  toisiopalo on jo hyvällä tasolla ja jos hiilet haluaa polttaa tarkoin, niin  ensiöilmaa tulee lisätä. Tämän toimenpiteen voi tehdä fyysiesti myös itse sitä halutessa. Itse suunnittelin jo "köyhän miehen" lambda toimintaa, mutta hyölkäsin sen havaittuani miten vähäisestä hyödystä on kysymys.

Punainen lanka lie löytää ne oikeat sääädöt kullekkin puu laadulle.Tuohon liittyen ihmettelen kauhiast` miksi luukussa olevaan keramiikkakiven valmistusmuottiin ei ole laitettu tarkkailu reikää,- puhumattakaan koko luukkuun.Lasisilmän laittaminen omatoimisesti olisi jo huomattavasti helpompaa, jos valmistaja olisi huomioinut sen.

Muuten onko normaalia palopesän voimakas pikeentyminen?
« Viimeksi muokattu: 29.04.2015-21:46 kirjoittanut markkulievonen »

Getcool

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #61 : 29.04.2015-22:29 »
Kuvien / videon siirtoon ei taidot riitä ja vaatinee muutakin kuin kännykän. Tästä viimeiksi  lämmittämisestä tuli mieleeni. Miten paljon todellisuudessa on / olisi  käytännön hyötyä lambda ohjauksesta. Lämmittämisen alussa ja lopussa kylläkin ja muutoin palotapahtuma on tasainen. Sytytyksessäkin täyttöluukun pitäminen hieman raollaan muutaman minuutin, niin  toisiopalo on jo hyvällä tasolla ja jos hiilet haluaa polttaa tarkoin, niin  ensiöilmaa tulee lisätä. Tämän toimenpiteen voi tehdä fyysiesti myös itse sitä halutessa. Itse suunnittelin jo "köyhän miehen" lambda toimintaa, mutta hyölkäsin sen havaittuani miten vähäisestä hyödystä on kysymys.

Punainen lanka lie löytää ne oikeat sääädöt kullekkin puu laadulle.Tuohon liittyen ihmettelen kauhiast` miksi luukussa olevaan keramiikkakiven valmistusmuottiin ei ole laitettu tarkkailu reikää,- puhumattakaan koko luukkuun.Lasisilmän laittaminen omatoimisesti olisi jo huomattavasti helpompaa, jos valmistaja olisi huomioinut sen.

Muuten onko normaalia palopesän voimakas pikeentyminen?

Tarkoitat ilmeisesti varastopesää. Sen pikeentyminen on normaalia.
Tee-se-itse koti 1,5 krs 193m2 ja 640m3 vm. 2012, at puolilämmin 78m2 ja 269m3 vm.2013, vesikiertoinen LK lattialämmitys.
Muurattu takkaleivinuuni n.3000kg
Stoveman 180kg puukiuas.
Atmos DC 40 GS, LK810 (termovar) latausyksikkö, 2400L akvaterm akvantti varaaja ja Ouman EH-203 säädin.

sakarif

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 368
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #62 : 29.04.2015-22:30 »
Lainaus käyttäjältä: markkulievonen
miksi luukussa olevaan keramiikkakiven valmistusmuottiin ei ole laitettu tarkkailu reikää

Tämä on totta. Omassa kattilassa palotapahtuman seuraaminen lasiluukun läpi sai aikaan ahaa-elämyksiä ja polton sai säädettyä huomattavasti paremmaksi. Lambda-säätöisissä tälle ei taida kuitenkaan olla tarvetta.


Lainaus käyttäjältä: markkulievonen
Muuten onko normaalia palopesän voimakas pikeentyminen?

Mitä on voimakas? Minulla sellainen parin millin kiiltävä pinta yläpesästä löytyy. Joskus nuohouksen yhteydessä tulee raavittua sitä pois mutta eipä tuolla kauheasti vaikutusta ole. Käänteispaloisissa tuo on kait normaalia.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #63 : 03.05.2015-21:52 »
Niin, tarkemmin tutkittuani kerros on erittäin ohut.Tosin pesä kiiltää kuin naantalin aurinko ja siksi kuvittelin  pien runsautta.

Mutta, jos tarkkoja ollaan, niin  varastopesän  pikeentyminen estää lämmön siirtymistä kattilan  ongelmalliseen yläosaan ja näin kattilan lämpötilaerot pienenevät. Muuten, tuo lämpöanturi,- joka siis ohjaa katkokäyntiä / imurin toimintaa, niin anturi saa huoletta olla kattilan vaipan pinnassa irtonaisena ,menoputken läheisyydessä. Ei kaipaa mitään erityistä kiinnittämistä.

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #64 : 11.05.2015-15:20 »
Pikeä on täälläkin varastopesässä. En ole enää yrittänytkään puhdistaa.

Nyt Markkukin on pääsemässä asian ytimeen. Atmos on hyvin suunniteltu kattila  ;)
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #65 : 11.05.2015-15:37 »
>Nyt Markkukin on pääsemässä asian ytimeen. Atmos on hyvin suunniteltu kattila<

"Surulla" täytynee yhtyä mielikuvaasi kattilasta. Kattila on todella uuden sukupolven kattila ja uutta itselleni on miten laaja-alaisesti vaikuttaa  esi-ilman lämmittäminen korkealle tasolle  puun palamisessa. Tähän on panostaneet myös kattilan suunnittelija.

Niin, uhallaankaan en poista viestiketjun alkuosaan kirjoittamia viestejäni, vaan pidän niitä todisteena mielikuvien/i muutoksesta.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2015-15:39 kirjoittanut markkulievonen »

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #66 : 11.05.2015-19:12 »
Itse joskus suunnittelin savujarruja noihin alasivukanaviin, mutta jäi suunnittelu asteelle. Mutta siinä kalliimmassa mallissa (GSE) taitaa sellaiset olla vakiona. Ainakin olen sellaisiin kuviin törmännyt. Esim. tässä on sellaiset

http://killus-technik.de/xtcommerce/images/atmos-gse-schnitt-brennkammer.jpg

En tiedä sitten saisko noilla hiukan laskettua savukaasulämpöjä vai sekoittaako kattilan toimintaa. Ja onhan noihin viritelty kaikenmoisia patentteja tulikivistä savukaasujen ohjaamiseenkin.

http://www.bernhard-hartl.com/Bilder/ATMOSForum/2012-10/Brennkammer.jpg
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #67 : 11.05.2015-19:17 »
Itse joskus suunnittelin savujarruja noihin alasivukanaviin, mutta jäi suunnittelu asteelle. Mutta siinä kalliimmassa mallissa (GSE) taitaa sellaiset olla vakiona. Ainakin olen sellaisiin kuviin törmännyt. Esim. tässä on sellaiset

Eikö tuossa GS-mallisi pitäisi jo vakionakin nuo olla?

http://www.atmos-zentrallager.de/Ersatzteile/Ersatzteile_GS/index.html
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #68 : 11.05.2015-19:21 »
Niin minun kattilani on vuosimallia 2009, siinä ei ainakaan vielä ole. Uusimmissa ehkä sitten on. Mutta nuohan vois vaikka itselleenkin tilata kun varmaan on saatavina varaosina.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #69 : 11.05.2015-20:05 »
Virosta ostamassani  kattilassa on savukaasujen virtaus tasoitin / jarru konvektio osiossa. Siis tasaa savukaasujen virtausta tasaiseksi koko alueelle.

Niin, itse tein savukaasujen ohjaimet, mutten ole vielä kokeillut niiden toimintaa. Testissä ei suurentanut virtausvastusta eli on sama kuin kattilan alkuperäisessä muodossa. Nuo palokammion reunoissa olevat jarrut kyllä kuvasta päätellen suurentavat vastusta. No, jos veto riittää, niin hyvä niin.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #70 : 11.05.2015-21:54 »
Tuon savukaasuimurin käyntilämpötila on melko korkea. Lämpötilaa voi alentaa asentamalla 90 /asteisen pellin  imurin taakse. Siis kattilan takaseinän ja savuhormin suuntaisesti ja näin vähennetään lämpösäteilyä käämitykseen / moottori osalle. Lämpötilan alentuminen on huomattava.

masifisti

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #71 : 12.05.2015-16:02 »
>"Surulla" täytynee yhtyä mielikuvaasi kattilasta. Kattila on todella uuden sukupolven kattila ja uutta itselleni on miten laaja-alaisesti vaikuttaa  esi-ilman lämmittäminen korkealle tasolle  puun palamisessa. Tähän on panostaneet myös kattilan suunnittelija."<

Ensiksi: Kiitokset markkulievoselle vinkistä Atmoksen säätöihin. (24.4.2015) Nyt palaa, eikä näkyvää savua edes sadekeleillä.
Imu-ilmojen lämmitys tehokasta, samoin pannuhuoneen lämmitys. Toisioilmaläpän 30 mm asento vastaisi kattilan 120 mm ilma-aukon halkaisijaa, mutta 40 mm poistanee myös läpästä johtuvan vastuksen. Honeywellin vedonsäädin hoitaa muuten ilmansaannin. Erillistä ensiö ilmansäätöä en ole vielä löytänyt.
Kumpi onpi parempi? Laddomaatin termostaateista 72 asteinen vaiko 78?, Siis yhden pesällisen taktiikalla. 72 asteinen lämmittää varaajan kahdessa vaiheessa. Ensin koko varaaja 72 –76 asteeseen ja sen jälkeen + 85 ja yli, jos pesässä riittää puita. Kuumemmat termostaatit muuten samoin, mutta alalämpö saattaa jäädä viileäksi 3000 l varaajasta.



markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #72 : 13.05.2015-16:17 »
Niin, mielestäni paras sytytystapa on  laittaa  pieni kerros herkästi syttyvää puuta / ohutta arinakiven päälle ja erikoisesti suutin reiän kohdalle ja paperia päälle. ( itse laitoin maitotölkkejä) ja tiiviisti puiden ladonta  varasto pesään.Etureunasta  paperien sytytys ja täyttöluukku hieman raolleen / lukituksen  aloituskohtaan.Tärkeintä on saada mahdollisimman nopea arinakiven lämpeneminen ja hiillosta aikaiseksi. Äsken sytyttäessäni toisiopalo alkoi erittäin nopeasti.
Niin, tuosta lasisilmästä on erikoisen hyvä hyöty seurata toisiopaloa ja sulkea  hitaasti / kokonaan täyttöluukku. Kokemuksesta voin kertoa, ettei täyttöluukun etuosaan jäävää tyhjää tilaa kannata täyttää pienillä puilla. Viikko sitten tuli nousi puita pitkin  yläosaan ja vaikeutti toisiopalon alkamista. Tila kannattaa heittää avonaiseksi ja sitenm tuli ei nouse ylös.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #73 : 13.05.2015-18:44 »
Pesällinen  hienohkoa kuusipuuta ja varaaja +95C asteiseksi. Niin, ja ilman katkokäyntiä. Jos joku haluaa  poistaa tuon katkokäynnin, niin vinkiksi. Molemmat  mustien johtojen päissä olevat anturit tulee asentaa samaan kohtaan / lämpöätilaan. Itse  laiton hitsisauman viereen poistoputken lähelle   ilman mitään kiinnitystä. Imuri pysähtyy n. 107....108 +C,- kattilan mittarin mukaan.  Havaittavissa erittäin lievää pistekiehuntaa.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2015-19:15 kirjoittanut markkulievonen »

masifisti

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Atmos DC40GS kattilan rakenne
« Vastaus #74 : 18.05.2015-14:32 »
Högfors -> Attac sivuilla kyselyjä Atmoksen nuohouksista. Vastaan kuitenkin täällä Atmoksen rakennesivulla.

Taka-alatuhkatila on nuohottavissa myös yläkautta. Tuhkaimuriin noin metrin pätkä sopivaa putkea. Hiukan vinoksi leikattu putken pää, niin myös sen pyöreän paloaukon saa tyhjäksi. Samoin myös edestä sivujen palokanavat perältä asti.