Huomenta!
MAGA MA 40 käänteispalokattilani on nyt käynyt läpi hankinnan, rahdin, asennuksen, opettelut, käyttöönoton ja lopuksi arkikäyttöön asetumisen. Kaikki on sujunut hienosti. Suurin oma oppimiseni oli siinä miten käänteispalossa tapahtumat ovat niin hienoja ja tulos niin hyvä. Vieläkin, muutaman kuukauden päivittäisen käytön jälkeen käyn aina ihmettelemässä sitä kun sytytyksen jälkeen tuleva tummahko savu muuttuu hetkessä valkeaksi tai näkymättömäksi kun palon suunnan muuttaa käänteiseksi. Se pieni ihme ei mun silmissä haalistu ollenkaan.
Kattila on pelkkä kuvitelma ja toivemöykky kun se tuli pihaan. En tiennyt juuri mitään käänteisen käytöksestä ja matkan varrella tuli pikkuvirheitä poltossa ja niistä piti koittaa oppia. Välillä täällä oli kirjoitusta palotapahtuman kemiasta ja fysiikasta ja niitä lukiessa tuli ahaa- elämyksiä jotka sitten koulutti lopulta tämän palomuodon käyttöön ainakin omalla kohdallani riittävällä taidolla. Nyt ei enää savupolttoja tule, kattila pelaa kuin koulutettuna. Kun muutaman säännön tajusi, ei yllätyksiä ole ollut juurikan enää.
Pesällinen on oltava alhaalta yllättävän tiivis. Sen saa tiiviiksi kaikilla puilla, kunhan vaan ei jätä onkaloa siihen tulinielun alueelle. Siihen on nopeasti synnyttävä hiiltyvää puuta ja mitä enemmän sen parempi. Oikeastaan muuta sääntöä ei ole. Kun lataamisen aloittaa ( nykyään aina samalla tavalla) työntelen rakoa isommat hiilet raon päälle, sekä tasaan etu- ja takareunaa niin ettei eka puu jää yhtään kannatukselle vaan painuu rakoa vasten ( tulelle jää aina hiukan rakoa, ei se puu mikään korkki ole). Tuhkaa yläpesästä en poista ikinä yhtään. kertan tajusin että jos toivoisi että olisipa arinakiven päällä keraaminen, uudistuva ja muotoiltava suojakerros joka vielä eristäisi ja itsekseen muototuisi rakoon päin viettäväksi... no hemmetti, tajusin että tuhkahan tekee tuon kaiken!! Se peittää kiven ja sanonpa van että lähes yhden talven lämmitys ( ehkä 15 -18 mottia mennyt tässä myllyssä) ei ole vielä jättänyt yhtään mitään käytön jälkiä arinakiveen. Tulinielun reunat ihan pikkuisen on pyöristyneet, ihan vähän. Tällä kulumisella mulla kestää kivi 10 talvea.
No joo, sytytys jatkuu. Sytykkeitä? paperia? tikkuja? pikkupuita? Ei mitään noista, ei ikinä minun sytytyksessä! Siinä sen virheen teinkin kun sytyttelin millä milloinkin ja joka kerta pilasin sen latauksen pohjan.
Minulla on tähän kattilaan hyvä resepti: Kun edellämainittu tiivis pohja on tehty, nakkelen pesän täyteen ja avaan alaluukun. Nestekaasutoholla alakautta nieluun tulta. Nielun päällä oleva puu alkaa savta jolloin laitan yläluukun kiinni ja savuimuri alkaa tehostaa alakautta syttymistä. Ehkä 30 sekunnin tohotuksen jälkeen toho pois, hetki kuuntelua ja yläluukkuun vilkaisu. Jos on paksua savuntuottoa ja ehkä pieni liekkikin kurkkaa puukasan alta, niin teen homman mukavimman työn: Yläveto kiinni, sekä alaluukku kiini jolloin savuimuri kiskoo tulen ja palokelisen puukaasun nielusta alas ja kuuluu mukava humahtava syttyminen. Äkkiä ulos nauttimaan kun yläpalosavu menettää värinsä ja ilmoista riippuen muuttuu näkymättömäksi taikka haihtuvaksi vitivalkoiseksi pilveksi.
Sitten naputtelen kattilan näytön savukaasuvalikkoon ja seuraan lämmön nousua. Kohta menen sisään ja vajana parin tunnin päästä kurkistus, ( ei ole välttämätön ) sekä reilun kahden tunnin päästä kattila ja latauspumppu napista kiinni. Siinä kaikki ja on kyllä tyytyväinen olo.
kattilan tekniikka ja hitec- wannabe- pähkäily.
Täällä on muutamakin kattilan omistaja tuskaillut epävakaata toimintaa ja jopa merkkipeleissä hankalaa paloelämää. samoin lambdakeskustelut ja muu palotapahtuma-foorumlointi on tuottanut omaankin päähäni mielikuvia siitä, mikä käänteispalo on muiden joukossa ja mitä elektroninen ohjaus tuo ja erityisesti mikä on perusfysiikan ja rakenteen osuus, mikä sitten ohjauksen tuoma apu siihen.
Olen ilman objektiivisia havaintoja, pelkkiin päättelyihin perustuen huomannut olevani vakaasti sitä mieltä että puukattilassa kaiken perusta on onnistunut rakenne, virtausmekaniikka ja palotapahtuman synnynnäinen onnistuminen kattilassa. vasta noiden ollessa tappiin viritetty, on jollain lambdasäädöllä saumaa tehdä oma pieni mutta varmaan onnistunut roolinsa. Eli omassa päässäni ylivoimaisesti suurin onnistuminen palotapahtumassa syntyy jo kattilan omassa rakenteessa eli kattilan kuuluu olla jo valmiiksi toimiva.
Itselläni vaikuttaa kattila olevan jo peruspakettina todella puhtaasti polttava ja todella vakaasti toimiva. Liekki on samanlainen sytytyksen jälkeen ja puolentoista tunnin päästä. Olen lopulta tyytyväisempi kuin hankintavaiheessa uskalsin toivoa. savuton puulämmitys on täällä nyt saatu ja itse kattilan virittely lambdalla jostain syystä muuttuu kaukaisemmaksi projektiksi. Luulin aiemmin että tulen havaitsemaan selkeää pikkuparantelun tarvetta mutta nyt tajuan että jos kattilan perustoiminta on tosi hyvää, niin lisäsäätö on hifihommaa ja tekeminen yhtä tärkeää kuin lopputulos. Kiinnostus ei ole vielä kadonnut ja tottakai lambdaohjattu kattila saa varsinkin loppuvaihetta optimoitua, sekä siistittyä sitä magalle suvereenia peruspalamistakin ainakin teoriassa. Mutta tämä peruskattilan ilman huolen häivääkään on näyttänyt ihan uutta asiaa mulle: helppoa puulämmitystä! Ehkä tyydyn 90% tulokseen, ehkä tässä on enemmänkin kuin odotin. Yläpalokattilan jälkeen tuntuu... en osaa sanoa.. hemmetin mukavalta, kerrankin joku hankinta meni napakymppiin. Puulämmitys ainakin muuttui mulla ihan eri tasolle.
Tienoon savuttaminen on loppunut, eli huono omatunto ei enää vaivaa kun väärällä tuulensnnalla kävelen koiran kanssa. Päinvastoin koitan nenä pitkällä löytää jotain savun merkkejä lähialueilta eikä monesti semmoisia löydä.
Toinen selkeä ilmiö on puunkäytön väheneminen. Tieteellistä tarkkuutta karttavana lämmitysasioissa sanoisin että ennen meni lumikolallinen puita vuorokaudessa, nyt menee IKEAn jättikassillinen. Eroa.... ehkä 25%, en tiedä enkä välitä tietääkään, koska vähemmän nyt menee. Jos jossain tuntuu mukavalta pysyä irti kaikesta raportointivastuusta ja tarkkuudesta niin nykymaailmassa sen voi tehdä vielä puulämmityksessä. Hommat tapahtuu täsmällisesti ja oikein mutta ilman rypistelyjä. Mukavan rentoa!
magan rakenne... Itse teräsrakenne vaikuttaa hyvin tehdyltä. luukut ovat jämäkät yhden talven jälkeen.
kattila näyttää antavan tasaisen korkean tehon kun sille säätää savukaasuiksi noin 230 nuohouksen jälkeen. ja hiukan ennen nuohousta olen pitänyt noin 245 astetta. Voisi ajaa paljon pienemmälläkin lämmöllä mutta sitten kattila polttaa ikäänkuin puoliteholla. Ei ole tarkkaa asteikkoa mitä mikäkin savunlämpö tarkoittaa paloteona tässä mallissa mutta tuo 230 on semmoinen mulle sopiva. Puut katoaa pesästä parissa tunnissa.
Savukanavat ja konvektio- osa ovat ok, mutta turbulenssielimet aion kesällä muuttaa. Nyt ne ovat täysmittaiset semmoisen loivat pilkkikairat ja aika työläät pujotella pois paikoiltaan. meinaan katkoa ne 20-30 sentin laoiksi ja liittää lyhyillä kettingin paloilla että saa ne kertakiskaisulla pois ilman suostutteluja ja voimisteluja. Se on ainoa asia mikä minusta pitäisi muuttaa.
Itse asennuskokonaisuudessa muutan tietysti kattilaputkiston kesällä uusiksi. Nyt on talvi menty vanhan kupariputkiston luovuttamilla osilla ja ei se mikään nätti ole.
kattilan ohjausyksikkö oli aluksi outo ja meni aikansa tajua että se tekee juuri sen minkä pitää eli joko savun tai veden noustua säädettyyn se alkaa hidastaa imuria ja pitää tosi hyvin asetetut arvot. Muuta sen ei tarvitse tehdä.
muuttelen siihen anturin aseman että voisi hiujata kattilaa köäymään 5 astetta kuumempana ( vedenlämmön suhteen) Nythän se ei halua yli 85 asteen mennä ja minusta se on turhan alhainen arvo.
Omaksi projektiksi jää jonkilainen sisänäyttö varaajan lämmöille sekä virtojen katkaisu sisältä. Sille rinnalle tulee alenevan savukaasun lämmön tekemä systeemin sammutus, joka vapauttaa kokonaan kaikesta muusta paitsi sytytyksestä.
kaikkiaan tämä MAGA meni nappiin. Itse kattila oli perustoiminnoiltaan käsittääkseni lähes täydellinen. Siksi hifi taitaa jäädä... ( omat valmiudet ei ole ajan tasalla, tosi kykenen päivittymään hifiin mutta nyt ei enää löydä syytä)
Seuraavaksi taitaa pitkä suunnitelma edetä eli kun tämä päähomma pelaa nyt upeasti, alan virittää puunhankintaa.
kiitokset jupinoiden lukijoille! ja kiitokset kaikille foorumilaisille jaetuista kokemuksista, teoriatiedoista ( se palofysiikkajuttu muutti koko ajatusmaailmani puun poltiosta) ja mielipiteistä!