Kirjoittaja Aihe: Stokerilla purua  (Luettu 7508 kertaa)

ahvena

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 61
Stokerilla purua
« : 20.04.2015-09:23 »
Onko kellään kokemusta sahanpurun polttamisesta stokerilla?

Olisi lähelle tulossa kenttäsirkkeli nyt keväällä. Puut on ylivuotisia tuulenkaatoja, joten eivät ihan märkiäkään enää. Tuossa voisi jokunen kuutio purua tulla jonka varmaan saisi hakea pois.

Ei vaan ole kokemusta purun poltosta. Kannattaisiko kokeilla?

Heater

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 209
Vs: Stokerilla purua
« Vastaus #1 : 20.04.2015-14:32 »
Itse en muuta poltakkaan kuin purua. Hyvä energiasisältö/m3. Takapolton vaara pienempi..olematon, taukoajan syötön tauon voi laittaa 25min. Tuhkaa tulee vähän. Äänetön polttoaineen virta

ahvena

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Stokerilla purua
« Vastaus #2 : 20.04.2015-14:47 »
Tuota kanssa mietin, että varmaan miiluaa vaikka kuinka pitkään. Mulla loppuu vaan stokerista säätöalue johonkin 7..8 min. Minimisyöttö noin 4 s. Luuletko pelaako noilla rajoituksilla?

Mites puhallus, mietin, että työntääkö ilma purun pitkin kattilaa? Tuolle lie haettava sopivan matala taso?

Heater

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 209
Vs: Stokerilla purua
« Vastaus #3 : 20.04.2015-17:09 »
Jos sinulla on räikkäsyöttöinen niin ei mitään ongelmia tule tuosta minimi 4s
puhallusta on ihan normaalisti sen verran että savukaasut pelkkää väreilyä. Tai pakkasilla vaalean harmaa
minulla on myös taukoajan välipuhallus pois päältä eikä ole miilu sammunut vaikka ollut 14 tuntia taukotulella

ahvena

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Stokerilla purua
« Vastaus #4 : 24.04.2015-15:06 »
Suht alkeellinen räikkämallihan tuo on. Yhdellä moottorilla, joten ei välipuhalluksia sun muita. Hyvin tuo on pelannut niin hakkeella kuin pelletilläkin. Pelletillä räikkävipu jatkettu lattiaan asti ja tauko maksimissa sekä taukosyöttö minimissä. Pitkässä poltossa antaa vieläkin liikaa papua ja savukaasut miljoonaa, mutta noita pitkiä polttoja ei yleensä tule kun kattila pieni ja varaaja vain jotain 150..200 litraa. Kuumentaa tuon niin nopeasti, ettei liikaa papua ehdi arinalle. Jos vaikka nuohousta varten jäähdyttää, niin sitten vetää savut jonnekkin 350..400 kun pitkään loimottaa pyttyä kuumaksi. Tuonkin voi kiertää jos hetkeksi nappaa vetohihnan pois päältä välillä.

Hakkeella luonnollisesti syötöt saa miten haluaa.