Kirjoittaja Aihe: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L  (Luettu 47694 kertaa)

Pehu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 173
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #30 : 05.03.2016-12:56 »
Estäs jos sopii kuljetusyrityksen kanssa noudon? Olisko se jotenkin mahdollista?
Varmasti, se että kannattaako, on eri asia.  Tietty jos joku rahtari siel päin on, ja sopivasti tilaa kopis,ni miksei.  Virallist tietä voi rahti maksaa aika paljon.
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

pete73

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #31 : 05.03.2016-13:32 »
Estäs jos sopii kuljetusyrityksen kanssa noudon? Olisko se jotenkin mahdollista?

Sitähän tuo englanninkielinen teksti taisi käytännössä tarkoittaa, että kuljetusjärjestelyt pitää sopia itse.
vm-58 "rintamamiestalo" n.120m2 lämmintä +puolilämmin kellari 80m2
Jämä kaksikko (pääasiassa vastuksella lämpeää), ei varaajaa käytössä, varaava takka, ILP alakerrassa.
Puuta maks. pari mottia vuodessa kun nykyään ei paljoa kotona tule oltua.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #32 : 05.03.2016-13:39 »
Estäs jos sopii kuljetusyrityksen kanssa noudon? Olisko se jotenkin mahdollista?

On - ja mielenkiintoinen hinnoittelukin on tarjolla. Joskus täältä lähti Hollantiin paketti UPS kautta, kysyin hintaa ja se oli jotain 140€, mutta vastapuoli pääs tilaamaan firmansa kautta sen noudon ja heiltä kuulemma lähtee pari rekallista kuriirin kautta päivittäin niin hinta oli kuulemma paketille 40€ ja hakivat sen täällä kotiovelta.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Pehu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 173
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #33 : 05.03.2016-14:01 »
On - ja mielenkiintoinen hinnoittelukin on tarjolla. Joskus täältä lähti Hollantiin paketti UPS kautta, kysyin hintaa ja se oli jotain 140€, mutta vastapuoli pääs tilaamaan firmansa kautta sen noudon ja heiltä kuulemma lähtee pari rekallista kuriirin kautta päivittäin niin hinta oli kuulemma paketille 40€ ja hakivat sen täällä kotiovelta.
Jos nyt ois itellä mahkut vaihtaa kattila,kääntäisin kivet ja kannot selvittääkseni miten saisin tommosen,tai attackin isopesäsen.. virosta rahti oli omalle atmokselle aikanaan luokkaa 160e, tos centron suomi vs itäblokkihinnas aika paljo varoja rahdille
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #34 : 05.03.2016-21:41 »
Hei

Minä kyllä katson tarkkaan jos Viron polilta kattilan ostaisin. Onko niissä kunnollinen konvektio osa onko kattilan taka-alaosa kiuas mallia jne.
Olen testaillut Arduino sovellusta jonkin verran ei ole vielä kaikki hilut paikoillaan. Ja Kiinan poikien PT 100 lämpötilan näyttö seilaa se pitää ratkaista. Kevään aikana saan värkättyä vielä puuttuvan Lambda anturin ja säädettävän aksiaalipuhaltimen.
Alan olla sitä mieltä että sopivalla automatiikalla toimii pienempitehoinen kattila paremmin kukin  ns. yhden pesän kattila.

Terv Oulujärven rannalta   

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #35 : 06.03.2016-07:08 »
Alan olla sitä mieltä että sopivalla automatiikalla toimii pienempitehoinen kattila paremmin kukin  ns. yhden pesän kattila. 
Niinpä. Miksei isompikin.

pjokinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 162
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #36 : 06.03.2016-09:42 »
Minä kyllä katson tarkkaan jos Viron polilta kattilan ostaisin. Onko niissä kunnollinen konvektio osa onko kattilan taka-alaosa kiuas mallia jne.

Polilta pitäisi kai olla pojilta tai jotain..? Jos siis Viron pojilta tilaa, niin miksi niissä nyt olisi erilainen konvektio tai "kiuas mallia"? Eikö ne nyt ihan sanoja patoja sielläkin kauppaa kuin muuallakin eurooppaa?

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #37 : 06.03.2016-10:10 »
Hei
Kyllä varmaan mutta siitä huolimatta ei kiuas mallia kannata ottaa. Ainakin minä olen kokenut sillä tavalla että joissakin ns ulkomaisissa merkeissä on niin huonot esitteet että niistä et pääse varmuuteen mitä pannun sisällä on.
Ainakin mun seuraavassa kattilassa (nyt käytän Ariterm 35 +) pitää olla pyöreästä putkesta konvektio osa ja säädettävää mallia kuinka paljon käytän konvektio osasta. Toinen asia josta pidän kiinni on erillinen ensiö ja toisio ilma. Ensiöilma imurilla (vakiona pieni aksiaalinen puhallin jäähdyttämään) ja toisioilma aksiaalipuhallin esilämmitettyä lambda anturin ohjausta tottelemaan.
Pitää ruveta porukalla miettimään miten puulämmityskattilan saa puhdistettua 5 minuutissa käsiä likaamatta.
Toinen suuri kehityksen aihe on polttopuiden kuivaus ns. kattilan hukkalämmöllä

Terv Oulujärven rannalta


Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #38 : 06.03.2016-10:49 »
Pitää ruveta porukalla miettimään miten puulämmityskattilan saa puhdistettua 5 minuutissa käsiä likaamatta.
Toinen suuri kehityksen aihe on polttopuiden kuivaus ns. kattilan hukkalämmöllä

Haastavaa mutta toteutettavissa.
Kattilan puhdistus onnistuu höyryllä vaivattomasti, mutta täytyisi olla konvektiossa tulistin.
Puun kuivaus on helpompaa esim. hukkalämpö savukaasuista ja riittävän hyvä tuuletus.
Eräällä tuttavalla vesikiertoiset (lattia ) putket klapivastossa ja tuuletus puhaltimella/imurilla.

vauxhall1972

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #39 : 06.03.2016-11:45 »
Hei
Kyllä varmaan mutta siitä huolimatta ei kiuas mallia kannata ottaa. Ainakin minä olen kokenut sillä tavalla että joissakin ns ulkomaisissa merkeissä on niin huonot esitteet että niistä et pääse varmuuteen mitä pannun sisällä on.
Ainakin mun seuraavassa kattilassa (nyt käytän Ariterm 35 +) pitää olla pyöreästä putkesta konvektio osa ja säädettävää mallia kuinka paljon käytän konvektio osasta. Toinen asia josta pidän kiinni on erillinen ensiö ja toisio ilma. Ensiöilma imurilla (vakiona pieni aksiaalinen puhallin jäähdyttämään) ja toisioilma aksiaalipuhallin esilämmitettyä lambda anturin ohjausta tottelemaan.
Pitää ruveta porukalla miettimään miten puulämmityskattilan saa puhdistettua 5 minuutissa käsiä likaamatta.
Toinen suuri kehityksen aihe on polttopuiden kuivaus ns. kattilan hukkalämmöllä

Terv Oulujärven rannalta



Sikäli samaa mieltä että konvektio voisi hyvinkin olla säädettävä, savukaasun virtausnopeutta riittävän nopeaksi säätämällä saadaan tehostettua lämmön talteenottoa, etenkin jos siellä on asialliset turbulenssilevyt, mutta tuossa pyöreän putken konvektiossa olen eri mieltä, tuubikonvektio on kehityksellisesti yhtä edistynyt kuin kiuas..hyvään toimivuuteen vaadittaisiin joko pienet tuubiputket (hankala nuohota) tai sitten toisesta päästä umpinaiset sisäputket (jokuhan oli laittanut savupiippuun tällaisen) jotta saadaan kuumat kaasut virtaamaan siellä lto-pinnan lähellä. Ennemmin 100 mm sola jossa vastakkaisilla seinillä lämmöntalteenottorivoitus (70-80 mm rivat 80 mm jaolla lomittain) ja vaikka 250 mm välein turbulenssilevyt. Toisioilman esilämmitys on hyvinkin tärkeä osa palamista, liian kylmä toisio voi sammuttaa toisiopalon tai venyttää palamista turhan pitkälle, jolloin helposti palamisesta tulee epätäydellistä ja energiaa karkaa piipusta ulos palamattomina kaasuina ja yli-ilmana. Hyvä esimerkki tästä on nimimerkin Emäntä kattila, jossa tuo kylmän toisioilman sotkema kaasupalo esiintyy sytttäessä Erbishin mallin mukaisilla kivillä parin minuutin ajan kunnes muuraukset ovat riittävän kuumat lämmittääkseen toisioilman niin kuumaksi että toisiopalo syttyy heti toisioilman tultua liekkiin.

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #40 : 06.03.2016-16:32 »
Hei
Noissa kattila rakenteissa joita minä tunnen ei ole erikoisen hyvin tajuttu mikä merkitys on puulämmityskattilan jäähdyttämättömissa tulipesän osissa. Silloin kun lähestytään koko ajan sitä tilannetta että pienemmästä tilasta otetaan kilowatteja enemmän voi tulla lämpöjännitys ongelmia. Tiedän muutaman tapauksen jossa tällainen ripa mallinen konvektio osa vaurioituu tietyssä lämmitys tilanteessa. Teoriassa 3 mm:n teräslevyn pintalämpötila tulipesän puolella (vesi toisella puolella) ei voi nousta paljoa yli 100 asteen. Kun taasen sellainen teräslevy kuten esimerkiksi rivoitetussa konvektio osassa, siinä ei ole vesijäähdytystä ripa teräksen kohdalla. silloin sen lämpötila voi parhaimmillaan nousta jopa satoja asteita korkeammaksi kuin jäähdytyksen alaisissa teräslevy pinnoissa. Tämä on syy myös sille että puulämmitteinen kattila nokeentuu, mikäli kaasujen poltto ei onnistu toisio pesässä 100%

Paras tapa välttää nokeentumista on huolehtia toisio polton toimivuudesta. 
 
Terv. Oulujärven rannalta

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #41 : 07.03.2016-06:43 »
Ainakin Atmoksen "rivat" ovat minulla irti. Ei siis kiintonainen paketti välillä kuiva/vesipuoli.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #42 : 07.03.2016-17:54 »
Hei

Puhutko nyt ns. savukaasu jarruista vai mitä tarkoitat että rivat on irti. Ne rivoitetut konvektio-osat jotka olen nähnyt (lattaraudan pätkiä teräslevy/vesi pintaan) on hitsattu yhdestä reunasta. Eli ripoja jäähdytetään toisesta reunasta ja toisesta reunasta kuumennetaan.

Terv Oulujärven rannalta

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #43 : 07.03.2016-18:57 »
Eikun nimenomaan noin.. vain yhdeltä reunaa kiinni. Eikö nuo pääse vapaasti elämään lämmön vaikutuksesta. Millaisia vaurioita noihin voisi tulla..
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

vauxhall1972

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: Laskua ja kattilaa Centrometal BioTec-L
« Vastaus #44 : 07.03.2016-21:52 »
Ne mitä olen nähnyt (aika paljon), on pätkitty 50-150 mm välein juuri lämpölaajenemisen vuoksi etteivät revi tulipintaa kappaleiksi.