Kirjoittaja Aihe: Lämpötila valvontaa ostetaan  (Luettu 23484 kertaa)

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #45 : 07.02.2016-08:35 »
Varmaan kymmenen eri mittausta palkkeina esitettynä.

mitä tuossa paketissa, mikä se nyt onkaan, mikä on ihan valmis, tulee mukana?
- tarvitseeko tinata?
- tarvitseeko ostaa antureita?
- tarvitseeko ostaa kaapeleita?

mikä sen hinta oikeasti on ja näyttääkö vain viimeisen lämpötilan

- onko ihan tavis 1-wire verkko? ja 1-wire vermeet?
- owfs? vai...mikä

ajattelin , kun tuossa kuvassa tyyliin anturi1, anturi2, anturi3....jne, tuollainenhan on ihan halppo nakki
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

Pehu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 173
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #46 : 07.02.2016-11:56 »
mitä tuossa paketissa, mikä se nyt onkaan, mikä on ihan valmis, tulee mukana?
- tarvitseeko tinata?
- tarvitseeko ostaa antureita?
- tarvitseeko ostaa kaapeleita?

mikä sen hinta oikeasti on ja näyttääkö vain viimeisen lämpötilan

- onko ihan tavis 1-wire verkko? ja 1-wire vermeet?
- owfs? vai...mikä

ajattelin , kun tuossa kuvassa tyyliin anturi1, anturi2, anturi3....jne, tuollainenhan on ihan halppo nakki

Jos tarkoitat tota mun käyttämää softaa ja hiluja, niin en tietääkseni kertaakaan ole väittänyt sen olevan valmis paketti, sitä eikai ole kuin noi kinkkumittarit yms.

Totakai piuhat tarvii vetää ja yhdistellä sit millä tavalla haluaa.(14 anturia max)

Tekee toi halutuille antureille txt login jos haluaa.
Mutta kuten olen miljoona kertaa todennut, halusin reaaliaikaisen näytön. Mulla ei oo tarvetta nähdä mitä patterilähtö oli klo 05.00 kesäkuun viides .  Mä en väitä että toi on paras systeemi, tai edes helpoin. Esitin vain mitä käytän ja minkä itse todennu itselle hyväks.

Tää fortsan meininki kyl välillä vähän ihmetyttää.. nimim. Ihan muutamalla pyörineenä.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2016-11:57 kirjoittanut Pehu »
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

Lepandeerus

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 66
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #47 : 07.02.2016-12:30 »
Jos tarkoitat tota mun käyttämää softaa ja hiluja, niin en tietääkseni kertaakaan ole väittänyt sen olevan valmis paketti, sitä eikai ole kuin noi kinkkumittarit yms.

Totakai piuhat tarvii vetää ja yhdistellä sit millä tavalla haluaa.(14 anturia max)

Tekee toi halutuille antureille txt login jos haluaa.
Mutta kuten olen miljoona kertaa todennut, halusin reaaliaikaisen näytön. Mulla ei oo tarvetta nähdä mitä patterilähtö oli klo 05.00 kesäkuun viides .  Mä en väitä että toi on paras systeemi, tai edes helpoin. Esitin vain mitä käytän ja minkä itse todennu itselle hyväks.

Tää fortsan meininki kyl välillä vähän ihmetyttää.. nimim. Ihan muutamalla pyörineenä.

Olen kans huomannu et kaikilla tääl ei suhtautuminen toisten järjestelmiin, mielipiteisiin tai tarpeisiin ole ihan terveellä pohjalla. En tiedä onko se narsismia, kateutta vai katkeruutta, mutta ei anneta sen pilata muuten rakentavaa keskustelua.
okt 140m²+konehalli 110m², Tiileri takkaleivinuuni (3500kg), Arimax 240, laddomat 21-60, varaaja 1300l, ouman eh-203, lattialämmitykset

Jaska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #48 : 07.02.2016-12:41 »
Ite aloitin perus tarjoustalo mittarilla, jossa oli 3 langatonta anturia, yksi sauna anturi, eli kestää muistaakseni 100c.
Se mulla oli varaajan yläosassa kertomassa koska pitää hiipiä kellariin polttohommiin.
Toinen tais olla patteri/lattialämmön menoputkessa, ja kolmas ulkona.

Nälkä kasvo ja nyt on 10kpl nippu 1-wire antureita pitkin pönttöjä ja putkia, niiden johdon perässä se 1-wire/usb tikku, j ase taas android tabletin kyljes kii. Softa play kaupasta ja hetki anturien niemämistä ja haluttujen ylä/alalämpöjen muokkaamista. Avot. Suhteellisen helppo ja ihan hyvännäkönen lämpömittari.

Ei taida toki sopia aloittajan tarkoitukseen, ellei käytä sitä VPN:ää..

Tämä kyllä tuntuisi olevan mahdollisesti aivan toteuttamisen arvoinen juttu. Pitäisi vain hommata jostakin tarkoitukseen soveltuva tabletti. Ja toinen mahdollinen ongelma on toi ilmakaapeli, jos joudun sitä pitkin vetää sen johdon tupaan. Joku häiriösuojattu johto voisi auttaa.

Mitä tuo vpn tarkoittaa?

arveccio

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 238
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #49 : 07.02.2016-13:40 »
VPN = Virtual Private Network. Eli jos nyt yrittää selittää lyhyesti niin kahden (yleensä) internettiin liitetyn laitteen välille muodostetaan salattu yhteys. eli data menee salaamattomana vpn-laitteeseen/softaan joka salaa (eli sotkee sovituin mekanismein) datan ja lähettää sen määritellylle vastapelurille joka taas tietää tämän sovitun mekanismin ja osaa muuntaa sotkun takas ymmärrettäväksi dataksi. Ja sama toiseen suuntaan.

Näin toimitaan jos näiden kahden paikan välille ei ole järkeä vetää suoraa yhteyttä mutta yhteys kuitenkin tarvitaan.

Käytännössä vaatii siis kiintopisteet molempiin päihin joko kiinteän julkisen (nettiin näkyvän) ip-osoitteen tai vaihtoehtoisesti kiinteän nimen (tyyliin dyndns-palvelu) jotta nämä vpn-yhteyden vastapelurit löytävät aina toisensa.

Natsien Enigma on hyvä esimerkki vpn:n esimuodosta. Molemmat päät tiesivät salausalgoritmin joten vastaanottaja osasi purkaa lähettäjän sotkeman tekstin.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2016-13:44 kirjoittanut arveccio »
Jäspi ecopuu25+1500L+500L ~11m3/v

kaji

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 245
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #50 : 07.02.2016-14:01 »
Kiitoksia ensimmäinen joka kirjottaa sellasta tekstii ett maalaisjunttikin tajuu :o

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #51 : 07.02.2016-14:11 »
Olen kans huomannu et kaikilla tääl ei suhtautuminen toisten järjestelmiin, mielipiteisiin tai tarpeisiin ole ihan terveellä pohjalla. En tiedä onko se narsismia, kateutta vai katkeruutta, mutta ei anneta sen pilata muuten rakentavaa keskustelua.

@pehu ja @Lepandeerus
ensinnäkin pyydän anteeksi jos olen loukannut. tarkoitus ei ole hyökätä eikä arvostella enkä ole kateellinen
nämä jutut kiinnostaa ihan pirusti
kirjoitustyylini on suora ja artikulointi huono kuten liki 70' ppiseltä voi odottaakin

tiukkasin noita asioita ihan yksilöiden, koska olen noita 'muutamia' laittanut ja kysyntää simppelille systeemille olisi ja siksi ihan koeluontoisesti noita muutamia raspeja kasasinkin 'rautavalmiiksi' ja rimaa hipoen laillisesti taloLoggerilla.
minä en enää tee bisnestä, ne ajat on takana, mutta kehittelisin mielelläni harrastuksen puitteissa ko systeemiä

tällaiseksi voisi kuvitella raspi/taloLogger ja muutama anturi malliin anturi1, anturi2...jne. taloLoggerin suhteen jos tuote on kaupallinen pitää tietty neuvotella sille sopiva lisenssimaksu/laite

kirjoitinkohan taas ohi jotain

en pilaa enää tätä keskustelua joten jatketaan ....
« Viimeksi muokattu: 07.02.2016-14:14 kirjoittanut jolla »
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #52 : 07.02.2016-14:23 »
on näköjään raspiin https://learn.adafruit.com/max31855-thermocouple-python-library/overview

minulla on tällaiset puikot, niissä luvataan 1200°C http://www.meter-depot.com/stainless-steel-k-type-thermocouple-insertion-probe-3-tc-02/
Mulla odottelee asennusta just tollanen Adafruitin 31855-kampe ja datalinjan muunnin 3.3V -> 5V. Joskus kyselin muistaakseni täälläki, kellään ei silloin ollu tietoa, joten hiukka sokkona mennään.

Lopullisia antureita ei viel ole, pitää pistää toi mittaritukikohta mieleen.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #53 : 07.02.2016-14:27 »
Mitenkäs muuten tommoseen tablettiin saa virtaa, kun niissä kai yleensä on se micro usb ja latausliitin samassa. Jos laittaa jonkun usb muuntimen siihen väliin niin se lataus pistole on jo käytössä... Tyhmiä kysymyksiä...
Eikös periaatteessa aktiivinen usb-hubi eli sellainen omalla muuntajalla varustettu, eikös se yhtä lailla syöttäis sähköä tablettiinki? Kai otg micro-usb -> normi usb - muuntimessakin virta kulkee?
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #54 : 07.02.2016-14:48 »
tällaiseksi voisi kuvitella raspi/taloLogger ja muutama anturi malliin anturi1, anturi2...jne. taloLoggerin suhteen jos tuote on kaupallinen pitää tietty neuvotella sille sopiva lisenssimaksu/laite

Tota Jollan juttua auki kirjoittaen, kannattais varmaan speksata homma hiukan tarkemmin, ettei toinen tarjoa luutaa, ja toinen odottaa lakaisukonetta. Tai toisinpäin.

Eli joka tapauksessa käytännön asennus jäänee ostajalle. Tähän mennessä osapuolten sijainneista ei ole kattavaa tietoa, matkakulut voi yllättää molemmat puolet. Jos hyvin käy, voi toki apu löytyä kulmankin takaa. Ja jos tuntityöstä muodostuu kulunki, harrastekamppeet muuttuu kalliiksi.

Rautana käy monta ratkaisua, ittelle RasPi ja TaloLogger tullu tutuks. Hitaus ei niinkään oo mua haitannu, nyt alla 2-malli. Näyttöön saa helposti 24h käyrät, jos haluaa lyhyemmät ni sit vaa selaimeen linkistä muuttain 24 -> 1. Käy keltä vaan. Etäluku normi kamppeilla, tabletti tai jokumuu selaimellinen laite, vaiks älypuhelin.

Verkko kannattanee vetää wlanina, jos aikaa haluaa säästää. Verkkosähköstä mulla ei kokemuksia, se on sitten se toinen helppo vaihtoehto. Kaapelin veto ilmajohdon seuraks voi tehdä häiriöitä, ja ottaa aikaaaaaa, ja nippareita.

Anturitarvehan kannattais miettiä tarkasti, ja sit speksata niille nimet. Johdolliset anturit kii, softa sisään ja nimet anteroille. Antureihin nimilaput, ja ollaan niin lähellä plug'n'playta ku on tarvis.

Loppu onkin sit 'väri-väriin, ja loput maihin' -puuhaa.

Mikäli tulee nälkää syödessä, aika simppelisti joku voi vaikka virittää loggausnäyttöjä offlinenä, pahimmillaan jopa vaikka etäyhteydellä.

Muoks: typofix ja asennusohjeen tarkennus.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2016-21:17 kirjoittanut Antza0 »
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Lepandeerus

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 66
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #55 : 07.02.2016-14:58 »
@pehu ja @Lepandeerus
ensinnäkin pyydän anteeksi jos olen loukannut. tarkoitus ei ole hyökätä eikä arvostella enkä ole kateellinen
nämä jutut kiinnostaa ihan pirusti
kirjoitustyylini on suora ja artikulointi huono kuten liki 70' ppiseltä voi odottaakin

tiukkasin noita asioita ihan yksilöiden, koska olen noita 'muutamia' laittanut ja kysyntää simppelille systeemille olisi ja siksi ihan koeluontoisesti noita muutamia raspeja kasasinkin 'rautavalmiiksi' ja rimaa hipoen laillisesti taloLoggerilla.
minä en enää tee bisnestä, ne ajat on takana, mutta kehittelisin mielelläni harrastuksen puitteissa ko systeemiä

tällaiseksi voisi kuvitella raspi/taloLogger ja muutama anturi malliin anturi1, anturi2...jne. taloLoggerin suhteen jos tuote on kaupallinen pitää tietty neuvotella sille sopiva lisenssimaksu/laite

kirjoitinkohan taas ohi jotain

en pilaa enää tätä keskustelua joten jatketaan ....

Toi oli hyvä kirjoitus, koska tää nettikirjottelu on juurikin siitä haastellinen taiteenlaji että väärinymmärryksiä voi tulla todella helposti. Ja mitä näihin itse asioihin tulee niin rehellisyyden nimissä kyllä mä hattua nostan sille kuinka paljon oot värkkäilly ja perehtyny ja ihan mielenkiinnollakin lukenu ja seuraillu sun juttuja. Jatketaan vaan hyvässä hengessä.
okt 140m²+konehalli 110m², Tiileri takkaleivinuuni (3500kg), Arimax 240, laddomat 21-60, varaaja 1300l, ouman eh-203, lattialämmitykset

vauxhall1972

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #56 : 07.02.2016-15:25 »
Eikös periaatteessa aktiivinen usb-hubi eli sellainen omalla muuntajalla varustettu, eikös se yhtä lailla syöttäis sähköä tablettiinki? Kai otg micro-usb -> normi usb - muuntimessakin virta kulkee?

Joo, jos se antaa sen 0,5 ampeeria ulos (tarkista ennen ostoa) ja kannattaa muistaa että usbissa max johdon pituus on 5m ilman aktiivisia välivahvistimia...jäi yksi webcam-sovellus itkuhälyttimenä tekemättä kun en raaskinut ostaa niitä vahvistimia.

Pehu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 173
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #57 : 07.02.2016-15:27 »
Joo tää on ihan mitä hakee :) itse olen kans harrastelun kannalla, ja itsekkin aion syventyä mikrokontrolleiden maailmaan arduinon yms kanssa. Mutta nyt oli puhe "helposta" lämpötilaseurannasta, ja siihen annoin oman näkemykseni. Plug 'n play ei toikaan toki ole. Joka anturi pitää käyttää kiinni,jos haluaa identifioida/määrätä missä kukin anturi näkyy, ne kun menee ihan id järjestykses. Eli helpoin käyttää eka kaikkki kiinni,ja sit viedä anturit haluamiin paikkoihin.
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

sakarif

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 368
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #58 : 07.02.2016-20:30 »
Tässä on yhdenlainen köyhän miehen versio. Varaaja 2 mittarit vielä väärin päin.

Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Lämpötila valvontaa ostetaan
« Vastaus #59 : 07.02.2016-21:20 »
Kieltämättä kattilan etävalvonta lämmityksen aikana tabletista tuo lisää vaivattomuutta lämmityksen suhteen. Tosin ei muuta kuin puiden lisäyksen ajankohtaisuus ja lämmittämisen alasajo.
Taas meillä varaajan lämpökapasiteetin seuranta onnistuu  tuntemalla kokemuksen kautta lämmön riittävyys varaajassa.