Vähän samantyyppistä päivitystä itse olen tekemässä. Tosin tarkoituksena vähentää puun osuutta. Onhan puutyöt ihan mukavia, mutta aikaa ne ottaa ja sitä taas ei perheellisellä ylenmäärin ole. Itsekin olen välillä reissussa, niin silloin olisi parempi jos lämmitys kuormittaa kotiväkeä mahdollisimman vähän.
Itseä ei innostanut sijoitella kymppitonnia lämmityssysteemiin.
VILPin asennus on itsellä edessä. Idea oli, että VILP painaa kevät/kesä/syksy ja muutenkin lauhoja kelejä. Sitten kun on kylmä, niin otetaan energiaa tulipalosta. Arvelisin puuta menevän noin puolet vanhasta tilanteesta.
Noita VILPpejä kun itse tutkin, niin selvisi kyllä se, että noista ei tiedetä vielä oikein mitään. Vaikka olin laskenut talon lämmöntarpeen hyvinkin tarkkaan ja kerroin ettei ole tarkoitus tuolla ajaa koko talvea, niin minulle järestään tarjottiin aivan järjettömän isoja koneita "kun riittäisi sitten varmasti ja saisi käydä koko talven".
Päädyin sitten ratkaisuun, että itse valkkasin koneen ulkomailta ja tuttu putkari tulee tuon kytkemään. Säästö useita tuhansia eikä tarvitse kuunnella noiden "spesialistien" jorinoita.
Itsellä on iso kattolape etelään ja fundeerasin tuota aurinkohommaakin. Tuossa vaan on se, että kun auringosta saa energiaa, niin silloin myös VILPin COP on jo aika kova. Aurinkokeräimet kun eivät myöskään halpoja ole, niin ei tuossa vaan ole järkeä. Aurinko myös tuottaa eniten lämpöä silloin kun sitä vähiten tarvitaan. Toki varaaja puskuroi, mutta ei sekään määräänsä enempää jos energiaa tulee kokoajan yli kulutuksen.
VILP on nyt mitoitettu siten, että tarvittaessa jaksaa johonkin noin -12 C asti. Toki on meillä myös varaava takka ja leivinuuni, joten noillakin voi jeesata tarvittaessa, mutta kattilan hyötysuhde on kyllä pirun paljon parempi. Itsellä on alakerrassa lattialämpö ja yläkerrassa patterit. Tosin patterit on aika tehokkaat eivätkä tarvitse mitään 60 C vettä. -10 C:ssä COP on vielä yli 2, -15 C ja painuu jo alta 2, joten tuossa tienoilal mielestäni se "järkevä" raja on jos tukilämmitystäkin on käytettävissä.
Varaajassa on kyllä sähkövastuskin varalla.
VILP+öljy voisi olla sinulle hyvä ja helppo vaihtoehto sekä täysin automatisoitavissa. Pääsisi pienellä työllä ja kuluilla. Jos öljystä haluaa kokonaan eroon, niin myös tuo pelletti viikkosiilolla öljyn tilalle on ihan hyvä vaihtoehto. Tosin takaisinmaksuaika muodostuu varmasti pitkäksi, joten sikäli kannattavuus kyseenalaista. Kuitenkin VILPin kaverina öljynkulutus olisi todennäköisesti muutaman sata litraa vuodessa.
Jos on alaa, niin silloin pintaputkinen maalämpökin voisi olla vaihtoehto. Ei nuokaan niin ylettömiä maksa mitä pelotellaan jos ei ihan ensimmäiseltä tarjoajalta avaimet käteen-tyylillä ota. Tosin voi vaatia patteripäivitystä kaveriksi, mutta olisi huoleton.
Puulämmityksen rakentamisen järkevyys on kyllä omasta mielestä vähän kyseenalaista. Kuitenkin tuo VILP maksaa sen mitä kattila tai allekin. Sitten vielä varaajat ja putkityöt, niin aika paljon saa harrastaa "ilmaisen" puun polttoa, ennenkuin tuossa on järkeä. Jokin muu syy puulämmityksen valinnalle on oltava.