Morjens!
Jokunen aika sitten pähkäilijä kirjoitteli täällä Stropuvan modifioinnista ja palotapahtuman tehostamista savukaasujen lämpötilan mukaan. Jäin itse miettimään asiaa ja nyt kesäloman aikaan on hiukan enemmän aikaa tuota tuumailla...lähinnä onkohan tuossa omassa S20:ssa paloprosessi niin puhdas kuin sen tulisi olla.
En ole alan asiantuntija ja puulämmityksestä on vähän kokemusta ennen tuon kattilan hankintaa.
Kun nyt olen puhdistellut lomalla kattilan ja piipun ja nuohoillut sitä enemmän kuin yleensä, niin on siellä kieltämättä karstaa /pikeä jonkun verran; mutta onko liikaa? En osaa sanoa ja kuitenkin se on toiminut toistaiseksi ongelmitta. Kuiten aikaisemmin sanoin, että piipusta (6 m korkea rosteri piippu, halkaisia 180 mm) tulee lämmityskaudella sellaista vaaleaa savusumua.
Kattilassa on sisällä ilmansyöttöputkessa kiinni Stropuvan nimeämä "stabilizator". Kuva linkissä:
http://stropuva.lt/air-distributor-with-a-stabilizer-s20-for-firewood-briquettes-pellets?lang=enTämän tarkkaa tarkoitusperää en tiedä, kuvittelin sen lähinnä olevan ohjain sille kun puukasa palaa ylhäältä alaspäin niin se tasaisemmin laskee tuon ilmanohjaimen sitä mukaa kun palaminen etenee. Jossain tämän foorumin kirjoituksessa joku tasi mainita, että sillä ilmeisesti poistuu karstaa kattilan sivuilta. Voi olla myös niin...
Kun mietin puun palotapahtumaa, jos tuo stapilizator levy on aina puukasan päällä puun palaessa, voiko se olla hidaste / este tai palotapahtumaa huonontava asia. Sillä nyt liekit tulevat tuon levyhäkkyrän keskeltä ja se ei ole koko kattilan leveydeltä aukinainen tila ylöspäin jossa olisi tilaa poltaa savukaasuja ennen piippuun menoa... No kunhan tässä mietiskelen ja tuumailen, voi olla että olen täysin hakoteillä kuinka palamisprosessin tulee toimia.
Jos foorumilla löytyy asiaan mielipiteitä, lueskelen mielelläni.
Jos sen pelti stabilizaatorin haluaisi jostain syystä pois sieltä tai muokata sitä toisenlaiseksi; tulee siihen käytää jonkinlaista "väkivaltaa" ennenkuin se suostuu tulemaan noista luukuista ulos. Mutta kyllä se tulee jos oikein tahdotaan

Aurinkoista kesää
-Eetu-