Asennutin verkonvaihtokytkimen sähkökaapin viereen ja hankin kolmivaiheaggregaatin nelisen vuotta sitten. Kokemukset syysmyrskyjen aiheuttamista pitkistä sähkökatkoista toi mieleen ajatuksen, että mitä jos pitkä katkos tuleekin keskellä kylmintä talvea? Siinähän sitä ollaan sitten.
Verkonvaihtokytkimestä lähtee johto pintavetona pannuhuoneen takaseinästä läpi. Siellä on ulkoseinässä pistoke, mihin aggregaatti liitetään jatkojohdolla. Itse verkonvaihtokytkimessä on kolmiasentoinen kytkin, jolla valitaan tarpeen mukaan verkkovirta/pois/aggregaatti. Taulun kannessa on myös kolme merkkivaloa, jotka palavat, kun valtakunnan verkossa on virtaa.
Jos hankit kolmivaiheaggregaatin, vältä hankkimasta sitä alle tonnin kiinanlaitetta. Minulla on sellainen ja se on kuin puulämmityskin, laittamalla siitä saattaa saada ihan toimivankin.
Varajärjestelmän hankkimisen jälkeen olen huomannut, että myrskyt säikähtivät laitettani. En ole tarvinnut varajärjestelmää juuri ollenkaan, kerran pari vuodessa koekäytän kombinaatiota toimivuuden varmistamiseksi.