Nyt tulikin yllättävän monta eriävää mielipidettä siitä, että varaaja pitäisi saada täyteen yhdellä pesällisellä. Perustelenpa hiukan lisää. Minun lähtökohtani on lämmitystyön vaivan vähentäminen.
Laitetaan pesään 200 kg puita ja poltetaan 100 kW antoteholla loppuun 29 kg/h. Aikaa kuluu melko tarkkaan 7 tuntia. Jos tässä välissä on ollut yö tai työpäivä matkoineen, on kattila kuitenkin käytännössä sammunut ennen kuin tulee lisäämisen aika, eli käytännössä puita ei lisätäkään, vaan annetaan varaajan taas jäähtyä, minkä jälkeen toistetaan lämmitys yhdellä pesällisellä. Mihin tarvitset ylimääräistä varaajatilavuutta?
Otetaanpa toinen esimerkki pienemmällä kattilalla, vaikkapa Veda 35. Laitetaan pesään 35 kg puita ja poltetaan pois käytännössä noin kolmessa tunnissa. Varaaja ei tullut täyteen. Jos sytytit illalla, laitatko kellon soimaan kahdelta yöltä ja lataat lisää? Jos sytytät aamulla, tuletko töistä välillä lataamaan? Töistä tullessä sytyttämisen kanssa tämä onnistuu, mutta silloinkin olet sidottu olemaan paikalla tuon kolmen tunnin päästä. Jos et lataa lisää, mitä teet ylimääräisellä varaajakapasiteetilla, joka maksaa paperirahaa ja vie tilaa?
Edelleenkään en puolusta vajaiden pesällisten polttamista, eikä varastopesän ja varaajatilavuuden 1:1 mitoittaminen tähän välttämättä ollenkaan johda. Pyrkimys on varmaankin siihen, että päästään lämmitysvälissä n kappaletta täysiä vuorokausia (n=1...2 lämmityskaudella). Silti, pesä on helpompi jättää vajaaksi kuin lisätä puita.
Mitoittamiseni lähtökohtaan sisältyi, että käyttövesi tehdään esimerkiksi lämpöpumpulla, koska siirtomatka on melko pitkä, eikä käyttöpaikalla ole varastointimahdollisuutta.
Minulla on kokemusta 1400 varaajan lataamisesta 135 litran varastopesällä 0,65 hyötysuhteella ja 170 litran varastopesällä 0,85 hyötysuhteella. Ensimmäiseen piti lisätä, toiseen jää vähän tilaa. Minä valitsen jälkimmäisen. Olen tehnyt paljon töitä kotona, jolloin minulla on ollut helppo pääsy pannuhuoneeseen myös päivisin. Tässäkin tilanteessa mielestäni on parempi, että ei tarvitse lisätä puita. Lisäksi, ainakin tuon SLX:n kanssa tilanne on se, että pesän pitää olla hyvin loppuun palanut ennen lisäämistä, jos ei halua palvata itseään. Se lisäämiskäynti ei siis välttämättä onnistukaan ensimmäisellä yrittämällä.