Useampaan kohtaan on jo vastaus tullutkin, mutta yritän tähän harsia loput.
Juuh.
Mitannut en edelleenkään ole, mutta arvioisin, että jäähtymä nykyisellä virtauksella yläkerrassa <1°C
Vilkuilin muuten noita piirustuksia, noin nopeesti ihan järkevän oloiset, tietenkin noissakin on hiukan systeemikohtaisia eroja. Yläkerran 86 metriä on aika lyhyt piiri 20-milliselle, eli ei ihme ettei paluun lämpö paljoa putoa. Eli virtauksen nosto ei pahemmin auta, lämmön nostolla pitää edetä.

Noista rakenteista sen tarkemmin siel tiiä, mut periaatteessa käyttöullakon kautta vois saada tuotua askarteluhuoneeseen oman syötön pannarista? Ei kyllä ole se ihan eka vaihtoehto, varsinkaan talvea vasten.
Jos tarkoitat lapsuksella jotain rakenteeseen jäänyttä vikaa, niin ne on suljettu pois. Itse olen jokaisen seinän tehnyt alusta loppuun ja olen aika tarkka poika. Tämä ei tietysti sinällään tarkoita mitään, mutta olen myös RI ja tehnyt timpuritöitä > 25 v , joten luulisin toteutuman olevan kunnossa.
Heh, tarkoitin et mulle oli tullut lapsus ketjun juttuja lueskellessa, ei sulle.

Ja väitänpä, et olet kyl hiukan enemmänkin kuin aika tarkka poika.

Nyt melkeen vois miettiä sellaistakin vaihtoehtoa, et nostat Oumanista käyrää, ja pudotat samalla vaiks kiertopumpusta kiertonopeutta. Alakerran kannalta kurja, voi viel joutua kuristamaan alakerran piirejä. Mut nopeiten kuristus onnistuisi linjasäätöventtiilistä, ja jos sellaisia ei ole, niin raa'asti kokeilet kuristaa alakerran tukin pallosulkua. Pikku hiljaa, ja sit pitää ootella et lämpötilat ehtii muuttua.
Pumppujen ym. ripottelusta olen hyvin samaa mieltä kanssasi. Puulämmitteisessä talossa ylimääräinen sähkölämmitinkin nostattaa karvoja, mutta lienee kuitenkin järkevämpää sijoitta 50 W sähkölämmitin suoraan tilaan hintaan 50 e, kuin rakentaa vaatehuoneeseen 1500 e maksana alishunttaus ja pyörittää siellä pumppua 50 W teholla Ü.
Menekin mukaan arvioituna toteutus vastaa 100% suunnitelmaa.
Tykkään myös kierrosta ilman piirikohtaisia termostaatteja.
Mulla on jossain jemmassa öljytäytteinen oliskohan ollu 500W vai 700W termarillinen sähköpatteri. Sil olis näpsä koklata, josko lisäteho nostaisi huonelämpöä.
Silloin kun tuota piirien tasapainotusta tekee, pitäis olla termarit veks tai ainaskin virrattomina. Muuten ajellaan käsijarru päällä ja vahatoimilaitteet hehkuen.

IVK on pyöriväkennoinen. Virtaamat on säädetty ja muistaakseni kyseisessä konttorissa mennään 7 l/s paikkeilla kumpaankin suuntaan. Kovin paljon tuostakaan ei tingitä, jos tilassa on tarkoitus oleskella. Muistaakseni kone pyytää 21°C tuloilmaa, kun Ouman huutelee 22°C. Voisin kai kokeilla, mitä vaikuttaa, jos nostan tuloilman 22°C. Todennäköisesti ei vaikuta paljoa, koska alakertaankin tuloilma lämpenee ja sitä kautta Ouman hyökkää pienentämään shunttia. Lisäksi yläkertaan on pidemmät kanavat ja sitä kautta tuloilma jäähtyy matkalla enemmän kuin alakertaan. Voi siis vaikuttaa vääräänkin suuntaan. Jos vaikuttaa, voin kokeilla 18° tuloilmaa.
Mittaahan paljonko se yläkerran tuloilman lämpö nyt oikeesti sit on. IV-kanavan eristyksistä en tiedä, mut tollanen yksinäinen orpo pömpeli yksin yläkerrassa tarvii helposti IV-vetoja kylmempien tilojen läpi, ja siinä ei paljon joku esm. 100 milliä villaa auta kunnon keleillä. Eli tilanne voi viel pahentua sitku alkaa tulla kunnon pakkasia.
Noista lämmöistä muuten, ei noi vekottimien näytöillä ilmoittamat lämmöt aina ole niin tarkkoja. Varsinkin jos/kun lämpö mitataan NTC-vastuksilla, noi ei oo lineaarisia. Kannattaa mitata paljonko oikeesti toteutuu, ja varsinkin IV-puolella, jos kaikki (tulo-) putket ei oo kokonaan eristeiden lämpimällä puolella.