Pitkästä aikaa pientä päivitystä.
Lauha talvi meni Blaze Comfortin kanssa hyvin. Mikäs siinä lämmittäessä hyvällä kattilalla. Varaajan lisäeristys ja koko systeemin toimivuuden parantamisen seurauksena on tuntuma, että lämmityskertoja sai vähentää verrattuna samaan ulkolämpötilaan edellisen kattilan aikana. Monta epäkohtaa kattilanvaihdon yhteydessä on muuttunut.
Laskelmia puun kulutuksesta kuluvalle talvelle en ole vielä tehnyt, mutta tuntuma se, että kulutus on selvästi pienempi kuin edellisen kattilan aikaan.
Muutamia ongelmia esiintyi:
- kuusipuulla kattila ei meinaa löytää sopivia säätöjä. Jää helposti savuttamaan ja palaa huonosti eikä lambda lähde tekemään säätöä (ei saavuta tilannetta että pitäisi).Ajelee kuusipuut tuhkaksi ilmasäätö täysin vasemmalla.
Toisinaan taas palaa paremmin ja lambda lähtee säätämään. Tämä vain kuusipuilla. Asiaan auttaa jossain määrin nostaa kattilan tehoa (eli pakokaasuimuri pyörii isommilla kierroksilla)
Koivulla palaa mainiosti, lambda pitää happiarvot 7-8 välissä ja pakokaasut on 120C tehoasetuksella 50%. Ajelin alkutalven hieman isommalla teholla (60-70%) mutta palasin sitten takaisin 50% tehoon. Tämä on hyvä ja taloudellinen asetus.
Uusin savupiipun yläpellityksen ja toissatalvena ongelmaksi muodostunut piipun kostuminen sisältä väheni. Sinne piippuun meni vettä piipun päältä, kun pellitys oli huono. Täysin ongelma ei ole vieläkään ratkennut, kovemmilla pakkasilla piippu hikoilee ja on kostea. Tämä on pahin ongelma tällä hetkellä. Nyt kevään kuivat kelit on poistaneet ongelman ja piippu pysyy kuivana. Ratkaisuna ei käynyt pakokaasun lämpöjen nosto, sitä ei niin korkealle saa että kuivaa. (ei järkevää ajaa täysillä....)
Voi olla että piipun kanssa joudun vielä putkitus hommiin.
Nuohoukset suoritan n. 7-10 lämmityskerran välein. Tämän olen todennut hyväksi, kattila pysyy puhtaana ja tuhkat sopii kivasti tuhkaimurin säiliöön parin nuohouskerran ajalta. Muita huoltoja sesonkina en ole tehnytkään.
Kesällä järjestelmä on huolto seisakissa jossain vaiheessa (toivotaan lämmintä kesää, ei lämmitystarpeita ollenkaan). Suunnitelmissa olisi tilata uudet tiivistenarut luukkuihin (jostain kohtaa painunut melko litteäksi) ja samaan kuormaan jos ottaisi uudet kivet hyllyyn odottamaan (vanhoissa ei ole havaittavissa mitään vikaa)
Automaatio on kehittymässä, lisään kattilan ja varaajan lämpötilan valvonnan etäseurantaan. Käytännössä sytyttämisen jälkeen käyn kerran katsomassa että lähti latauspumppu päälle ja tulet ok. Seurannalla voin tehdä hälytyksen jos alkaa lämmöt nousta (esim. pumppuvika)
Edelleen vahvat suositukset Blazelle. Saisivat jo näistä mainoksista lähettää lippiksen ja T-paidan Blazen logoilla