Shunttiventtiilin paras parametri olisi ulkoilman lämpötila. Sen muutosten mukaan säädetään patteriveden lämpötilaa. Kenellä on näin ja ellei, niin mikä se on.
Minun systeemissä (ouman80) patteriveden, tuon shuntin asentoa säädetään ulkolämpötilan, sisälämpötilan ja patterimenoveden lämpötilan mukaan. Lisäksi ulkoannturissa on parintunnin "mekaaninen" viive tasoittamassa äkillisiä vaihteluita.
Haluaisin myös selvityksen, miten varaajan kerrostuminen lisää varaajan kapasiteettia? Jos minä lämmitän koko varaajan 100 asteeseen, niin miten saatte sinne suuremman lämpömäärän jos se alaosastaan on esimerkiksi 50?
Jos olisi viitsinyt lukea aiemmat kirjoitukseni olisi asia jo selvillä sinullekin. Ei sen oivaltamiseksi akateemisia loppututkintoja tarvitse.
Tässä vielä uudelleen:
Lainaus käyttäjältä: seppol - 20.03.2012-09:06
Jännää kun itsestään selvä asia on saatu mitattuakin.
Olen ollut noin vuoden näillä puulämmityksen keskustelupalstoilla ja koko ajan kritisoinut sekä lataustermostaattia ja kerrostunutta varaamista. Syy on se että kumpikin huonontaa sekä varaamisen tehokkuutta että kattilan hyötysuhdetta. Kukaan yhdessäkään kirjoituksessa ei ole esittänyt yhtään syytä miksi olisin väärässä. Syyksi ei riitä että näin lataustermostaattien valmistaja väittää.
Kun kukaan ei ole vielä esittänyt mitään, niin minä nyt esitän. Kun menee katsomaan lämpötiloista, niin huomaa kerrostuneisuuden ja varaajan ylälämpötila on 60°c ja alemmat <35°c, suihkuun voi vielä mennä kun olen asentanut kierukan sojottamaan ylös.Varaajan keskilämpötila on 35°c ja käyttövesi vielä yli 40°c
Jos nyt seppol väittämän mukaan sekoitetaan tuo varaajan vesi, niin ainakin minun järjen mukaan käyttövesi on lämpöhäviöt huomioon ottaen ~30°c
Kerrostuneisuuden ansiosta käytettävissä oleva lämpö, mikä on hyödynnettävissä, on suurempi verrattuna tasalämpöiseen varaajaan.
Tässä nyt näyttöä kun kukaan ei ole esittänyt mitään.
(Nuo linkit olivat sen hetkisiä arvoja)