En tiedä olisiko tämä ollut parempi tuolla puukattiloiden puolella, mutta saiskos tähän kokeneempien vinkkejä ja havaintoja kattilan lämmityksestä ja miksei muidenkin tulisijojen. Jostakin yhden aiheen löysinkin, mutta sekin oli jollekkin toiselle kattilatyypille.
Mulla on ollut nyt 2 kuukautta puulämmitteinen talo ja olen yrittänyt tältä foorumilta lueskella ja hakea tieoa ja niksejä tuohon puun polttoon. Kattilana on vanha jäspi jämä ja ilmeisestihän se on nyt yläpalokattila, kun puita pannaan pesään vain sen mitä kerralla palaa yhtäaikaisesti.
Sen verran olen ollut ymmärtävinäni, että alemmasta luukusta johdetaan ilmaa arinan alle, mikä tarvitaan puiden kaasuttamiseen ja ylemmästä luukusta, mistä puutkin lapetaan sisään, johdetaan sitten ilmaa kaasujen palamiselle. Palokaasujen lämpömittaus on mulla heti kattilan jälkeen, piipussa, class ohlsonin paistolämpömittarilla. Kaasujen lämpötila on pyörinyt jossain 180 asteen tienoilla, kun olen yrittänyt ilmaa säätää niin, ettei savuttaisi kovin rajusti piipun nokasta.
Mites ne nuo ensiö- ja toisioilma säädetään? ja kumpi nyt oli kumpi? Nyt menee puiden päälle ilmaa niin paljon kun tuota luukkua saa raotettua tuolla omalla säädöllä ja sitten arinan alle menevällä ilmalla säädän kaasujen lämpötilaa ja savutusta.
Mikä tarkoitus on tuolla pellillä, joka on piipussa heti kattilan jälkeen. Käyttövipu ko. pellielle tulee kattilan läpi siihen kattilan eteen. Onko se ihan vain piipun pelti, vai voiko sillä jotenkin rajata tuota vetoa pienemmäksi? Tämä pelti on mulla aina täysin auki, eikä se muistaakseni kovin hyvin mene kiinnikkään, sitä kun tutkin tuossa yhden nuohouksen yhteydessä. Nuohoustarve on noin kerta kuukuteen näin kesäaikaan, kun pitää lämmittää n. 3 päivän välein kolme pesällistä (semmoinen class ohlsonin tai ikean iso säkki puita). Toki mahdan vieläkin lappaa liikaa puita pesään, tai ainakin välillä tulee semmoinen tunne, mutta vaikea sanoa kun ei ole vielä ihan jyvällä tästä kaikesta.
Varaaja mahtaa olla 1500 tai 2000 litraa, jos se nyt vaikuttaa johonkin ja olen sen yleensä päästänyt hivenen alle 50 asteen ja sitten lämmittänyt kolme pesällistä, millä se yleensä nousee jonnekkin vajaaseen 80 asteeseen. Mittari tuossa parimetriä korkeassa varaajassa on noin puolessa välissä.
Menikös tämä nyt ihan metsään, vai joko olen oikeilla jäljillä? Toki tarkat säädöt ja puumäärät yms. oppii varmaan kattilakohtaisesti ajankanssa seurailemalla, mutta jos pääsis edes oikeille jäljille, niin ei tarvis ihan alusta asti kaikkea kokeilla. Näin kesällä varsinkin kun on kolme päivää aikaa unohtaa, mitä tuli edellisellä kerralla keksittyä ja mitä piti kokeilla toisin seuraavalla kerralla.