Aloitusviestissä kyseltiin kattilamerkkejä.
Millainen kapine tämä on ,onko kellään kokemusta?
Paljon puhutuksi hyötysuhteeksikin luvataan 91% 
Sisältää ulkopuolisen kahvanuohouksen.
Toimii 16-30 kosteusprosentin puulla.
http://www.termocal.fi/easydata/customers/termocal/files/liitetiedostot/613372_puukattilat_suomi.pdf
Kuten Pähkäilijä jo sanoi, kattila on Orlan. Tästä kattilasta löytyy jonkin verran tietoa briteistä,
http://www.ecoangus.co.uk/ Eco Anguksella on Youtubessa muutamia videoita kattilan toiminnasta, hae merkkijonolla "eco angus super". Bioenergiapalstalla
http://www.hearth.com/talk/forums/the-boiler-room-wood-boilers-and-furnaces.13/ on brittien kokemuksia kattilasta ja muutaman pelle pelottoman kustomointeja.
Minulla on tuo 40kW versio, mutta kattila on vasta laitettu kiinni varaajaan ja talven lämmityskokemukset ovat vielä edessä päin. Koepolttojen osalta vaikuttaa soivalta ratkaisulta. Kattilassa on palokammion paineistava puhallin ja tuo pikanuohous. Isompaa nuohosta varten konvektorit saa auki kattilan päältä, takaosasta. Tuhkaa laitos tuottaa omien polttojeni perusteella vähän, riippunee puunkin laadusta. Sekundääripalokammiossa on kaksi irtotiiltä ohjaamassa palokaasuja. Nämä lienevät kulutustavaraa. Ilmamäärän säätömahdollisuuksia on itse puhaltimen kotelossa (siipiruuvilukitteinen "piirakka"säätö), primääri- ja sekundääri-ilmalle on omat säätönsä ja näiden lisäksi kattilan automatiikasta voi valita puhaltimen tehon 10% pykälin välillä 30-100%. Primääri-ilman säätöä varten kattilan etuosan suojapelti pitää irroittaa ja avata pultti säätöpalan lukituksen vapauttamiseksi joten tämä säätö ei onnistu kattilan ollessa käytössä. Sekundääri-ilman säätö tapahtuu ruuveilla kattilan etuosasta, on tehtävissä kattilan ollessa käytössä. EN 303-5 -standardin mukaisessa testissä kattila saavutti hyötysuhteen 90,5%, täyttäen vaativimman standardiluokan III vaatimukset.
Sytyttämistä varten kattilassa on sytytyspelti, joka avaa primääripesästä suoran röörin savupiippuun. Vastaa varaavan takan niin sanottua kesäpeltiä. Yksi tapa sytyttää laitos on laittaa pientä tikkua ja puuta, paperia ja myös vaikka haketta/höylän lastua primääripesään ja sytyttää kuin yläpaloinen kattila. Sekundääripesän luukkua voi pitää raollaan vedon parantamiseksi. Itse hankin kattilaan lisäksi savusolaan liitettävän savukaasuimurin, joka parantaa vetoa tässä sytytysvaiheessa ja myös puuta lisättäessä vie savukaasut paremmin piippuun. Sytytyspanoksen annetaan palaa jonkin aikaa hiilloksen muodostumiseksi ja sitten lisätään varsinainen panos. Suljetaan luukut, sytytyspelti ja käynnistetään puhallin.
Käytettävän puun kosteudesta en osaa sanoa, mutta en lähtisi kokeilemaan noilla ylimpien kosteusarvojen puilla. Itse olen polttanut kattilassa helmi-maaliskuussa pilkottua sekapuuta (mäntyä, kuusta, koivua, haapaa) joka on tämän niin sanotun kesän ajan ollut suursäkeissä tuulisella ja periaatteessa

aurinkoisella paikalla. Lämmityskauden puu kuitenkin olemaan sekoitus reilusti ylivuotista ja tuota viime kevään tavaraa. Harkinnassa on puun kosteusmittarin hankkiminen, kiinnostaisi tietää minkälaista tuo suursäkeissä kesän viettänyt puu lopulta on.