Kirjoittaja Aihe: Lämmitystavan vaihto puukattilaksi, mutta mihin merkkiin? ATMOS/ ATTACK/ MUU  (Luettu 23227 kertaa)

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 534
Remonttireiska tuollaista käyttää mutta liekö enemmän mainosmielessä kirjoitettu kuka tietää

http://www.termax.fi/fi/tuotteet/puulammitys/termax_natura

Varaajan kokoa miettimään kannattaa lähteä sitä kautta miten pitkän lämmitysvälin tahtoo ja että saa ainakin huoleti polttaa koko pesällisen puita kerralla. Tuohon kokoon ja tehosisältöön vähän laskettua mitoitusta.

http://www.puulammitys.info/index.php?topic=106.0

Orlanin 80 kW kattilan varastopesä on 465 litraa - eli sinne saanee mahtumaan noin 0.4 pinokuutioa puita jolloin puussa on energiaa 500-700 kWh (muut puut/koivu) ja siitä saa 450-630 kWh 90% hyötysuhteella. 6 m3 varaajilla jos käyttöä ei ole samaan aikaan nousisi lämmöt ~7 kWh/aste 64-90 astetta eli vähän nirkoisesti tilavuutta tuossa ois edelleen mikäli sitten ei samaan aikaa ole paljon käyttöäkin.

Omakohtaisia kokemuksia ei suurista varaajista ole - vain yksi 3000 litrainen käytössä mutta pienempäänkään en vaihtaisi :)
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

jokikallio

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25

Kiitoksia vastauksista. Vähän vastaaviin tuloksiin, minäkin olen päässyt, että jos pesän laittaa täyteen, niin sillon saattaa olla rajoilla, että on kattilassa ylikapasiteettia varaajakokoon nähden. Harkintaan täytyy laittaa hiukan eri kombinaatio, eli esim 3m3 ja 4m3 varaajat. Tai sitten 3m3+2m3+2m3.

Tässä hiukan pohdintaa kattilan valinnasta verrattuna hakelämmitykseen:

Tässä yritetään mennä nyt sellaisella meiningillä, ettei tarttis katua jälkikäteen ainakaan liian pieniä laitteita.
Talo on 1939 rakennettu ja ensi vuonna laajennettu rintamamiestalo noin. 210m2 ja ulkorakenuksessa lämmintä verstasta noin 40-50m2 (pienellä lämmöllä).

Tuollainen järeä halkolämmitys on meille säilytystilojen puolesta paras. Meillä ei nykyisellä rakennuskannalla ole mahdollista säilyttää haketta talvista määrää. Sen sijaan halkojen säilytys onnistuu paremmin, koska hätätapauksessa pinosta saa aina kuivaa ulkoakin tilalle.

 Olen ajatellut, että tuollaisella kokonaisuudella ei tarvitse ihan joka toinen päivä puita poltella ja antaa joustoa arkeen sen kautta. Puolen metrin klapikattila taas lisää liikaa käsityötä, koska meillä ei ole mitään automaattikoneita klapin tekoon, niin siihen en halua investoida. Metristä halkoa pystytään tekemään kohtuu tahdilla kaverin kanssa se 25pm3 päivässä. Puuta tulee omista metsistä enemmän kuin omiksi tarpeiksi.

Hakelämmitys tulisi kuitenkin maksamaan tuplaten verrrattuna tuohon systeemin, mitä olen kaavaillut. Koska pieni stokeri ei tulisi kysymykseen ja esimerkiksi Säätötulen sopiva 30/40kW hakekattilapaketti olisi n.18000€ ja siihen siilo + varastointitilat päälle, niin erotusta on sen jälkeen yli 10000€ halkokattilan hyväksi.


Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 534
Hakkeeseen verrattuna metrin halon saa paremmin ulkoilmassa kuivattuakin eikä tule käsittelyssä mahdollisia home eikä pölyongelmia niin paljoa vaikka työläämpi vaihtoehto se onkin.

Olet varmaan nyt selvillä tämän hetkisestä kulutuksesta? Meneekö -15c kelissä 240 kWh vuorokauteen vai tarvitaanko siihen pakkasta -25c? Mittaria lunttaamalla silloin tällöin kestää mieli virkeänä suunnitella tulevia projekteja  :D

Tuo tulee kuitenkin uuteen lisärakennukseen? Jos sinne suoraan hankkisi vaikka 8000 litran varaajan on siinä vähemmän pinta-alaa kun kolmessa pienessä? Kesäajalle käyttövettä varten esilämmitys suuremman haalean varaajan kautta ja loppulämmitys vaikka sähköllä jos ei erikseen tahdo puuta polttaa ja lämpimän veden kulutus on pientä.

Onhan lämmitys mieluisempaa jos sitä tekee joka kolmas päivä eikä kolmea kertaa päivässä.  ;D
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

jokikallio

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25

Emme ole asuneet päivääkään, kyseisessä talossa, niin on hankala päätellä yhtään mitään energiankulutuksesta, eli se on täysi arvoitus. Edellisen omistajan sähkönkulutuksesta, ei voi oikein päätellä mitään, kun yläkerta ollut kylmänä ja talo pidentyy 6 metriä ens kesänä.


Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...
Onhan mukavaa,jos talvella "pääsee käymään jossakin".Varsinkin kun työpaikka on muualla kuin pihapiirissä.

Serkullani on Kespes ja onhan siinä jonkinlainen puuhailupiste.Kovilla pakkasilla pitää yölläkin laittaa herätys päälle että ei tulet lopu kattilasta.

Kyllä lämmitysjärjestelmä pitää tykittää varajärjestelmiä täyteen siten että ei tarvii pelkästään lähikaupassa asioida.
Vaikka puulämmitys halpaa on ei elämää kannata nuukuuden takia neljän seinän sisälle rakentaa. Eriasia on jos olemassa oleva järjestelmä on niin jäykkä että ei taivu pieneenkään alasajoon.
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 534
Emme ole asuneet päivääkään, kyseisessä talossa, niin on hankala päätellä yhtään mitään energiankulutuksesta, eli se on täysi arvoitus. Edellisen omistajan sähkönkulutuksesta, ei voi oikein päätellä mitään, kun yläkerta ollut kylmänä ja talo pidentyy 6 metriä ens kesänä.

No ei varmaan ihan tuplaten mene kun täällä. Tuossa on varaajan jäähtymisen perusteella laskettuja vuorokautisia energiankulutuksia eri pakkasille. 140 m2 vm -49 rintsikka, osin hirrestä, osin purueristetty ja laajennettu 15cm villaseinällä.

Täälläkin oli joskus yläkerta kylmänä kun lämmityksenä oli leivinuuni + suora sähkö mutta siellä pysyi noin 10c peruslämpö välikaton lämpövuodolla eli se ei varmaan paljoa lisää haukkaa. Laajennusosaan saat varaajasta "patterin" joten senkään lämpövuoto ei haittaa syksystä kevääseen jos on tilassa jossa neliöitä riittää :)
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

vmj

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 267
Haketta mietin minäkin aikoinaan, joskin tehontarve on meillä paljon pienempi. Suunnittelin sellaista ratkaisua, jossa stokerin kyljessä pönöttää max. puolen kuution hakkeen pönttö, mutta pitkälti samojen syiden jälkeen päädyin klapilinjalle. Hakkeen varastointi ja käsittely etenkin tuon puolen kuution pöntön kanssa tuovat omat haasteensa. Eikä ne takapalotkaan oikein...

Mutta Orlanin kattilasta. Mitoitukseen jo saitkin neuvoa ja itsekin olet asiaa miettinyt. Metrinen halko on kieltämättä kaksi kertaa vähemmän kintaan jälkiä polttoaineyksikössä verrattuna puolimetriseen. Sama syy mikä sai minut aikanaan hylkäämään 33 cm puuta syövät kattilat vaikka tehonsa puolesta olisivatkin meille riittäneet.

Näissä Orlanin pannuissa on automatiikka, jonka kautta voit asetella kattilan enimmäislämmön, jonka jälkeen se alkaa ajaa puhallinta osateholla tai sammuttaa sen kokonaan kiehumisen estämiseksi. Ilman pääsy kattilaan ei toppaa kokonaan, sillä puhaltimen siipien välistä pääsee jonkin verran ilmaa, sekä primääri- että sekundääripesään mutta määrä on isoon palamiseen aivan liian pieni. Lisäksi kattilassa on vesitilassa jäähdytyskierukka ja valmis yhde termiselle varolaitteelle (tulee yleensä kattilatoimituksen mukana). Tämä toimii siten, että jos terminen varolaite havaitsee veden lämmön nousevan 95-asteeseen (mikä on muutenkin enimmäismäärä mitä kattilan automatiikka sallii asettaa), se avaa käyttövesiputkeen liitetyn venttiilin ja juoksuttaa kylmää vettä jäähdytyskierukan läpi. Britaniassa ja Yhdysvalloissa sakki käyttää näitä kattiloita myös "jatkuvapaloisena", eli kattilassa on pieni varaaja ja jättävät automatiikalle huoleksi puhaltimen ja sitä kautta palamisen rajoittamisen. Tämä ei kuitenkaan palamisen tehokkuuden ja konvektoripintojen puhtaana pysymisen kannalta ole millään tapaa puolustettava ratkaisu ja sikälikin myös oma laitteistosi olisi hyvä mitoittaa siten, että saat polttaa pesällisen, vaikka sitten vajaankin täydellä teholla energiavaraajan lataamiseksi.

Jos jotain tässä kattilassa tekisin toisin niin muuttaisin tuon tavan ohjata puhallinta polton päättyessä. Nyt tämä toimii niin, että puhallin ei pysähdy savukaasujen lämpöjen laskettua vaan signaali tulee kattilan veden lämpötilan laskemisesta. Esim. Econaturessa puhaltimen, tosin imupuhaltimen, ohjaus tulee savukaasutermostaatilta. Minulla Laddomat on lopettanut pyörimisensä (ohjaus savukaasujen lämmöistä) ja aikaa ennen kattilan puhaltimen pysähtymistä. Ehkä kytken tuon puhaltimen ohjauksen kytkimellä Laddomatin ohjaustermostaatin kanssa rinnan ja sytyttämisen jälkeen napsautan puhaltimen virransyötön savukaasutermostaatin kautta kulkevaksi. Tarkoitus kun ei ole kitupolttaa vaan ajaa latinki alusta loppuun täysillä niin savukaasujen lämmötkin pysyvät ylhäällä.


Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

jokikallio

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25

En tiedä pitäisikö laittaa tuonne projekti sivulle oma projekti, mutta kysyn nyt vielä kattilahuoneen koosta, että mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon käytön kannalta?

Onko kenelläkään suoraan seinästä läpi menevää piippua, eli piippu tulisi kokonaisuudessaan ulos?

Kuva omasta suunnitelmasta, kattilahuoneen koko on 3,78mx4,45m.


vmj

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 267
En tiedä pitäisikö laittaa tuonne projekti sivulle oma projekti, mutta kysyn nyt vielä kattilahuoneen koosta, että mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon käytön kannalta?

Katsoin kuvasi ja pari juttua:
- Orlan Super -kattilassa on kattilan edestä katsottuna vasemmalla puolella pikanuohousvipu, eli huomioi tila pannun vasemmalle puolelle. Samoin jäähdytyskierukan yhteet ovat kattilan sivuilla, yläosassa.
- kattilan ovet ovat oikeakätisiä, kätisyyttä ei voi muuttaa.
- suunnitelmassasi kattilan takaosa on likipitäen suoraan seinässä kiinni. Paluuyhde on kattilan takaosassa, suoraan savusolan alla eli hieman tarvitaan tilaa kattilan ja seinän väliin putkituksen vuoksi. Suosittelen, että siirrät pannua hieman keskemmälle ja laitat savusolaan savukaasuimurin. Orlaniin löytyy suoraan kattilaan suunniteltua savukaasuimuria. Se helpottaa paitsi sytyttämistä ja myös puun lisäämistä kun kytket sen päälle sen jälkeen kun olet ensin sammuttanut kattilan puhaltimen; ei tuppaa savut pannuhuoneeseen niin voimalla.

Onko kenelläkään suoraan seinästä läpi menevää piippua, eli piippu tulisi kokonaisuudessaan ulos?

Ei ole. Rakennusmääräyskokoelmista löytyy tiedot minkälainen tuon läpiviennin tulee paloturvallisuusmielessä olla. Kysyin sitä itse aikanaan ja rakennustarkastaja olisi asian hyväksynyt. Sittemmin päädyin kuitenkin rakentamaan piipun pannuhuoneen sisälle.
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

Juhani

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 700
  • Puuhulluutta jo toisessakin polvessa...

Onko kenelläkään suoraan seinästä läpi menevää piippua, eli piippu tulisi kokonaisuudessaan ulos?


Mulle on tulossa, tänään nostin pystyputken räystäästä läpi, sivuputken hitsaus seuraavaksi vuorossa.
Kastelli 1,5 krs 177m2 540m3, at puolilämmin heikoilla eristeillä 40m2/95m3, vesikiertoinen wirsbo lattialämmitys.
Nunnauuni Ulla 2 duo takkaleivinuuni 2200kg (72kw)
Iki orginal 200kg puukiuas.
Attack 35kw DPXL Lambda, Oventrop latausyksikkö, 2000L akvaterm varaaja.
Mitsu Fh35(jäähdytykseen)