Minulla oli parikymmentä vuotta 5m³ vanha oljysäiliö makuullaan varaajana. Menoputki oli yläpäädyssä ja paluu samassa alapäädyssä. Hjuvin pelitti.
Edellä vastaukseni peruskyssäriin
Joo. Kiitos paljon pojat neuvoista mutta nää teittin kinastelut ei nyt muuta kun hämmentäny tämmöstä tavallista puulämmittäjäksi aikovaa. Alkuperäinen kysymykseni oli toi vaakaan asetettu varaaja ja sen toimivuus. ihan vaan rautalangasta miten sen saa kerralla toimimaan edes vaikka 70% teholla ja sit voi jatkaa muuta elämää. Luulempa että se silläkin teholla on halvempaa kuin öljyllä. Nuo tiukimmat hyötykäppyräpiirrokset menee meitsiltä aivan ohi hilseen. Ihan tavan neuvot olis nyt tarpeen ja nahinat nakkikioskin jonoon. 
Ja jatkan, minulla oli ensin putkitus ristiin, toisesta päädystä lähtö ja toisesta paluu, patterikierto samoin. Kierukka oli miesluukussa varaajan päällä.
Kokeilevaa luonnetta kun olen, niin aloin kokeilla eri putkituksilla ja päädyin tuohon ensimmäisessä viestissä olevaan malliin syystä, että kerrostuminen oli näin tehokkainta.Siis pöntön samassa päädyssä yksi putkiyhde ylhäällä ja toinen alhalla, niistä lataus sekä purku. Ei sillä käytännössä mitään niin dramaattista vaikutusta ole onko se pystyssä vai vaaka-asennossa(varaaja).
Näin käytännössä, teorian selittäkööt Dipinssit.
Ja vielä lopuksi, muutin myös kattilan lähtö/paluu kattilan samaan päätyyn, kiehumisherkkyys väheni.
Lämpöpattereissakin on liitännät samassa päädyssä....