No huh

! Kovasti on tullut keskustelua, mutta kiitokset näistä. Mahtavaa nähdä, kuinka monta erilaista ajatusta lämmityksen suhteen onkaan.
No joo rahalla saa ja hevosella pääsee, kyllähän sitä rakentaisi ja laittaisi vaikka minkälaista järjestelmää, jos rahasta ei olis uupeloa ja sama vaikka sähköllä lämmittäis hamaan tulevaisuuteen, jos on pörssissä varaa. Mutta tosiaan, jonkinlainen kohtuus tällekin järjestelmälle pitäisi saada, jonka nyt varmasti ensimmäisenä määrää budjetti. Ajatuksena on ollut, että eiköhän n. 12-13 000€:lla saa jo aivan riittävän järjestelmän noille neliöille. Toinen tärkeä asia myös itse "pannuhuone" Talon koko n. 120m3, joten mahdottomia ei ole varaa pannuhuoneelle lohkaista, kuten Kahe ja Vilhu asiasta mainitsikin.
Mitä itse taloon tulee, ajatuksena näillä näkymin olisi "normaalieristyksillä" oleva talo.
Vielä Vilhun kirjoitukseen palatessani, olen samaa miettinyt, että tuon kokoiseen taloon varmasti hankintakustannuksiltaan edullisinta kaapelit lattiaan, hyvä LTO-järjestelmä ja tolkun leivinuuni keskelle taloa, on varmasti ok, mutta tarkoituksena olisi tässä talossa, mikäli mahdollista, asua niin pitkään kuin mahdollista, eli talo tulee itselle ei myyntiin. Siksipä hiukan tulevaisuuttakin ajatellen, kun sähkönhinnasta ei takeita ole, että mihin päin kehittyy, niin laittaisi puulämmityksen.
Kuten jo aiemmin mainitsinkin, niin pihapiiristä löytyy 12m päästä 100m2 ulkohalli, jonne puulämmitysjärjestelmä olisi mahdollista sijoittaa, mutta tässä hallissa ei ole valmiina viemäröintiä sun muita, joten hintaa tulee pannuhuoneen rakentamiselle tuonnekin, mutta eipähän tarvitse lohkaista talosta neliöitä. Tosiaan ajatuksena olisi tästä isosta ulkohallista tehdä lämmin / puolilämmin, joten puoltaisihan se silloin kovastikin puulämmitystä. Mutta kuinka sitten käy tuon budjetin, pamahtaako jo ihan mahdottomiin. On nämä vain joskus niin hankalia asioita, voe hyvää päivää!