Vielä kannustaisin miettimään kattilalämmitystä.
Ensinnäkin lattia ei lämpiä sillä ilpillä ja leivinuunilla mukavan lämpöiseksi koskaan. Myös käyttöveden lämmitys voi olla tilanteesta riippuen paljonkin energiaa haukkaavaa.
Siksi itse valitsimme omaan uuteen taloomme kattilalämmityksen ja tietysti se leivinuuni myös muttei lämmitystä vaan sitä kerran vuodessa tapahtuvaa kinkunpaistoa varten;) Noh paistetaan siinä toki muutakin.
Toinen juttu mikä on tässä ketjussa ihmetyttänyt on tuo hinta mitä monet arvelevat systeemille tulevan. Meillä maksoi kattila(veto 40b) ja varaaja(3000 akva) yhteensä noin 5 tonnia. Kaikkineenkin pannuhuone ja systeemit asennettuna ollaan alle 10 tonnissa. Pannuhuone muurattiin itse talon yhteyteen.
Lämmitysväli näillä keleillä 2-3 päivää jopa 4.
Kiitokset Jullelle kannustamisesta

Kyllä toisten käyttökokemukset ja tieto vaan on tarpeen, kun näitä hommia suunnitellaan. Käyttöveden lämmitystä olen myös miettinyt, että milläs sen saisi tuotettua edullisesti?! No puulämmityksellä tulisi sekin aivan samalla. Kyllä se vaan on poijat ja tyäret semmonen homma, että on täsä koitettu miettiä pää puhki, mutta kyllä se joka suunnasta näyttää, että paras vaihtoehto olisi puulämmitys, monen asian hoitamiseen samalla latauksella.
No jos lähdetään suunnittelemaan pelkästään talon (120m2) lämmitystä puulla, niin kertokaapa hinta-laatusuhteeltaan sopivat kamppeet lämmitykseen? Ja onko lambda anturilla varustetussa kattilassa niin suuri ero, että sen ero rahallisesti kannattaa maksaa verrattuna ylä/ala/käänteispalokattilaan. Olen kuullut, että 10L neliötä kohden olisi sopiva varaajan koko!? Eli 1200L olisi sopiva koko? Tiedä sitten. Toivomus kuitenkin se, että lämmitys hoituisi yhdellä latauksella päivässä, poislukien aivan myrkkypakkaset.