SE TOIMII!
Alkuperäinen lambda-korttimme oli viallinen/keskentekoinen, toimii kyllä autossa muttei puukattilassa!
Saimme nyt toisen kortin, joka perustuu Boschin CJ125-piiriin ja tämä toimii;
manuaalisesti luukkuja säätämällä lambdan saa vaihtelemaan 1,0...2,5.
Eli puhtaassa ilmassa lambda- arvo on maksimissaan, meillä 2,5, toisissa ohjaimissa 1,3 riippuen tekijästä.
Tästä kortista on juttua Elektro-lehdessä viime vuoden tammikuussa.
Nyt sitten rakentamaan moottorien kiinnitykset!
Nykysoftassamme on eri vaiheet puiden sytyttämiselle, normipoltolle ja hiillosvaiheelle, mutta näitä siis ei ole vielä päästy pannussa testaamaan, kun tuo lambda...
Sen verran pääsimme lambdalla kuitenkin testaamaan, että sekundääri-ilmaa näyttäisi tarvittavan 0..30% läpän aukeamisesta ja kun tähän asti olen lämmittänyt toisio selällään, niin jo tästä tiedosta hyötysuhde tulee paranemaan!
Eipä sitten ole savuakaan piipusta näkynyt, kun ollaan reippaalla yli-ilmalla...
Ensiöilma säädetään lämpöanturilla ja toisioilma lambdalla, mutta kokeissamme syntyi ajatus, että pelkällä lambdallakin homman voisi hoitaa. Se vaatii kuitenkin aivan toisenlaisen softan, joten etenemme kahden anturin tiellä - toistaiseksi.