Siis alkaa kiehumaan kun kylmää vettä tulee varaajalta kattilaan?
Joo, kuulostaa hullulta mutta näin se menee... Pumppu kavitoi silloin herkimmin. syystä tai toisesta.
millaista kiehumista tapahtuu?
jos on tuoretta vettä, eli uusi järjestelmä, niin erottuu pitkään ilmaa.
Mulla ainakin erottuu parhaiten kattilassa, koska ilmaa on tullut oikeastaan vain kattilalta varaajaan menevässä putkessa olevassa ilmaushanasta. Välillä kuuluu oikeen kunnon pulaus kattilasta.
Ainakin olen kuvitellut sen tulevan ilmasta? Vai kiehuuko munkin kattila?
Järjestelmä ollu joulukuun puolivälistä käytössä. Välillä porisee aika hyvinkin vaikka kattilan lämmöt 75-76. Ei siis mitään yksittäisiä ilmakuplia.
Onko LVI-sunnitelmat ammattilaisen tekemät? Vaikka ei kyllä takaa toimintaa. Ettei nyt olis järjestelmässä suunnittelu ja asennus virheitä.
Muutama hyvä kuva kattilan ja varaajan putkivedoista selventäis asiaa kummasti, vois vähän hahmottaa missä vika vois olla.
Eihän siinä latauspumpun pyöriessä pitäis mitään vapaakiertoa olla? Kuten jeepster tuossa jo totesi ilman erottumisesta, niin kannattaa ilmata järjestelmää alussa usein.
Kattila kytketty laddomatin ja aritermin kaavioiden mukaan, tietysti ilman kunnollisia suunnitelmia ja tein itse ja säästin!

Koitan pistää kuvia jos onnistun. Ei saa sitten arvostella keskeneräistä työtä.(kesällä muutamat muutokset)
Olisikohan laddomatissa venttiilit jumissa, niin että se ei täysin aukea latausasentoon? Pumppuun tietysti täydet kierrokset. Kannattaa varmaan aluksi käyttää alhaisinta termaria, niin ei ainakaan kattila mene liian kuumaksi.
Laddomatti purettu muttereiksi eikä mitään vikaa löytyny.
Mitenkäs niitä kuvia saa muuten lisättyä?
Juu jos jonkinlaisen kuvan saisi tai piirroksen noista putkivedoista niin voisi auttaa asiaan.
Itsellä auttoi tuohon ongelmaan kun nosti paineen niin ylös että kun varaaja on kuumimmillaan niin mittarissa 1,5 Bar ja kylmänä sitten 0,7 päälle. Kattilan ominaisuus taitaa olla tuo ns kiehuminen laddomat 21-100:lla, Tosin kiehuminen on kai väärä sana vaikka siltä se kuulostaa.
Toisaalta kiehumista tai ei niin ei sillä ole mitään merkitystä kun kattila kestää 120c.
Varo venttiilit on syytä olla kunnossa joka tapauksessa.
Kannattaa tosin varmistaa että kaikki putkityöt on tehty oikein ja ilmat pääsee pois eikä jonkun termarin rikkoutuminenkaan ole mahdottomuus.
Itselläkin tuo vapaakierto hakkaa kun pumpun laittaa päälle, loppuu kun vesi vähän lämpenee.
Tällähetkellä minulla 83 termari ja toimii kuin junan vessa. kattilan lämmöt 88-105c riippuen varaajan lämmöistä.
Hyväpeli tuo kattila on tosin pientä säätöä vaati että sai mieleiseksi.
Voin laittaa noita modifikaatio kuvi jos omaan kattilaan tahdot koittaa.
Noin 10% paremmat hyötysuhteet olen itse saanut mittailtua noilla patenteilla, tosin pollucom/vaaka/kosteusmittari lukujen laskelmien kautta koti olosuhteissa.
Kiinnostaisi ne modikuvat ja videot kovasti kun ei tunnu toimivan enää youtubessa.
Saattaa olla että stressaan "ominaisuudesta" mutta mielestäni ei kuulosta kovin hyvältä itselläni kun kattilan lämmöt 75 ja savut 180 niin rupeaa porisemaan, saati sitten kun savut siinä 200-220...
Joku viisaampi sanoi että kiehuminen kuluttaa kattilaa paikallisesti, ja kun tuon laitoksen olisi syytä kestää 20 v vähintään...

Niin unohtupa sanoa että kannattaa myös kokeilla ensiö ilman pienentämistä, sillä suora vaikutus kattila tehoon.
Itsellä jossain 3,5 paikkeilla molemmat ja hetkellinen teho parhaimmillaan 75kw.
Nuo säätöläpän numero kilvet ovat niin väljät että voivat heittää, eli esim kilvessä lukee 4 mutta läppä onkin 5 asennossa eli tehoa tulee reippaasti enemmän kuin tarkoitettu.
Toisio ilmaa kannattaa kanssa tarkkailla, itse huomasin että parastulos tulee kun tavoittelee 6% jäännös happea palaa puhtaammin ja kuumemmin, eli läpät asennossa 3 melkein kokoajan ( tosin säätyvät automaattisesti
polton mukaan välillä 0-6).
Joo ja uusimmassa ohjelämyskässä sanotaan että ensiö asentoon 6 ja toisio 4...
