Minä ratkaisin tuon mökillä kun laitoin kaminan hormin varaavan takan tulipesään
Nyt jos tekisin takan uusiksi niin laittaisin jonkun vesikiertoisen kevyttakan ja siihen jatkeeksi 300-400 litraisen piippusäiliön glygolilla. Uuniruuan tekoon tämä yhdistelmä ei toisin käy.
Muistan tuon innovaation, se toimii mutta ei meillä. Jää tuo syöntipuoli vähemmälle jos alan kantamaan vanhaa ruosteista Narvia tupaan ja kun kolhasen vähän karminkulmaan Narvia niin tuhkat pölähtää lattialle, emäntä leimaisi hulluksi(taas).
Kaikkeahan voi ostaa mutta ne jotka osaa tekee itse. Siperiassa on menneinä vuosisatoina harjoiteltu näitä juttuja varmaan enemmän kuin missään. On tässä syyhyttänyt itseänikin kokeilla muurattua puukattilaa kun olen lueskellut noita sivuja jotka on Igor Kuznetzovin tekemiä aiheesta. Tosi mielenkiintoista teoriaa ja toteutuksia aiheesta. Erityisesti tuo idea "free gas movement" takkarakenne. Jää nunnauunit hopealle mielestäni. Paljon aiheesta, englanniksi; www.stove.ru
Tuolta pohjalta voisi suunnitella ja kehittää tuollaisen monitoimitakan vaikka päälämmönlähteeksi, ei jäätymisongelmiakaan.
Hienoja uuneja ja värkkejä tuolla stovessa, vaatii aikaa tutustua kaikkeen mitä tuolla on.
Yksi mikä pisti silmään on tuo takka-leivinuuni jossa leivari on syvennyksessä ja hellalevy sen edessä joka lämpiää takan tulella. Tuollainen voisi antaa nopsasti lämpöä kylmään tupaan ja kaikki muutkin löytyisi samasta tuotteesta.