Kirjoittaja Aihe: Aimax 35, tuli varastopesässä  (Luettu 5364 kertaa)

autita

• Newbie
  • *
Aimax 35, tuli varastopesässä
« : 07.11.2014-07:51 »
Hei.
Minulla on käytössä Arimax 35 (vm. 1982) kattila ja 3000 l varaaja. Hyvin usein puut alkavat palamaan varastopesässä. Puina käytän koivua, pituus 50 cm halottuna suhteelisen isoksi, halkaisijaltaan 150 mm puu on halkaistu vain kerran (max mitta).
Mikähän aihuttaa ko. ongelman?

Pähkäilijä

• Hero Member
Vs: Aimax 35, tuli varastopesässä
« Vastaus #1 : 07.11.2014-12:59 »
Puut alkaa holvaantumaan pesässä eivätkä tipu alas tasaisesti. Tekeekö pienemmällä puulla samaa? Toki tuo on ihan normaalia alapalon kanssa että puu kaasuuntuu varastopesässä ja lisätessä pitää luukkua pitää raollaan hetken aikaa että savut häviää ennen luukun avaamista. Meillä saman kattilan kanssa on ensiöilma melkein kiinni haketta polttaessa (9m 1 tiilen piippua).
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #2 : 07.11.2014-15:26 »
Ei ylllättänyt ettet ymmärrä miten alapaloinen kattila toimii. Jos puut lähtevät holvautumaan ne eivät putoa arinalle vaan tuli nousee pikkuhiljaa varastopesän puolelle... Toisaalta pesällisen loppuvaiheessa kun puita laittaa lisää palaa liekki varastopesän puolella joka tapauksessa ja jokainen alapalolla lämmittänyt on huomannu miten savua tulee pannuhuoneeseen jos lisäysluukun avaa huolimattomasti ja silloin huomaa helpostikin että varastopesässä palaa tuli...

Puut kuitenkin lämpenevät joka tapauksessa varastopesän puolella ja kaasuuntuvatkin ala/käänteispaloisissa kattiloissa ja varastopesän puolen seinämät pikeentyvät.

Tännehän voisi nyt jokainen alapalokattilan käyttäjä ottaa vaikka varatopesästä kuvan niin selventyisi käsitys että palaako siellä tuli vai ei. Ensihätään ymmärrät kun katsot tuon

http://media.recit.fi/ariterm/recit/media875/player.html?0,100

niin 4 minuutin kohdalla puita lisätessä huomaa miten varastopesässä palaa tuli ja savu tulee pannuhuoneeseen...
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #3 : 07.11.2014-17:16 »
Hei.
Minulla on käytössä Arimax 35 (vm. 1982) kattila ja 3000 l varaaja. Hyvin usein puut alkavat palamaan varastopesässä. Puina käytän koivua, pituus 50 cm halottuna suhteelisen isoksi, halkaisijaltaan 150 mm puu on halkaistu vain kerran (max mitta).
Mikähän aihuttaa ko. ongelman?

Onko sulla ensiö ja toisioilmat tehdasasetuksissa, vai millä säädöillä mennään? Käänteispaloisessa tuo johtuu joko liian kuivasta puusta tai liiasta ensiöilmasta.

Lisäys: Niijjuu, jossain vaiheessahan noita 35:ia toimitettiin myös ilman imuria. Eli onko sulla imuri asennettuna?
« Viimeksi muokattu: 07.11.2014-18:02 kirjoittanut Antza0 »
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #4 : 07.11.2014-17:18 »
http://media.recit.fi/ariterm/recit/media875/player.html?0,100

Tuota starttaus/lisäystouhua kattellessa ei tippaakaan harmita että tuli aikoinaan valittua saman firman karvan pienempi käänteispalo. Aika ähkimistä näytti olevan, olkapäätä myöten pikisessä padassa.  :o
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #5 : 07.11.2014-17:20 »
Tietämättä kirjoituksesi lisäksi muista olosuhteista ja sytyttämisen käytännöistä, syy voi olla monestakin syystä johtuvia.
Tässäkin tapauksessa pitäisi mitata kattilan/hormin veto. Tarkista  myös huolella varastopesän luukun tiiveys.

Tää on taas niin tätä!  ;D

Älä mee EA-kurssille, Anne-elvytysnukelta ei varmaan anneta mitata hormin vetoa!  :P

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #6 : 07.11.2014-17:25 »
Nyt ei ollut minun ymmärryksestä kysymys vaan siitä mitä toisarvoista jaarittelua kirjoittelit vastaukseksi kysyjän kysymykseen.

Sulla sitten näyttää mahtuvan lunta tupaan oikein kuutiokaupalla. Toisaalla oli jo tullut kylmää kyytiä, ja täällä olet jo syyttelemässä itseäsi asiantuntevampaa, kunnioitettua foorumin pitkäaikaista jäsentä jaarittelusta.  ::)

Jätetään minun tietämykset polttotekniikasta toiseen topiikkiin, jos siitä joku taho haluaa lisää tietoa.

Sitä topiccia odotellessa. Taitaa tulla aika lyhyt.

Luuloa ja tietämättömyyttä sulta kyllä on siunaantunut aika moneen topicciin.  :(

jussik

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #7 : 07.11.2014-17:58 »
Tää on taas niin tätä!   ;D

Älä mee EA-kurssille, Anne-elvytysnukelta ei varmaan anneta mitata hormin vetoa!  :P

Alan ammattilaisilta löytyy varmaan vehkeet   ;D

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #8 : 07.11.2014-18:07 »
Eiköhän sinun olisi viisasta olla törkypuheillasi kertomatta mitään tähän asiakeskuteluun. Ei näköjään mitään kerrottavaa itse asiassa, muutakuin lässytellä toisarvoisilla kommenteilla. Sivistystason kyllä huomaa.

Keskustelun asiasisältö droppasi viimeistään siinä vaiheessa kun aloit täälläkin reuhata. Painu vaikka suoli24-saitille keuhkoamaan, siellä samanlaisia kuin sä riittää.

Mikäli yrität väittää että mulla olis alhainen sivistystaso, niin etpä sä taitaisi ees tunnistaa sivistystä vaikka sitä sulle kadulla vastaan kävelis.  8)

jiihuima

• Full Member
« Vastaus #9 : 07.11.2014-19:02 »
Arimax 35 tuli imuri vissiin vasta kun tuli + malli tuubikonvektioineen.

Ite veikkaisin vahvasti ongelman olevan täyttöluukun tiivisteissä. Hyvin kun on piipussa vetoa niin ei luukku kiinni päästäne savua pannuhuoneeseen vaikka näin ois. Saranat on säädettävät ja samoin lukituskahvojen vastintappi, jossa pyörivä hela, joka jumittuessaan kuluu ja luukusta tulee väljä.
Arimax 35, Termovar 32 latauspaketti savukaasuanturilla, Jäspin sähköovali 2.4 ite hitsatuilla kattilayhteillä, 2 käyttövesikierukkaa, Metro 300L lämminvesivaraaja. Aurinkolämpöä 8m² tasokeräimillä ja lämmönvaihtimella. Rintamamiestalo ~150m². Puuta vuodessa ~20p-m³ + saunapuut.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #10 : 07.11.2014-21:04 »
Arimax 35 tuli imuri vissiin vasta kun tuli + malli tuubikonvektioineen.

malli muuttu silloin Aritermiksi
seuranta

autita

• Newbie
  • *
« Vastaus #11 : 09.11.2014-17:40 »
Hei.

Ensiksi anteeksi myöhäinen vastaukseni, ollut vähän kiireitä.

Kiitoksia paljon neuvoistanne.

Näyttää sille nyt, kun olen polttanut pesällisen, että ongelmani lienee kuten MisterX jo ensimmäisessä neuvossa 7.11.20104 epäili, elikkä veto/varastopesän luukun tiiveys.

Tarkistin ja putsasin täyttöaukon tiivisteen ja kiristin sulkumekanismia. Kattilanihan on todella vm. 1982, joten tiiviste on kovettunut eikä sitä saa varmaankaan täysin tiiviiksi.

Minulla on yhden tiilen (135x270) piippu, pituus n 8 m. sytytyksen jälkeen säädin vedon n. 1/4 auki (aikaisemmin ollut 1/3).

Näillä "säädöillä" palo ei noussut varastopesään. Huomenna käyn ostamassa uuden tiivisteen ja uskon ongelman tulleen ratkaistuksi. Panen palautetta tiivisteen vaihdon jälkeen.

Pähkäilijän neuvoon: En ole huomannut holvaantumista, kun käytän tätä isohkoa koivua, viime talvena oli sekakokoista mäntyä, sillä joskus holvasi ja ilmiö kuten kerroit. Minulla on myös ensiöilma n. 2,5-2,5 mm auki. Ohjaan ensiöluukkua itse rakentamallani automatiikalla siten, että savukaasut kanavayhteessä on välillä 240-245.

AntzaO:lle. Ei ole minun kattilassa imuria, luonnonvedolla mennään.

Kiitoksia tosiaan kaikille, jotka vaivautuivat auttamaan.

Ja niiiiinpä, eihän kyllä tällaisilla harrastesaiteilla kannattas riidellä.

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #12 : 09.11.2014-21:42 »
Hei.

Ensiksi anteeksi myöhäinen vastaukseni, ollut vähän kiireitä.

Kiitoksia paljon neuvoistanne.

Näyttää sille nyt, kun olen polttanut pesällisen, että ongelmani lienee kuten MisterX jo ensimmäisessä neuvossa 7.11.20104 epäili, elikkä veto/varastopesän luukun tiiveys.

Tarkistin ja putsasin täyttöaukon tiivisteen ja kiristin sulkumekanismia. Kattilanihan on todella vm. 1982, joten tiiviste on kovettunut eikä sitä saa varmaankaan täysin tiiviiksi.

Minulla on yhden tiilen (135x270) piippu, pituus n 8 m. sytytyksen jälkeen säädin vedon n. 1/4 auki (aikaisemmin ollut 1/3).

Näillä "säädöillä" palo ei noussut varastopesään. Huomenna käyn ostamassa uuden tiivisteen ja uskon ongelman tulleen ratkaistuksi. Panen palautetta tiivisteen vaihdon jälkeen.

Pähkäilijän neuvoon: En ole huomannut holvaantumista, kun käytän tätä isohkoa koivua, viime talvena oli sekakokoista mäntyä, sillä joskus holvasi ja ilmiö kuten kerroit. Minulla on myös ensiöilma n. 2,5-2,5 mm auki. Ohjaan ensiöluukkua itse rakentamallani automatiikalla siten, että savukaasut kanavayhteessä on välillä 240-245.

AntzaO:lle. Ei ole minun kattilassa imuria, luonnonvedolla mennään.

Kiitoksia tosiaan kaikille, jotka vaivautuivat auttamaan.

Ja niiiiinpä, eihän kyllä tällaisilla harrastesaiteilla kannattas riidellä.

Hyvä juttu että selvis. Oliks vuoto sen vert pientä, et automatiikka pystyi kuitenkin  pitämään savukaasut säädetyissä rajoissa? Tietty väärä ilman ohjaus ja palopaikka laskivat myös savujen  lämpöjä.

Ton säätöautomatiikan puolesta homma on perusteitten puolesta varmalti jo hallussa, ei noita ihan korvakuulolta kukaan lähde rakentelemaan.
Millainen toteutus tuossa on? Kuva ois kiva, ja tietty muukin valotus.

Niijjuu lisäys vielä, jos näyttää et täällä riidellään, se alkaa aina ku tuo misterx/topi tunkee saitille, se ei kykene asialliseen keskusteluun ku hetkellisesti. Normaalisti tääl kyllä on paljon sopuisampaa ja asiallisempaa meininkiä.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2014-21:46 kirjoittanut Antza0 »

autita

• Newbie
  • *
« Vastaus #13 : 10.11.2014-07:14 »
Eihän se ilmavuoto varmaankaan iso ollut, mutta kuten päättelit "automatiikkani" ei oikein enään toiminut moitteettomasti. Silloin kun palo nousi varastopesään palaminen ei ollut oikeastaan hallittavissa ollenkaan vaan piti palata käsiajoon ja ensiöluukun asento vain n. 1 mm auki.

Eilisillä toimenpiteilläni sain kuitenkin homman hallintaan ja "automatiikka" pysyi mukana.

Kunhan tässä aikaa liikenee niin teen selostuksen toteutuksestani kuvien kera. Ehkä sitä kehtaa esitellä, koska siihen tyytyväisiä tahoja ovat naapurit (ei savua), nuohooja (ei karstaa piipussa) ja minä itse (automaatin jälkeen hyötysuhteen nousu n. 10 %).

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #14 : 10.11.2014-09:41 »
Tuo säätö kuullostaa mielenkiintoiselle. Yläpalokattiloisskin ois kohdallaan ettei homma mene piipunlämmittämiseksi.

Täällä onneksi normaalisti ihan asiallinen ilmapiiri mutta kun moderointia ei ole niin parin vuoden välein näemmä homma karkaa käsistä. Sitä itsekään ei aina muista ettei pitäisi provoisoitua vaikka provoitaisiin ja ei keskustelu mihinkään johda ihmisten kanssa joille sydänleikkauksetkin tehdään selkäydinpuudutuksella että voivat opastaa kirurgia  ;D

Millaisiin hyötysuhteisiin kotilaskennalla olet päässyt? Jossain täällä pari kertaa laskeskelin hakkeelle tehoa ja hyötysuhdetta. Pitää kaivaa esille kunhan kotiudun.
seuranta