Kirjoittaja Aihe: Itsetehty lämpökattila  (Luettu 5251 kertaa)

Värkkääjä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
    • Projektina navetasta koti
Itsetehty lämpökattila
« : 31.01.2015-20:44 »
Omasta projektista keskustelua masinistipalstalla
Onko täällä keskustelijat toteuttaneet vastaavia projekteja?

Vielä linkki tuonne minun plogiini http://navetastakoti.blogspot.fi/p/lammitys.html
« Viimeksi muokattu: 31.01.2015-21:35 kirjoittanut Värkkääjä »

jussi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 169
  • 1xLU2800 4xpeltimuuri 3xkaakeliuuni 1xLeino liesi
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #1 : 31.01.2015-21:36 »
Olen seurannut kattilasi valmistusta masinisti palstalla, peukut sinne.
Omaa olen suunnitellut jo pari vuotta, kerran sain jo piirrettyä osat mutta muutoksia tullut.

Ajatus on että kesällä saisin jotain jo tehtyäkin, tosin en ole vielä päättänyt teenkö kattilan vai "keskuslämmitysuunin".

Lämpökeskus on aika kallis rakentaa ja kaiken lisäksi vielä "turhaa" tilaa.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #2 : 01.02.2015-13:12 »
Olikin jo aika kotimaiselle käänteispalolle. Onneksi olkoon. Vaikka näitä keskieurooppalaisia on kehuttu ja niitä pidetään näilläkin palstoilla jonkilaisena stadardina, ei ne kuitenkaan ole valmiita. Tässä on lähdettyy uusille teille.

Ensinnäkin polttaminen tapahtuu jäähdyttämättä kuumissa olosuhteissa ja toiseksi konvektioputkia on tarpeeksi että kaasut saadaan jäähtymään. Näkyy selvästi että ensin on ollut selvä ajatus ja suunnitelma ja vasta sitten alettu tekemään.
Tämä etupesäajattelu on koevaiheessa hyvä. Ei tarvi tehdä koko kattilaa uudelleen jos ja kun epäkohtia tulee eiin. Kun minäkin olen vesitakkaa suunnitellut ja monta versiota tehnyt niin ensiimmäinen, toinen tai kolmaskaan ei onnistu mutta ehkä viides niin, että sen voi jättää käyttöön. Tosin on tässä vieläkin monta kohtaa jotka pitää muuttaa.

Samoja ongelmia on tässä kuin mullakin.
Miten suojellaan ulkopinnan kuumeneminen niissä kohdissa johon vesivaippaa ei tule. Käytännössä ei mitenkään pitkässä poltossa. Mulla oli alunperin palopesän etueinä tilitiilistä. Kaksi  rinnakkain sitten 50 mm kova villa ja pintapelti. 15 minuutin polton jälkeen ulkopelti oli 180 lämmin ja maalit paloi. Nyt siinä on 50 mm vesitila vaikka on vaikea hitsata.
Vaikkei palopesää tarvi jäähdyttää se on pakko tehdä koska muuten eristeestä tulisi suhteettoman paksu. Metalli ei myöskään kestä jäähdyttämättä lämpötiloja ja hapekasta kaasua. Vesivaippa on välttämätön ja sitä voi käyttää lisälämmitykseen kattilavedelle.
Miten sulla kuumenee nuo konvektio-osan etu ja takaluukut. Nuohous on mallissasi helppo tehdä.
Savukaasun lämpötila on mielestäni oikea. Ei ole mitään syytä nostaa sitä korkeammaksi.
Minä hain Vesimiilulle hyödyllisyyssuoja 2010 siksi että voin sanoa etten ole varastanut ideaa muilta.

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #3 : 01.02.2015-14:20 »
Innovaationa ihan hatun noston arvoinen kattila.
Itse olen kattilasuunnittelussa kaikissa teholuokissa ja polttoaineesta riippumatta pystykonvektion kannattaja.
Pesät ja polttokammiot voivat olla minkälaisia tahansa, mutta lämmön talteenotto täytyy olla pystykonvektio.
Pystykonvektio oiken suunniteltuna mahdollistaa kattilan itsepuhdiastautumiskyvyn. Tuhkan /noen muodostumin  poltossa on vääjäämätöntä, jonka johdosta kattilan on helpompi puhdistaa itsepuhdiatautumisen lisäksi. Puhdistuksen on myös helppo automatisoida.
Kattilan materiaaleilla on suuri merkitys, joten optimaalisen hyödyn vuoksi tulisi käyttää ferriittisiä / austeniittisia ja valurautaisia materiaaleja.

Heater

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 209
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #4 : 01.02.2015-16:23 »
Innovaationa ihan hatun noston arvoinen kattila.
Itse olen kattilasuunnittelussa kaikissa teholuokissa ja polttoaineesta riippumatta pystykonvektion kannattaja.
Pesät ja polttokammiot voivat olla minkälaisia tahansa, mutta lämmön talteenotto täytyy olla pystykonvektio.
Pystykonvektio oiken suunniteltuna mahdollistaa kattilan itsepuhdiastautumiskyvyn. Tuhkan /noen muodostumin  poltossa on vääjäämätöntä, jonka johdosta kattilan on helpompi puhdistaa itsepuhdiatautumisen lisäksi. Puhdistuksen on myös helppo automatisoida.
Kattilan materiaaleilla on suuri merkitys, joten optimaalisen hyödyn vuoksi tulisi käyttää ferriittisiä / austeniittisia ja valurautaisia materiaaleja.
olen samaa mieltä. Pystytuubit ja niihin spiraalit joista voi käydä vetelemässä ja iso tuhkatila alle.
Tuo on niin julman näköinen kampe että luulis savukaasujen olevan lähempänä sataa astetta jos kaikista menis tasaisesti läpi. Pidemmät tuubit ois paremmat

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #5 : 01.02.2015-23:28 »
Kyllä, hatunnosto täältäkin. Monta hyvää innovatiota, joista itekkin saan jonkinlaista luomisvimmaa: tämä ja vesimiilu risteytyy aivojen takasopukoissa, mikähän sekasikiö siitä mahtaa tulla.   :-\

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #6 : 02.02.2015-00:11 »
Melkonen "duraselukko" tuo Värkkääjä. Hienoo sikses kun jaksaa ja osaa, työnjälki herättää kunnioitusta, on sitten kyseessä talo tai kattila.

Luulen että vaaka tuubeissa on haettu helppoa nuohottavuutta, ei ole niin nokkonuukaa jos pohjalle vähän lentotuhkaa kertyykin.

Huikee määrä noita tuubeja, jos ymmärsin niin 3 x 12 kpl. Ite olisin ryhmitellyt esim 15 + 12 + 9 tai jopa jyrkemmin 18 + 12 +6. Koska jäähtyessään kaasut mahtuu pienempään tilaan ja virtausnopeus pysyis samana kaikissa tuubiryhmissä.

Toinen mieltä kaivertamaan jäänyt asia oli toi toisiopalokammion massiivisuus, ite olisin ehkä kikkailut jonkilaiset ohuemmat ja vaihdettavat sisäpalikat siihen.

Värkkääjä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
    • Projektina navetasta koti
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #7 : 02.02.2015-07:09 »
Totta on tuo että pystytuubit paremmin pysyy puhtaana. Kattilan korkeus on n.175cm niin jos joskus pitäisi pystytuubeja harjailla niin olisi oma operaationsa, kattokin alkaa olemaan aika lähellä.

Tein imuriin sykloniesierottelijan, sillä olen muutaman viikon välein imuroinut tuubit puhtaaksi. Harjattavaa putkissa ei ole ollut, imuroimalla lähtee riittävän puhtaaksi. Aikaa operaatioon menee alle 5min.

Nyt kun puupesän ympärillä on vesitila niin tuubeja ei tarvitsisi puoliakaan tuosta määrästä. Ensimmäisessä versiossa kun ei vesitilaa ollut niin kaikki tuubit oli "käytössä"

Jos tai kun toisiopesä on joskus murentunut lapioitavaksi tavaraksi niin teen sen ihan vain tulitiilestä. Tuo valupesä on tuollainen kokeilu. Massiivisuus osin sen takia että valumassan minimi vahvuus pitäisi olla 50mm joka kohdassa. Sitä kun yritti noudattaa niin väkisellä jonnekkin tulee reilusti vahvuutta. Arinan aukkojen ympärys alkoi jo nyt murenemaan joten tein uuden arinan vanhan päälle tulitiilistä, varastopesä hieman pieneni mutta sillä nyt ei tässä vaiheessa ole paljoa merkitystä.

Jos joskus teen uutta kattilaa niin että tilaa on käytettävissä reilusti, tekisin seuraavasti: varastopesä ja toisiopesä kokonaan tulitiilestä muuraamalla, ympärille pieni ilmarako, sitten vesitila ympärille aika pienellä sisä-ulkokuoren välillä, siihen villat päälle. Ensiöilma muurauksen ja vesitilan välistä, toisioilma muurauksessa olevien kanavien kautta.

Tähän mennessä tulleen kokemuksen pohjalta se vaan on niin hyvä poltto kun koko systeemin lämpö saa nousta reilusti.

Täytyy kehua tuota EasyIO FG32 säädintä, on niin helppo ohjelmoida ja ei lopu ominaisuudet ihan äkkiä! Ilmainen ohjelmointi ohjelma, nettipohjainen systeemi, pääsee esim kaikilla kotiverkossa olevilla laitteilla siihen kiinni. Ja jos puhkoisi portit reitittimestä niin pääsisi talon ulkopuoleltakin siihen. Esimerkiksi Pt-100/1000 anturit saa suoraan kiinni laitteeseen ilman mitään erillisiä muuntimia.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #8 : 02.02.2015-20:36 »
Kun tekee kattilan itse, on yksivaltiaan valtuudet. Kaikkien osien koon ja materiaalin voi vapaasti valita. Samoin voi valita rakenteen ja kaasujen virtaussuunnan ym. Sitten voi päättää miten laitetta käytettään. Käyteäänkö kuten tavallisesti vai kokonaan erilailla.

Kummasti tulee outoja asioita esiin kun ruvetaan lämmittämään. Mulla oli liian tehokas ja liian aikaisin aloitettu jäähdyttäminen. Sitten sisätilat kuumenee liikaa. Huomasin että lasiluukku ei sovi varaavaan takkaan. Siitä jatkuvasti sisälle tuleva 1 - 2 kW teho pitää saada veteen.

Työ laatu on erinomainen. Onko sulla joku toimittaja levytavaralle vai teitkö kaikki itse. Onnea matkaan.

tjh

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 158
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #9 : 03.02.2015-12:51 »
Joskus on tullut pohdiskeltua yläpaloisen kattilan värkkäämistä itse. Itse palopesä kivirakenteisena jossa mahtuu palamaan vähän pidempikin liekki ilman kylmiä teräspintoja. Siitä sitten kaasut erilliseen konvektioon ja edelleen piippuun, vaikka sitten jonkun ropelin avustamana. Rakenteen pystyisi pitämään aikas yksinkertaisena, jotenka näillä muuraus ja hitsaustaidoillakin tuollaisen värkkääminen saattaisi teoriassa onnistua. Hyötysuhde ei tuollaisessa tietenkään olisi käänteispalojen luokkaa, mutta saattaisi kuitenkin yläpaloiset peltikattilat päihittää?

Iso ja ruma tuollaisesta sätöksestä ainakin tulisi mutta varmaan löytyy muitakin syitä miksi tuollaisia ei ole näkynyt...?
Termax Natura 60 ja Arimax 520, varaajat 3000 + 1100 litraa, rintsikka vajaat 200 m2, lämmin ulkorakennus 80 m2

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #10 : 03.02.2015-20:01 »
Justiin tuollasta teen tai huomenna lähden levyfirmaan tekemään uusia piirustuksia. Ne on tehneet mulle 2 protoa joista toinen on tässä kotona ja toinen myyty asiakkaalle. Ensimmäiset 4 protoa tein itse autotallissa. Kokeiluja on tehty 7 vuotta ja ajatuksissa 40 vuotta. Takan nimi on Vesimiilu. Kato tuolla nimellä netistä.

Kun on täydelliset suunnitelmat ja  varmuus että kaikki osat käy kohdalleen, tällainen iso valmistaja tekee sen valmiiksi halvemmalla kuin itse saa aineet. Ei kannata ruveta hitsaamaan, taivuttelemaan ja reijittämään. Yritykseen on tullut uusi suunnittelija ja hänen kanssaan tehdään suunnittelemani muutokset ja lisäosat. Sitten kaikki osat saadaan tehtyä suoraan tiedostoista ja niin monta kappaletta kuin halutaan.

lasse_m

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #11 : 04.02.2015-09:45 »
Täytyy kehua tuota EasyIO FG32 säädintä, on niin helppo ohjelmoida ja ei lopu ominaisuudet ihan äkkiä! Ilmainen ohjelmointi ohjelma, nettipohjainen systeemi, pääsee esim kaikilla kotiverkossa olevilla laitteilla siihen kiinni. Ja jos puhkoisi portit reitittimestä niin pääsisi talon ulkopuoleltakin siihen. Esimerkiksi Pt-100/1000 anturit saa suoraan kiinni laitteeseen ilman mitään erillisiä muuntimia.

Mistä hommasit säätimen? Missä hintaluokassa liikutaan? Itsellä on säätimen valinta edessä, ja tuossa on yksi varteenotettava vaihtoehto.
Vigas 25 LC, Jäspi Ovali 1.2 EPK, UVR16x2. 160 m2 lämmintä + 25m2 puolilämmintä tilaa vuosimallia 2014.

Värkkääjä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
    • Projektina navetasta koti
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #12 : 07.02.2015-12:15 »
Säätimen ostin Pirkanmaan automaatiokeskus Melo Oy:stä

Ensimmäiseen kattilaan tilasin levyosat leikattuna ja taivuttelin ne itse. Tähän toiseen otin osat täysin valmiina. Kaikki tulta vasten olevat teräkset on säänkestävää.

Ensimmäisessä kattilaversiossa pintalämpötilat oli aika hurjia, maalaamattomissa luukuissa teräksen väri lähti muuttumaan lämmön vaikutuksesta. Paikoin väri meni violetiksi  :o.

Tässä nykyisessa täyttöluukussa on kymmenen senttiä villaa ja sisäpuolella kaksinkertainen levyrakenne. Siis tavallaan säteilysuoja. Luukkujen pintoihin voi aivan hyvin koskea nyt kädellä vaikka olisi kaksi pesällistä polttanut.

Värkkääjä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
    • Projektina navetasta koti
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #13 : 07.02.2015-12:24 »
Hintoja EasyIO laitteille esim täällä.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Itsetehty lämpökattila
« Vastaus #14 : 08.02.2015-21:45 »
Mulla on Sepon Valutuotteen umpiluukku ja lisäksi 4 mm levy sisäpuolella. Tunnin lämmityksen jälkeen luukku on vähän vaille 300 kuuma. Toisiopaloilma menee luukun ritilän läpi ja pitäis jäähdyttää. Ehkä suojaluukku ulkopuolelle. Villaa ei ole eristeenä missään ja ulkokuori on maksimissaan 45 kun vesi on säiliössä 85. Varsinaisesti tulta vasten ei ole metallia missään. En voi tehdä itse kun ei ole tiloja eikä laitteita.

3 tunnin palaveri oli suunnittelijan kanssa ja muutoskohteita oli arviolta 20.