Oma settini on tällainen: puita saan ehkä 25 kilometrin säteeltä + on hiukan lumitöitäkin, joten möin hirvikiväärit + moottorikelkan muutama vuosi sitten ja ostin ford 6700 -77:n. Tein siihen 10 kuution kokoisen maantiekärryn itse. Eli kuljetusongelmat on poissa. Kerran oli lainassa giljotiini-klapikonekin ja kyllä silloin nopeasti puut pinokuntoon sai.
Toinen kuljetuslaite on Polaris 400 6X6 2-tahtinen. Arvoton laite, mutta toimii vielä joten viime kesänäkin lupauduin harventamaan ensiharvennusmetsän tutulleni puupalkalla. Matkaa tien varteen ehkä vajaa kilometri. Kaadoin 20 kuutiota rasiin kesällä 2011 ja nyt viime kesänä paloiksi ja Polariksella pois. Lavalla on puolen metrin verkkokorotus joten kuutio tulee kerralla. Olen jatkanut lisäpaloilla taka-akselien väliä että mahtuu kunnon ketjut keskiakselille. laite vaatii jatkuvaa korjausta joten ei ihme että ketjuvedot katosivat markkinoilta... Perintökalu joten onpas vain olemassa ja kyllä sillä puut tuo lähes mistä vain. Rasisavottakin oli yhtä hymyä kun oli niin mukavaa ajaa puut.
Sahoina.. Vuoden -83 partner 5000 plus oli moottoriltaan huippu.( käväisin metsurikoulussa -83 kun oli hiukan semmonen miettimisvuosi) Mutta ei halunnut koskaan sietää lunta jolloin tyhjäkäynnit katosivat. Ja kun kahvojen jouset katkesivat, en enää korjannut. Sain synttärilahjaksi husku 350:n joskus rakennusaikoihin 98 ja sillä tein suurimman osan puistani. Hyvä saha. Tosin nyt ei tahdo kiihdytysseos enää pysyä kohdallaan?? kaasarin kalvosarjankin olen uusinut ja uskon että osaan kyllä moottorihulluna säätä seokset.
Perin mönkijän ohella myös husku 242 sg:n -95 (?) ja pakko sanoa että se on vieläkin kuin uusi. hyvä, kopakka metallirunkoinen saha joka vain toimii ja toimii.. Mutta mukavuus-ostoksena hankin sinne rasikoivusavotalle keväällä husku 339:n ja enpä enää muita sahoja käynnistele. Joskus sahaan 242:lla kun on monta paksua katkaisua, mutta 339 toi ihan uutta tunnetta sahaamiseen. Ei väsy selkä, lähtee kahdella vedolla aina käymään ( 350 vaatii yleensä aina tasan 10 vetoa).
Paljon olen tuonut myös puita hilux 4wd+ kärry- yhdistelmällä ja kyllä se joustava ja nopea tapa on. Mutta hiluxi vaihtui eilen Nissan primeraan.. ikävä tulee hiluxia, vuodesta 89 olen sillä isän kanssa ajellut hirvijahdit, mökkikeikat, puukeikat ym. viimeiset 6 vuotta käynyt sillä töissä kun isävainaa ei ottanut mukaansa sitä. bensakoneella oli vain hiukan kallis ajella.
Halkomiset.. joskus 99-00 huomasin että pyöreillä puilla en pärjää ja että pisinkään fiskarsin halkomakirves ei ole ratkaisu 20-30 kuution vuosittaiseen hoiteluun.. Tein pakon edessä pikana itselle halkomakoneen. Tein pienen tela- alustan kahden tuuman ketjusta ja 20 sentin telalapuista. leveys ehkä 900 milliä ja pituus noin 1.2 metriä.. siihen päälle hatz 400 kuutioinen diesel ja 4 kuutiosentin hammaspyöräpumppu. takaosaan öljysäiliö, penkki ja suodatin ja eteen semmoinen noin 70 sentin iskulla oleva sylinterihalkaisija. Olen terää muutellut vuosien aikana paljon ja nyt on kuuteen osaan halkaiseva. Vieläkään ei jaksa 25 senttistä kuivaa oksaista koivua aina halkaista. sylinterin männän halkaisija on 50milliä. olen ruuvannut varoventtiilin 290-300 baariin ja pumppu kestää sen! Ajo tapahtuu kahdella vivulla , 1/ tela. menee pinojen yli, ihan mistä vain. Kävelee itse peräkärryyn kun hiukan kärryn reunaa tarjoaa. Vaihtoventtiilillä (6/2-tyyppisellä jos ollaan virallisia) toinen telapiiri muuttuu halkomapiiriksi. Aika hupaisa peli.
Pitäisi opetella liitämään valokuvia tänne, niin lukijat saisivat naureskella. Alanpa perehtyä kuvien laittoon..