Kirjoittaja Aihe: Häggmanin puukattila  (Luettu 10148 kertaa)

cdn

• Newbie
  • *
Häggmanin puukattila
« : 15.03.2015-23:35 »
Terve olen uusi jäsen ja haluaisin esitellä mun tekemä kattila Martin Häggmanin piirustuksien mukaan. Käytössä nyt ollut 2 lämmityskautta ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Periaate vähän samanlainen kuin vesimiilu mutta vedentilavuus mulla 4.5 kuutioo, 2,5m^2 kattilas ja 2 kuutio 50m pääs asuinrakennukses, lämmitettävä pintala n. 400 m^2. Laitan vähän kuvia valmistusvaiheesta. Kiertopummpu sen verran iso (1l/s) säiliöitten välis että kerrostumia ei oo ku muutamia asteita Kuvas näkyy tulipesä + konvektioosa mutta tuhkaosa puuttuu. Lämmöntalteenottopinta on n. 7m^2. Osa minkä päällä koko laite seisoo ekas kuvas on arinanpohja ja se on ympäriinsä vuorattu tulenkestävillä tiiliskivillä. Se mikä ei kuvista näy on toisioilmapönttö joka on vedentilas ja lämmittää toisioilman, sen koko on n. 300 litra ja aukko on noin 160* 160 mm. Kysymyksiä saa esitellä vapaasti, puulämmitys on mielenkiintoinen aihe ja eri tapoja löytyy satoja.
Kattila tehty itse  ja vois olla huonompikin

cdn

• Newbie
  • *
Vs: Häggmanin puukattila
« Vastaus #1 : 15.03.2015-23:38 »
Lisää kuvia

cdn

• Newbie
  • *
« Vastaus #2 : 15.03.2015-23:42 »
Ei puutu kuin kierukan kytkentä kuvas, tänä päivänä tehty

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #3 : 16.03.2015-03:23 »
Mielenkiintoisen näköinen, kerro ihmeessä käyttökokemuksistakin.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

cdn

• Newbie
  • *
« Vastaus #4 : 16.03.2015-08:20 »
Tosiaan yläpalokattila missä annettu reilusti tilaa liekille, arinasta ensimmäiseen käntöön matka melkein rautakangen verran. Mitään säätövempeleitä ei oo ainoastaan "munakello" joka pitää ensiö/toisio ilmaluukut auki sähkömagneettien avulla 2h, kokemus on kertonut paljonko puita pitää laittaa että luukkujen aukioloaika riittää. Helppohoitonen kattila joka vie n. 5 min aamuin illoin. Tämä talvi ollut niin leuto että 2 pesällistä päiväs riittä hyvin. Kolme ylimmäistä luukkua on nuohousluukkuja konvektion kääntöpaikois, silloin tällöin vedän muutaman kerran pyöreällä nuohousharjalla. Ei siellä juuri oo kun lentotuhkaa ja on hyvin siisti toimenpide, kun ylhäältä aloittaa niin kaikki tippuu lopuks tulipesään. Yhdellä pesällisellä koko vedenmäärän lämpötila nousee n. 14-15 astetta, helppo seurata ku ei oo kerrostumia. Savupiippu on 230mm putki ja pituus 2.8 m vain sen verran että palomääräykset täyttyi. Vedon kans ei mitään ongelmia oli keli mikä tahansa. Savukaasujen lämpötila en oo ikinä mitannut mutta saavupiipin hattu asensin palon aikana ilman hanskoja näppejä polttamatta.

hiili

• Sr. Member
« Vastaus #5 : 16.03.2015-10:12 »
Toimivan näköinen yksinkerainen ratkaisu ja varmaan ottaa kaiken lämmön talteen,osisko puuhuolossa parannettavaa,isommpi varastopesä 1m halot ?

cdn

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : 16.03.2015-11:10 »
Suunnitelija meinas että ei mielellään yli 50 cm puita sen takia että hiillos on silloin niin iso että luonnonveto ei välttämättä riitä. Toinen juttu siinä kans että klapikoneet jää yleensä 60-70 cm.

ev3449

• Hero Member
« Vastaus #7 : 16.03.2015-12:40 »
Ei ihan mene jakeluun mitä etua moisella ratkaisulla saavutetaan? Jos palaminen halutaan pitää puhtaana ja tasaisena, ainoaksi vaihtoehdoksi jää polttoaineen lisääminen pienehköissä erissä koko lämmityksen ajan?

Miksi viestiketjun aloittaja päätyi kyseiseen ratkaisuun jos vaihtoehtona on esim. ala-/käänteispalo ja erillinen varaaja?

Tuossa lyhyt teksti aiheesta: https://ciweb.chydenius.fi/project_files/HighBio%20projekti%20INFO/INFO%20HighBio%20F36.pdf
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

cdn

• Newbie
  • *
« Vastaus #8 : 16.03.2015-14:03 »
Päädyin tähän ratkaisuun helppouden takia, työn takia lähden aikasin aamulla ja tuun yleensä myöhään kotiin. Enkä halunnut sellaista kattilaa joka vaati sähköä palamiseen, nyt ei tuu mitään ongelmia vaikka sähkökatko tulis .Tää on sellainen "sytytä ja unohda" kattila. Palaa tosiaan komeasti, liekki yleensä toista metriä pitkä ja savua ei näy piipun pääs muuta ku muutama minuutti sytytyksen jälkeen. Normaali paloaika kun pesällisen poltta on 1,5-2h, voin mitata palopesän koko illalla. Alapalokattilasta (Etna k-30 ja 2m´3 varaaja) siirryin tähän ratkaisuun kun tuli 120m´2 lisää että vanha olis jäänyt pieneksi. Lataus talon pannuhuoneen välis tosiaan suoralla kierrolla ilman mitään termostaatteja ja muita vempeleitä. Tällainen kattila vaatii korkeutta pannuhuonees, mulla kattilankorkeus 2.60 mutta tämä otettiin huomioon kun pannuhuone siirrettiin talosta autotalliin. Kävin vuosia sitten kuuntelemas kun Martin piti luennon puupoltosta ja ajattelin silloin että tollaisen teen kun seuraavan kerran pitää uusia pannuhuone.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #9 : 16.03.2015-14:58 »
>Tosiaan yläpalokattila missä annettu reilusti tilaa liekille, arinasta ensimmäiseen käntöön matka melkein rautakangen verran. <

Niin, tuo reilu tila ei ole palamista parantava tekijä,- vaan jopa heikentävä. Jos pohditaan yläpalo palamista, niin paras rakenne on, jossa ensin on pieni palokammio ja tässä pienessä palokammiossa korkeamman lämpötilan johdosta savukaasut syttyvät / alkavat palamisen ja palaminen jatkuu pienen kammion ulkopuolelle. Miten laajasti, niin riippuu  puun kaasu määrästä.

Paras tilanne olisi sellainen, jossa palavat kaasut täyttävät koko palamistilan ja näin koko palamistila olisi korkeassa lämpötilassa. Siis samanlainen tapahtuma kuin käänteispalossa, jossa palamiskammio on kauttaaltaan palavien kaasujen täyttämä. Tosin keraaminen kammio mahdollistaa hyvän palamisen myös vajaa palamisella.

Tähänkin kattilaan olisi helppo suunnitella ja toteuttaa palamiselle esikammio ja hapettaa kaasut tässä kammiossa ja antaa kaasujen palamisen edestä suurempaan tilaan.

pökö

• Full Member
« Vastaus #10 : 16.03.2015-19:46 »
Mielenkiintoinen laite kuten vesimiilukin. Löytyykö tästä lueskeltavaa jostain?
DIY aurinkovaraaja+12m2 keräimet  (puukattilalämmitys kiinnostaa)

cdn

• Newbie
  • *
« Vastaus #11 : 16.03.2015-20:27 »
Hyvin heikosti löytyy lukemista tästä kattilasta, Martinin kirja koskee lähinnä puunpoltto muuten. Mun piti käydä tutustumisretkellä toiseen kaveeriin joka oli tehnyt vastaavan kattilan ennen kuin se suostui piirtää mulle piirustukset, kehui että käy kattomas että tiedän mistä on kyse. Kaveri missä kävin oli 650m´2 lämmintä tilaa ja navetta että kulutusta oli, siellä oli 5m´3 säiliö kattilan ympärillä. Suunnittelija sanoi että oli 69 piirustus mitä se teki mulle mutta useampi kaveri on käyttänyt samaa piirustusta että veikkaili kattiloiden määrä olevan lähemmäs 100. Täällä mun luona on käynyt 2 kattomas ja molemmat on tehnyt samanmoisen, niillä tosiaan se 4m´3 tilavuus kattilan ympärillä ettei oo kun mulla että säiliöt erikseen.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #12 : 16.03.2015-20:58 »
2/3 osaa puun energiasta saadaan talteen jos jäähdytys onnistuu hyvin kun se tulee hiilestä, viimeinen kolmannes vedystä ja siihen tarvitaan toisioilmaakin polttoprosessin alkuosassa. Tuollainen tosi viileäksi savukaasut saava kattila on täällä ollut mielenkiitoisen "pähkäilyn" kohteena ihan teoriatasolla, oon yrittänyt keksiä sovellusta jolla vedystä ja puun kosteudesta irronnut vesi saataisiin kondensoitumaan ja energia talteen. Piipulla pitäs olla joku matalaenergiajäähdytys, vaikka puolilämpimän tilan lattia jonne vois energian kerätä.

Hienoa että erilaisia kattiloita on täällä käytössä ihmisillä, sitä parasta ei ole vielä kukaan tehnyt ja jokaisella on omat intressit mikä toimii missäkin, tosi harvat hitsaavat kattilansa itse ja varaajan siihen ympärille vielä :o
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

pökö

• Full Member
« Vastaus #13 : 16.03.2015-21:16 »

Hienoa että erilaisia kattiloita on täällä käytössä ihmisillä, sitä parasta ei ole vielä kukaan tehnyt ja jokaisella on omat intressit mikä toimii missäkin, tosi harvat hitsaavat kattilansa itse ja varaajan siihen ympärille vielä :o
Tarvitaan jonkinverran kädentaitoja kiinnostuksen lisäksi jotta pystyy itse tekemään toimivan ja turvallisen lämmittimen. Hyvä että jotkut osaa ja viitsii :).
DIY aurinkovaraaja+12m2 keräimet  (puukattilalämmitys kiinnostaa)

cdn

• Newbie
  • *
« Vastaus #14 : 16.03.2015-21:33 »
Tää oli tosiaan Martinin piirustukset mistä sen tein, työntunteja en laskenut mutta olisko ollut n80 h. Peltiä kului n. 25m´2 ja painoa en oo laskenut, tulipesä on 5mm ja loput 4mm. Tosi hyvät piirustukset oli tehnyt missä oli osaluettelo kaikista paloista ja sen kans menin paikallisen metallipajaan. Mitään yllätyksiä ei tullut ja mitat piti hyvin paikkaansa. Tuli sen verran kiinostusta ku luin jutut täällä että tilasin savukaasumittarin ebaysta että kun tulee niin kerron tulokset.