Kirjoittaja Aihe: Esittäytyminen ja paljon kysymyksiä  (Luettu 1885 kertaa)

jarppi

• Newbie
  • *
Esittäytyminen ja paljon kysymyksiä
« : 28.09.2015-00:20 »
Terve

Olen lukenut forumin kirjoitukset laidasta laitaan, mutta tietenkin olen missannut osan koska mielenkiintoni on vuorotellen kohdistunut yhteen ongelmaan kerrallaan.

Esittelen hieman tilannettani. Minulla on nyt 247m2 ja lisäksi on tulossa 8m2 pannuhuone (seinät pystyssä katto puuttuu) ja 48m2 talli (katto ja seinät ja eristeet löytyy, iso ovi puuttuu) ja 37m2 muuta tilaa (runko ja katto puuttuu perustukset ja lattia löytyy). Olen kahdessa kerroksessa olevan 247m2 pitänyt lämpimänä, isolla olkkarin takalla, yläkerran tanskalaisella Aduro kevyt takalla ja kovilla pakkasilla olen ottanut puukiukaan (pienin mahdollinen Harvia maksoi 120€) apuihin. Näistä ei talvella saa lämpötehoa riittävästi pihalle ellei suuntaa puhaltimia suuluukkuihin tai kuumia sivustoja nuoleskelemaan.

Rakennushommat ovat hitaita kun yksin tekee, vaimo joskus auttelee. Ihme kyllä olen itse vastaavana mesuna, vaikka olen työtön 50v (tutkija koulutuksen saanut) elektroniikkasuunnittelija. Ei ole mitenkään lämpimät suhteen rakennusvalvonnan toimisto tyttöihin, menin tekemään omin päin lisäkatoksen joka olisi sen tekohetken mukaisilla rakennusjärjestyksillä ollut Ok ilmoituksella. Rakennuksen runkotarkastuksen yhteydessä ajattelin hyväksyttää asian ja piirtää kuvat. Vaatikin uuden luvan ja kaavan vastaisena avoin katos olisi jotenkin vienyt rakennusneliöitä ja paloturvallisuus mielessä ainakin pitänyt purkaa (vaikka rakentamattomiakin neliöitä olisi löytynyt ja paloturvakamaa voidaan läiskiä seiniin ja kattoihin). Nyt sit kiusaavat minua, kun hain heidän yläpuoleltaan toisen mielipiteen ja pidättävät muutoslupaa ainakin lumien tuloon asti.

Eli tilanne on se että ei jaksa syöttää kaikkia tulilähteitä x kertaa päivässä. Lisäksi lämmön jakautuminen asunnossa on aivan haulikolla. Pää on hiessä ja jalat kylminä, myös lämmön siirtyminen huoneesta toiseen ontuu. Lisäksi lämpö joustaa aivan kamalasti ylös ja alas ulkolämpötilan ja minun aktiivisuuden mukaan. Raskaiden muuttolaatikoiden kuskaus sisällä on aika syvältä ja purujen lakaisu. Haluan siirtyä puukattilaan, jotta purut ovat yhdessä paikassa ja kattilan täyttö myös. Aloitan uuden osan lattialämmityksellä ja asteittain vedän radiaattoreita koko asuntoon, käyttämättä olevien sähkölämmittimien tilalle.

Minun harrastukseni ovat sellaisia että olen aina tehnyt kaiken mahdollisen itse, hitsaan, LVI:it, sähköt, kattopellitykset, suunnittelut, timpuroinnit, muuraukset ja silleen, kodinkoneetkin haen Gigantin takapuolelta ja pistän kuntoon (3 pesukonetta 2 tulilla 4 jääkaappipakkasta 3 tulilla jne.). Olen myös tehnyt pimeästi ilmaisohjelmilla rakennuspiirustuksia toiselle, joka on allekirjoittanut ne suunnittelijana asiakkaalle. Olen tottunut netin kautta selvittämään asiat ennalta ja opiskelemaan asiat kuten rautapalkkien ja puupalkkien taipumat ja niiden rajatilat. En ole koskaan oikein voinut unohtaa oppimaani perusfysiikkaa ja matikkaa kun se on aina tullut jotain tietä käyttööni mielenkiintoni laajuudesta ja lukioikäisten likkojeni johdosta.

En ole 12 vuoteen kertaakaan maksanut polttopuusta. Olen poltellut kuormalavoja. Mökillä on kyllä oikeatakin puuta mutta sen saanti on rajattua.

Haaveissani on Varikkoniemen innostamana Vigas 40kw kattila.

1. Ymmärtääkseni Vigasin suutinkivi on suhteellisen edullinen ja niitä kannattaa ostaa varastoon useampia. Lisäksi tuli pesään voi ostaa K-raudasta tulitiiliä ja katkoa ne mieleisekseen timanttilaikalla. Kuvittelisin että jos lambda kattilan ostaa, niin se osaa myös säätää polttotapahtumaa. Ihan intuitiivisesti kuvittelisin että jos sinne kaasutuspesään laittaa nätisti kuormalavan palasia niin lambda kattilan ilmansäätö ominaisuudet saisivat niin sanotusti töitä. Normaalisti ajatellaan, että hifikattilaa pitää laittaa hifi puuta ja saada hifi hyötysuhde, mutta minun mielestä pitää nimenomaan yrittää käyttää kattilan ominaisuuksia maksimaalisesti, vaikka hyötysuhde ehkä ei aivan paras mahdollinen olisikaan. Eli kysymys kuuluu antaako käänteispalo lambda kattila etua verrattuna vakiosäätöiseen kattilan jos puu on hieman epäkuranttia muodoltaan ?

Puun kosteuden pystyn kyllä hallitsemaan. Entäpä puun naulat ja niitit ?

Minulle joskus kerrottiin että jopa takkojen arinat hajoavat nauloista ja niiteistä, mutta arinalta ne ovat löytyneet viimeiset 12v eikä mitään ongelmia ole ollut, kun vaan jäähdytetyn tuhkan kippaa roskikseen eikä marjapuskille.

2. Uusi pannuhuone on talossa lähes kiinni ja EI60 minun mielestä ja toivottavasti rakennusvalvonnnan mielestä jos leimaavat paperin. Mitään pannun asennustarkastuksia en tule hakemaan ainakaan r-valvonnasta ellei sitten paloviranomainen voi sitä kuitata. Nokikolarit ovat saaneet meiltä kyytiä ja kiertävät kaukaa, kun minä näytin heille virallista nuohous ohjetta.  Edellisellä kerralla 15v ”sukulaispoika” kesäduunina heilutti ison takan röörissä sutia 1 minuutin ja tuli hakemaan rahaa. Heidän jälkeen sai poistaa 2 litraa nokea tuhkaluukusta ja kun itse nuohosi ison takan röörin heti perään, nokea irtosi ämpärillinen. Pannuhuoneeseen mahtuu korkeintaan 1000 L lämminvesivaraaja, ajatuksena on laittaa myöhemmässä vaiheessa noin 12 m päässä olevaan talliin 2000-3000 l varaaja kanaalin päähän. Onnistuuko pannuhuoneen ja tallin varaajien sarjaan kytkentä ? Tarvitaanko tähän lisäpumppu normaalin latauspumpun kanssa sarjaan ? Haluaisin ladata tallin varaajat kuumiksi ja ohjata sinne lattia sekä patterikierron paluun (en tiedä vielä onko lattiakierto jotenkin sarjassa täysin vai osittain lämpöventtiilin avulla patteri kierron paluun kanssa). Minulla on paljon 70c/90c pex 22m ulkomitoiltaan olevaa putkea, mutta pitäisikö kanaaliin laittaa jotain mikä kestäisi kovempia lämpöjä ? Toimiiko esim. yhtenäinen kupariputki ison siniraitaputken sisällä (ajatuksella että pehmeä kupariputki eläisi siniraidan sisällä) ja sitten hurjat eristeet ympärille ?

3. Ajattelin laittaa talliin minne tulisi isot lisävaraajat lämmityksen silleen, että tekisin seinälämmityksen eli  pex putkea mitä mulla on niin tekemään kiekuraa yhdellä pitkällä seinällä  (10m) ilmansulun ja yksinkertaisen kipsilevyn väliin. Bilteman sähköputken kiinnikkeet sopivat oivallisesti PEX putken pitelemiseen. Tätä harrastetaan ulkomailla nimellä wall heating ja jopa Upolla on omat sovelluksensa asiasta Britti sivuillaan. Täytyy tietty panna jotain skeidaa  putkien eteen r-tarkastuksen ajaksi, mutta saa sitä tyhjiä putkia laittaa vaikka seinään ei sitä kukaan kiellä.   

tjh

• Full Member
Vs: Esittäytyminen ja paljon kysymyksiä
« Vastaus #1 : 28.09.2015-08:54 »
Eiköhän tuo kuormalavojen polttelu onnistu. En ole huomannut että nauloista, betonijäämistä tai muutamasta kosteasta laudasta seassa olisi mitään isompaa harmia. Naulat voi keraillä kattilan pohjalta tuhkan mukana. Ainakin omassa "hifikattilassa" laudan pätkät pitää latoa aikas tiiviisti jos täyttää koko varastopesän kerralla ja sytyttää alakautta. Jos ilmaa jää liikaa väleihin niin koko latinki on tulessa kerralla mikä tarkoittaa kehnoa hyötysuhdetta ja savua. Tukevan hiilloksen päälle tietty voi heitellä mitä tahansa palavaa miten vaan, kyllä ne sieltä nätisti häviävät.

Kuulemma jotkut kattilat holvaavat herkästi jos polttoaine on pelkkää laudanpätkää. Leveillä pintalaudoilla sain tuon kerran itsekkin onnistumaan, vartin verran oli liekki kateissa ja savua tuprutteli piipun nokasta.
Termax Natura 60 ja Arimax 520, varaajat 3000 + 1100 litraa, rintsikka vajaat 200 m2, lämmin ulkorakennus 80 m2

jarppi

• Newbie
  • *
« Vastaus #2 : 29.09.2015-13:26 »
Tuleeko kuormalavojen korotus osista mitään erikoisongelmaa, kun ne ovat usein lastulevyn kaltaisia puristeita tai vaneripakkoja ?

Seinälämmityksen putkien ympärille voisi laittaa johtimen, jotta putket myöhemmin voi helposti läytää koolaustunnistimen sähköjohto haulla. Kannattaa varmaan purkaa jostain sähkömoottorin raadosta emaloitua kuparilankaa ja keriä se kapeaan puolaan ja puolasta kiertää kuparilangat PEX-putken ympärille. Laittaa johdon päähän 2 jalallista 1 megaohmin vastusta sarjaan (läpilyöntijännitteen kesto on noissa muistaakseni 200V) virranrajoittajiksi, jos sähkö keksiikin jonkin oikopolun ettei mikään paikka kuumene tai aiheuteta vaarallisia virtoja. Tuohon kun tarvittaessa  kytkee 230V vaiheen saa komeasti putken paikat esiin koolaustunnistimella. Johdon toista päätä ei edes tarvita vaan sen voi jättää seinän sisään. Kokeilin koolaustunnistinta jatkojohdolla ja se näkee virratttoman vaihejohtimen, oikeasti tuossa emalijohdossa on todella pieni virta, koska se muodostaa kapasitanssin maahan ja virta kytkeytyy kapasitiivisesti maahan.

Meillä oli ikävä kapasitiivinen kytkeytyminen makkarin energiasäästölampussa. Se välähteli itsekseen silloin tällöin vaikka teoriassa ja Flukella lampun kummatkin päät olivat jännitteettömiä. Lähellä olleista pistorasioiden sähköjohtimista tuli kapasitiivisesti sähköä lampun johtimille ja kun johtimiin oli pumppautunut riittävästi varausta lamppu käynnistyi hetkeksi. Pistin lampun koteloon suuriohmiset vastukset tappamaan kytkeytyvän sähkön.

Jepa79

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : 03.10.2015-22:27 »
- tuli vaan mieleen - Pex-putkia käyttäessä lämpöpuolella, muista tarkistaa putkien diffuusio-suoja.

vauxhall1972

• Full Member
« Vastaus #4 : 04.10.2015-13:17 »
Ne kuormalavojen lastulevypuristeiset korotuspalat ovat vähän kysymysmerkki polttaa, perinteisissä tulisijoissa syövyttävät tiilipiippuja aika nopeasti, jos kattilan pesä on kauttaaltaan vuorattu keraamilla/haponkestävää levyä niin voisi ehkä polttaa mutta pitää tarkkailla syöpymisen varalta.