Kirjoittaja Aihe: Apuja aloittelijalle  (Luettu 5030 kertaa)

Juhanisto

• Sr. Member
Vs: Apuja aloittelijalle
« Vastaus #15 : 25.10.2015-18:51 »
Asiasta mitään tiedä mutta.. Eikö kannata ohittaa ainakin tuo pumpunohjaus ja kokeilla seuraavaksi ihan 100% kokoaikaisella verkkovirralla pyörittää pumppua lämmityksen aikana. Tai laittaa savuhormitermostaatti ehkä ohjaanmaan. Latauspumpun pitää pyöriä koko ajan ja vielä hetken tulien hiipumisenkin jälkeen  ;)
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

J-h

• Newbie
  • *
« Vastaus #16 : 25.10.2015-19:42 »
Asiasta mitään tiedä mutta.. Eikö kannata ohittaa ainakin tuo pumpunohjaus ja kokeilla seuraavaksi ihan 100% kokoaikaisella verkkovirralla pyörittää pumppua lämmityksen aikana. Tai laittaa savuhormitermostaatti ehkä ohjaanmaan. Latauspumpun pitää pyöriä koko ajan ja vielä hetken tulien hiipumisenkin jälkeen  ;)

Olen minä tuotakin jo kokeillut, pumppu suoraa valtakunnan verkkoon.
Lopputulos vaan oli se että kattila pysyi tasaisesti 40 c hujakoilla, pikkasen vissiin turhan viileä ;D

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #17 : 25.10.2015-20:02 »
Olen minä tuotakin jo kokeillut, pumppu suoraa valtakunnan verkkoon.
Lopputulos vaan oli se että kattila pysyi tasaisesti 40 c hujakoilla, pikkasen vissiin turhan viileä ;D

Joko Termovarissa on osat sekaisin, jotain voi tietty olla jumissakin tai jopa biittejä puuttua. Tai termari on unohtanu oman lämpötilavyöhykkeensä. Kannattais varmaan seuraavaksi kokeilla vaikka toisella termarilla (72/78/82), ja latauspumppu edelleen pakko-ohjauksella. Jos kattila jää edelleen vajaalämpöiseksi, voi viel kokeilla pudottaa latauspumpun nopeutta. Onks muuten ihan varmasti latauspiirin lyhyen kierron ihan kaikki venttiilit auki? Sen jälkeen ei sit oikein jääkään enää muita vaihtoehtoja ku falskaava termariventtiilin lautanen.

Jos pannua jäähdytetään koko ajan varaajakylmällä, ja siitä pannussa karvan verran kuumennettu tuupataan latauspumpun täpöillä kierroilla varaajaan, ei varmalti tuu hyvää paloa, ja varaajakin on täys haaleaks sekoitettua haaleaa vettä. Kerrostumisesta ei tietoakaan.

Editti: typo poies
« Viimeksi muokattu: 25.10.2015-20:33 kirjoittanut Antza0 »
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #18 : 25.10.2015-20:29 »
Niin mä ajattelinkin että olet jo kokeillut  :P

Mulla teki tuota samaa kun laddomatin termari jumi auki asentoon, toki pumppu pyöri koko ajan ja kattila kävi kylmänä. Varaaja kyllä lämpeni ajan kanssa sinne reiluun +90 kuitenkin. Mutta se termarikin toimi, jos oikein luin. Joku siellä nyt varmaan jumittaa sen kierron kokonaan auki.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

J-h

• Newbie
  • *
« Vastaus #19 : 26.10.2015-13:54 »
Joko Termovarissa on osat sekaisin, jotain voi tietty olla jumissakin tai jopa biittejä puuttua. Tai termari on unohtanu oman lämpötilavyöhykkeensä. Kannattais varmaan seuraavaksi kokeilla vaikka toisella termarilla (72/78/82), ja latauspumppu edelleen pakko-ohjauksella. Jos kattila jää edelleen vajaalämpöiseksi, voi viel kokeilla pudottaa latauspumpun nopeutta. Onks muuten ihan varmasti latauspiirin lyhyen kierron ihan kaikki venttiilit auki? Sen jälkeen ei sit oikein jääkään enää muita vaihtoehtoja ku falskaava termariventtiilin lautanen.

Jos pannua jäähdytetään koko ajan varaajakylmällä, ja siitä pannussa karvan verran kuumennettu tuupataan latauspumpun täpöillä kierroilla varaajaan, ei varmalti tuu hyvää paloa, ja varaajakin on täys haaleaks sekoitettua haaleaa vettä. Kerrostumisesta ei tietoakaan.

Editti: typo poies

Sulut on auki. Täytyy termostaatti seuraavana vaihtaa, kun sellainen vaan ilmaantuu tontille.
Joskus olen lukenut että econatureen on vaihdettu erilainen savukaasu imuri, voisinohan vika olla nyt siinä imurissa?

Tune

• Full Member
« Vastaus #20 : 26.10.2015-15:26 »
Sulut on auki. Täytyy termostaatti seuraavana vaihtaa, kun sellainen vaan ilmaantuu tontille.
Joskus olen lukenut että econatureen on vaihdettu erilainen savukaasu imuri, voisinohan vika olla nyt siinä imurissa?
Imurin ongelmat ovat yleensä näkyneet alhaisina savukaasun lämpöinä, tällöin ovat vaihdattaneet imuria isompaan.

Ongelma vaikuttaisi olevan latausryhmässä jos syöttää liian kylmää kattilalle. Tarkkaile kattilan lämpöä pumpun käydessä josko laskee alle termarin rajan ja tällöin pumppu sammuu.
Nibe Vedex 3300
AkvaSmart 500, 2 x Kaukora Lämpöakku 1500 (aurinkovarauksilla)
Latausryhmä Grundfos Magna3 25-60 (ModBus) + moottoriohjattu sunttaus
Lämmön tuotto ja kulutus: 2 x MC602, LKV kulutus MC62, varaajasähkö iEM3150 (kaikki ModBus)
Östberg HERU 100 S (ModBus)
BMS: AtmosCare iC1000

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #21 : 26.10.2015-17:30 »
Jos kattilan lämpötilat pumpun pyöriessä tippuvat sinne varaajan alaosan lämpöjen paikkeille niin onko termostaatilta ohjausta kattilan sisäiseen kiertoon termari kiinni? Jotenkin tuntus että kytkentä on varaajasta suorana kattilaan ja kattilasta varaajaan, sitten kun latauspumppu jäähdyttää kattilan kylmäksi se katkaisee virrat ja odottaa että kattilassa nousis taas lämmöt sen verrran ylös että vesi lähtee kattilasta varaajaan.

Ei kattilan lämpöjen pitäs noin alas tippua jos latauspumppu pyörittää vettä vain kattilan sisällä termovarin kautta suljetussa kierrossa.

edit
savukaasuimurille on vaihdettu suurempisiipisiä ropeleita mutta itse moottori on pysynyt ennallaan.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.