Kirjoittaja Aihe: laddomat 21-60/ 21-100  (Luettu 7909 kertaa)

Atmos Gsx

  • Vieras
laddomat 21-60/ 21-100
« : 21.10.2015-08:57 »
Eli tällä hetkellä paikallaan 21-60 laddomatti ja näyttää ,että joutuu vaihtaan 21-100. Jos jollakin on tuo 100 niin ulko mittoja olisin kysellyt alalaipasta laippaan ja yhdysputken laipasta alalaipan keskelle n.mittoja ko ei sitä paikallaan ollessa kovin tarkkaan voi edes mitata. Ilmeisesti ulko mitoiltaan isompi kuin tuo 21-60 ilmeisesti?.

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #1 : 21.10.2015-10:17 »
Onko riittävät mitat esillä sivulla 2 kuvassa?
http://www.termoventiler.eu/media/upload/LM21-100_Manual_Fi.pdf
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #2 : 21.10.2015-14:53 »
Eli tällä hetkellä paikallaan 21-60 laddomatti ja näyttää ,että joutuu vaihtaan 21-100. Jos jollakin on tuo 100 niin ulko mittoja olisin kysellyt alalaipasta laippaan ja yhdysputken laipasta alalaipan keskelle n.mittoja ko ei sitä paikallaan ollessa kovin tarkkaan voi edes mitata. Ilmeisesti ulko mitoiltaan isompi kuin tuo 21-60 ilmeisesti?.

Jos vaihtamisen syy on tehon nostaminen, niin kannattaisi tutkia voiko samaan runkoon asentaa tehokkaampaa latauspumppua.

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #3 : 21.10.2015-15:10 »
Mitat selvis tosta linkistä. Joo vettä pitäisi saada kiertään vähän vauhdikkaammin, käytin osina ton pumpun pöydällä ja pumpun pesä on aika pieni ettei sinne isompaakaan juoksupyörää oikein saa sopimaan ilman isompia muutoksia.Tieten jos tulppaa pumpun pesän ja laittaa erillisen kiertovesi pumpun alaputkeen mutta alkaako sit ahdistaa kanavista. Mutta siinä kyllä joutuisi lukitteen kiinni vapaakierto ominaisuuden et ei hyvä sekään.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2015-15:25 kirjoittanut Atmos Gsx »

markkulievonen

  • Vieras
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #4 : 21.10.2015-15:48 »
Niin,jos tilaa on, ylävesiputkeen voisi myös asentaa latauspumpun,- joka ei olisi esteenä vapaavirtaukselle. Siis putken päälle ylös laitettuna / lenkitetyttänä. Omassa tämä latauspumppu on kylläkin alaputkessa / sen yläpuolella, johon on yhdistettynä  kattilasta tuleva sekoitusputki. Yleinen kytkentä 80-luvulla.

Tuon pumpun tehon voi siten valita mieleisekseen. Pumppu ei siis liity veden sekoitukseen,- vaan kierrättämään vettä tehokkaammin, joka taas johtaa kattilan lämpötilan seuraamaan lähemmäs termostaatti lämpötilaa / ottaa tehokkaammin vettä varaajasta.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2015-15:52 kirjoittanut markkulievonen »

Pehu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 173
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #5 : 21.10.2015-19:38 »
Jos vaihtamisen syy on tehon nostaminen, niin kannattaisi tutkia voiko samaan runkoon asentaa tehokkaampaa latauspumppua.

Tuota mietin omassa Termovarissa.. Olis helpoin tapa.. Ei vaan tahdo löytyä pumppujen mittoja netistä.. Lähinnä että onko UPS 25-60 pesä/kiinnityspultit samat kuin esim 25-80 pumpussa..
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

markkulievonen

  • Vieras
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #6 : 21.10.2015-20:22 »
Tuota mietin omassa Termovarissa.. Olis helpoin tapa.. Ei vaan tahdo löytyä pumppujen mittoja netistä.. Lähinnä että onko UPS 25-60 pesä/kiinnityspultit samat kuin esim 25-80 pumpussa..

Vaatisi  esim. 5.....7mm paksuisen adapterin / kiinnityslaipan yhteen sovittamista varten. Liian hyvä tuuri, jos tehon nousemisesta huolimatta kiinnitys olisi sama.

Pehu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 173
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #7 : 21.10.2015-20:28 »
Vaatisi  esim. 5.....7mm paksuisen adapterin / kiinnityslaipan yhteen sovittamista varten. Liian hyvä tuuri, jos tehon nousemisesta huolimatta kiinnitys olisi sama.

Niin siihen moottorin ja pesän väliin?
Laippa nyt ei ois ongelma, kun koneistamossa töissä..
Ei vaan viitsisi ostaa pumppua ennenkuin tietää että saa sopimaan..
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

markkulievonen

  • Vieras
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #8 : 21.10.2015-20:59 »
Niin siihen moottorin ja pesän väliin?
Laippa nyt ei ois ongelma, kun koneistamossa töissä..
Ei vaan viitsisi ostaa pumppua ennenkuin tietää että saa sopimaan..

Jossain hajottamolla tai pumppujen myyntipisteissä kannattaisi käydä mittailemassa eri mallisten pumppujen mitoituksia.

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #9 : 21.10.2015-23:36 »
Onko riittävät mitat esillä sivulla 2 kuvassa?
http://www.termoventiler.eu/media/upload/LM21-100_Manual_Fi.pdf

Tosta ehkä helpompi vertailla: http://www.termoventiler.se/media/upload/LM21-60+100_Manual_SV.pdf
 Sikäli hankala mitoitus ettei kerro asennusmittoja ilman hanojen vaihtoa. Mut isommat kraanathan -100:ssa kuitenkin tais olla. Eikä runkovalukaan näytä ihan samalta.

Pumppu siis nyt jo kolmosella, eikä putkistossa ole turhaa kuristusta?
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

syrjaki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 287
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #10 : 22.10.2015-07:50 »
Pelkästä pumpun vaihdosta tuskin on muutenkaan mitään iloa ellei isompaa siipipyörää saa samalla mahdutettua. Vakiopumppu kuitenkin jaksanee käydä täysillä kierroksilla? Isommilla moottoritehoilla ei siis saavuteta mitään. Isompi siipipyörä taas voinee aiheuttaa muita ongelmia kuten kavitointia.
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

Pehu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 173
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #11 : 22.10.2015-08:10 »
Pelkästä pumpun vaihdosta tuskin on muutenkaan mitään iloa ellei isompaa siipipyörää saa samalla mahdutettua. Vakiopumppu kuitenkin jaksanee käydä täysillä kierroksilla? Isommilla moottoritehoilla ei siis saavuteta mitään. Isompi siipipyörä taas voinee aiheuttaa muita ongelmia kuten kavitointia.


Niin mutta pyöriikö 60 ja 80 pumppu samalla nopeudella? Kaippa silläkin jotain vaikutusta..
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

vmj

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 267
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #12 : 22.10.2015-10:31 »
Sikäli hankala mitoitus ettei kerro asennusmittoja ilman hanojen vaihtoa. Mut isommat kraanathan -100:ssa kuitenkin tais olla. Eikä runkovalukaan näytä ihan samalta.

Niin tai näin, mutta sekä Termovarissa että Laddomatissa ne std. hanat kuristaa reilusti. Itse laitatin 21-100:een 2" palloventtiilit noiden tilalle, liekö sitten turha kun valun sisällä röörit ovat kuitenkin pienemmät kuin 2".

En huomannut tuolloin laitetta mitata, siitä olisi ollut helppo pöydällä katsoa millintarkat mitat.
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

Lepandeerus

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 66
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #13 : 22.10.2015-10:54 »
Eli tällä hetkellä paikallaan 21-60 laddomatti ja näyttää ,että joutuu vaihtaan 21-100. Jos jollakin on tuo 100 niin ulko mittoja olisin kysellyt alalaipasta laippaan ja yhdysputken laipasta alalaipan keskelle n.mittoja ko ei sitä paikallaan ollessa kovin tarkkaan voi edes mitata. Ilmeisesti ulko mitoiltaan isompi kuin tuo 21-60 ilmeisesti?.

Ainakin ennen kyseisessä 21-60 latausyksikössä oli alunperin lähdöt 28mm cu-putkelle (näin myös itselläni) mutta lisävarusteena saa tilattua lähdöt 32mm putkelle. Siinä ensimmäinen asia jolla saa kuristusta kierrosta pois jos tuntuu ettei virtaus piisaa. Tais sitten radikaalimmin reilusti isommat lähdöt kuten jo mainittiinkin. Maksimissaan 2500 litraa tunnissa se pumppu käsittääkseni teoriassa nestettä kierrättää ilman ahdistuksia.
okt 140m²+konehalli 110m², Tiileri takkaleivinuuni (3500kg), Arimax 240, laddomat 21-60, varaaja 1300l, ouman eh-203, lattialämmitykset

markkulievonen

  • Vieras
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #14 : 22.10.2015-10:56 »
Pelkästä pumpun vaihdosta tuskin on muutenkaan mitään iloa ellei isompaa siipipyörää saa samalla mahdutettua. Vakiopumppu kuitenkin jaksanee käydä täysillä kierroksilla? Isommilla moottoritehoilla ei siis saavuteta mitään. Isompi siipipyörä taas voinee aiheuttaa muita ongelmia kuten kavitointia.

Niin, ei pelkkä moottorin vaihto onnistu. Pumppu suunnitellaan kokonaisuutena. Siis moottorinteho- pyörimisnopeus ja siipipyörä yhdessä.
Jos tuon muutoksen tekee, niin luonnollisesti on vaihdettava moottori siipipyörineen. Moottori, johon on suunniteltu oikeankokoinen / mallinen siipipyörä. Toki pesälläkin on merkitystä, mutta ei ratkaisevasti.

Niin, moottorin teho kertoo aina kokonaistehosta.