Kirjoittaja Aihe: laddomat 21-60/ 21-100  (Luettu 7910 kertaa)

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #15 : 22.10.2015-11:14 »
Itselläkin on lähdöt 1 1/4 laddomatissa ja pumppu on kattilan vieressä pitäisi toimia ja tuoton riittää mutta tossa atmoksessa missä on minunkin mielestä vedenkierto ongelmaa niin taitaa vaatia vähän kovemman kierron pelatakseen jokseenkin kunnolla eikä niin ,että tekee tunti sytytyksen jälkeen toista kymmentä puhaltimen sammutusta.  ja varasto pesässä tahtoo sen takia puut syttyä vielä tuleen. Isompi 100 laddomatti maksaa n.390 kotia tuotuna ja ton pienemmänkin varmaan saa myytyä sit eteenpäin.

Pehu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 173
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #16 : 22.10.2015-11:19 »
Itselläkin on lähdöt 1 1/4 laddomatissa ja pumppu on kattilan vieressä pitäisi toimia ja tuoton riittää mutta tossa atmoksessa missä on minunkin mielestä vedenkierto ongelmaa niin taitaa vaatia vähän kovemman kierron pelatakseen jokseenkin kunnolla eikä niin ,että tekee tunti sytytyksen jälkeen toista kymmentä puhaltimen sammutusta.  ja varasto pesässä tahtoo sen takia puut syttyä vielä tuleen. Isompi 100 laddomatti maksaa n.390 kotia tuotuna ja ton pienemmänkin varmaan saa myytyä sit eteenpäin.

Joo samallalailla mulla käyttäyty toi 32:n 80:n termarilla.. Vaihdoin nyt 72:n, ni vähän paremmin futaa, mutta kyllä silläkin ne katkot tulee.. Täytyy kans suunnitella tota 21-100:n hankintaa..
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

markkulievonen

  • Vieras
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #17 : 22.10.2015-14:50 »
Itselläkin on lähdöt 1 1/4 laddomatissa ja pumppu on kattilan vieressä pitäisi toimia ja tuoton riittää mutta tossa atmoksessa missä on minunkin mielestä vedenkierto ongelmaa niin taitaa vaatia vähän kovemman kierron pelatakseen jokseenkin kunnolla eikä niin ,että tekee tunti sytytyksen jälkeen toista kymmentä puhaltimen sammutusta.  ja varasto pesässä tahtoo sen takia puut syttyä vielä tuleen. Isompi 100 laddomatti maksaa n.390 kotia tuotuna ja ton pienemmänkin varmaan saa myytyä sit eteenpäin.

 >tossa atmoksessa missä on minunkin mielestä vedenkierto ongelmaa niin taitaa vaatia vähän kovemman kierron pelatakseen jokseenkin kunnolla eikä niin ,että tekee tunti sytytyksen jälkeen toista kymmentä puhaltimen sammutusta.  ja varasto pesässä tahtoo sen takia puut syttyä vielä tuleen.<

Tuo katkokäynti helpottuu huomattavasti kun siirtää ne 2kpl  putkessa olevaa metalli tunnistinta kattilan lähtöputken viereen. Siihen lattaraudan alle.  Silloin kattilan mittari saa näyttää yli +115 C, jolloin puhallin pysähtyy.
Niin, tehokkaamman Laddomatin vaihtokaan  ei poista katkokäyntiä,- jos ei muuta antureiden paikkaa. Niin, vaikka omassa kattilassa on kierrätys tosi hyvällä tasolla, niin ennen antureiden muuttamista katkokäyntiä tuli erittin helposti.Nykyisin varaajasta saa tulla +85C vesi ja kattilan lähtevä vesi saa olla +103C ja katkokäynti nipin napin välttyy.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2015-14:54 kirjoittanut markkulievonen »

Harrastelija

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #18 : 22.10.2015-15:01 »
Eikös noista kuvista näe ainakin sen verran että -60 mallissa hana on kiinni R40 reiässä ja -100 mallissa R50 reiässä? Tosin hieman hämää kun luvut on erijärjestyksessä vai onko tuolla järjestyksellä jokin merkitys?
60: Kulventil R40-R32 (tai R40-Cu25)
100: Kulventil R32-R50

Osanumeron perusteella termostaatit on molemmissa samat. Eli pesän kohdalta max virtauksissa ei ole eroa?

Muut sisuskalut sitten vielä erikseen.

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #19 : 22.10.2015-16:36 »
Osanumeron perusteella termostaatit on molemmissa samat. Eli pesän kohdalta max virtauksissa ei ole eroa?

Muut sisuskalut sitten vielä erikseen.

Termari ei suoraan säädä virtausta, vaan tönii erillistä venttiililautasta. Sen puolesta virtaamissa voi hyvinki olla eroja. Oliks venttiililautasilleki eri varaosanro? Ja viel venttiili-istukkaki voi muuttaa tilannetta, vaiks lautanenki olis sama.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #20 : 22.10.2015-18:47 »
Pitääpä kokeilla siirtää ne anturit vaik aluksi


Pehu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 173
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #21 : 22.10.2015-20:07 »
No mutta jos nykyinen paikka kuumempi, niin eikös se keitä sitten?
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

nyysis87

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 71
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #22 : 22.10.2015-20:17 »
Itsekin kyllästyin tuohon kattilan katkokäyntiin ja hankin toru jurista 110 asteisen puhallin termostaatin. Tuolla saa halutessaan varaajan 100+ asteiseksi ilman katkokäyntejä. Minullakin kattilan mittari näyttää reilua sataa astetta vaikka laddomatille tuleekin vain reilu 90 asteinen vesi. Kyseessä Atmos 32gs ja laddomat 21.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2015-20:20 kirjoittanut nyysis87 »

Pehu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 173
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #23 : 22.10.2015-21:05 »
Itsekin kyllästyin tuohon kattilan katkokäyntiin ja hankin toru jurista 110 asteisen puhallin termostaatin. Tuolla saa halutessaan varaajan 100+ asteiseksi ilman katkokäyntejä. Minullakin kattilan mittari näyttää reilua sataa astetta vaikka laddomatille tuleekin vain reilu 90 asteinen vesi. Kyseessä Atmos 32gs ja laddomat 21.
Niin tarkoitit vissiin että latauspumpulle tulee kattilan lähdölt sen 90?
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

nyysis87

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 71
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #24 : 22.10.2015-21:23 »
Juurikin näin.

Pehu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 173
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #25 : 22.10.2015-22:07 »
Niin eihän niistä antureista tarvi siirtää kuin puhaltimen anturi? Voihan sen mittarin anturin jättää sijoilleen?
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

markkulievonen

  • Vieras
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #26 : 23.10.2015-05:12 »
Niin eihän niistä antureista tarvi siirtää kuin puhaltimen anturi? Voihan sen mittarin anturin jättää sijoilleen?

Mittarin anturi on vielä erikseen.Muistaakseni on valkopäällysteinen. Toiminnan takaamiseksi vaatii vielä sen vastusanturin viilentämisen. Siis anturi, joka on kierteellä kiinni ja kaksijohtoinen. Itse ruuvasin sen lähes irti / on puoli kierrosta kierteellä ja eristys kierteiden välissä.
Nuo mustapäällysteiset anturit menevät lämpötila termostaattin ja savukaasuohjaimen säätimiin.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2015-05:23 kirjoittanut markkulievonen »

Pehu

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 173
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #27 : 24.10.2015-12:20 »
Juttelin oman asennuksen tehneen putkarin kanssa, ja oli vahvasti sitä mieltä että putkikoko ei ole ongelma,vaan termovar joka ahdistaa, tuumas että 35mm putkitusta laitettu yli 100kw:n kaukolämpökohteisiinkin.
Antureiden siirtoon en kyllä lähde, koska en halua kiehumista/kaasuuntumista vesitilaan. Joten kai sen laitettava laddomat 21-100  tai esbe termaria ,32-80 pumppua ja takaiskua rakenneltava..
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

markkulievonen

  • Vieras
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #28 : 24.10.2015-13:20 »
>Juttelin oman asennuksen tehneen putkarin kanssa, ja oli vahvasti sitä mieltä että putkikoko ei ole ongelma,vaan termovar joka ahdistaa, tuumas että 35mm putkitusta laitettu yli 100kw:n kaukolämpökohteisiinkin.<

Totta, jos on normaali tasoinen latauspumppu, niin tuo putkikoko riittää vallan mainiosta. Siis 100kw tehoiseen kattilaan. Siis kattilaan, jossa lähtö on kattilan keskellä -  päällä ja tulo kattilan alas ja näiden putkitusten välissä  yhteinäinen vesivaippa. Tämä rakenne takaa hyvän veden kierron kattilassa ja siten kattila on kauttaaltaan tasalämpönen. Tässä kattila mallissa on yks hailee misssä anturit / mittarit sijaitsevat ja kattilan lämpötilan voi seurata kattilan poistuvasta  vedestä.

Mutta, kun kysessä on Atmos kattila rakenteineen, niin tähän kattilaan ei päde normaali  pumpun teholuokitus / putkitus. Jos varaajasta tulevan veden lämpötila on alle +50C, niin ongelmia ei syntyne atmoksellakaan. Mutta,- kun varaajasta tuleekin lämpöisempää vettä, niin normaali luokitus veden siirrossa ei riitä.

Atmoksen ongelma on kattilan takasinään suunnitellut putkiyhteet.Kattilan etuosan veden kiertoon ei vaikuta kierovesipumpun teho juuri lainkaan ja siksi kattilasta poistuvan veden lämpötila pitää olla alhainen.

Niin, verkoston paine nostaa kattilan kiehumispistettä ylemmä. Omassa kattila ei kiehu vielä +105C asteessakaan.

Valitettava todellisuus on, ettei Atmoskattilalla kannata lämmittää  tehdas asetuksin korkeilla lämpötiloilla. Riittävä varaaja arsenaali ja matala termostaatti. Katkokäynti ei ole tarkoituksmukainen lämmitystapa,- vaan varojärjestelmä.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2015-15:04 kirjoittanut markkulievonen »

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: laddomat 21-60/ 21-100
« Vastaus #29 : 24.10.2015-16:22 »


Mutta, kun kysessä on Atmos kattila rakenteineen, niin tähän kattilaan ei päde normaali  pumpun teholuokitus / putkitus. Jos varaajasta tulevan veden lämpötila on alle +50C, niin ongelmia ei syntyne atmoksellakaan. Mutta,- kun varaajasta tuleekin lämpöisempää vettä, niin normaali luokitus veden siirrossa ei riitä.

Atmoksen ongelma on kattilan takasinään suunnitellut putkiyhteet.Kattilan etuosan veden kiertoon ei vaikuta kierovesipumpun teho juuri lainkaan ja siksi kattilasta poistuvan veden lämpötila pitää olla alhainen.



Hmmm.. En oikein ymmärrä tätä juttua nyt. Itse etsin kuumempaa termaria ja toiset kertoilee että kierto on huono. Oma kattilani pelittää +78 termarilla mainiosti. Palolämpö asettuu +90 paikkeille. Ja varaajaan menee se +90 parin mittarin mukaan. Kattilankin mittari näyttää ihan samaa lukemaa kun laddomatin mittari. Joskus jopa pienempää lukemaa. Uskon että jopa +87 termarilla kattilani toimii ilman katkokäyntiä. Onko minun kattilani jotenkin erilainen. No teho on ainakin pienempi kun noissa katkokäynti kattiloissa. Katkokäynti alkaa vasta kun varaajasta tulee sitä +90 asteista kattilaan, eli aivan lämmityksen loppuvaiheessa. Kattila on vuodelta 2009. Ehkä siellä sisällä on jotain muutettu näihin uusiin sitten.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.