Kirjoittaja Aihe: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu  (Luettu 13875 kertaa)

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #15 : 07.11.2015-14:26 »
Se pattereiden vaihtaminen ei tietenkään kustannus mielessä ole välttämättä järkevää, tietenkin se matalampi kiertovesi vähentää siirto häviöitä ja varaajan yläpäänkin voi päästää tonne lähemmäs 40 ilman ,että talon lämmitys siitä kärsii. Mutta varaaja kapasiteettia kannattaa laittaa reilusti se pitää ton lämmittämisen mielekkäänä ja tuo joustojakin poltto ajankohtiin.

Niin kauan ku lämmityskierron putket on talon sisällä, siirtohäviöitä ei paljoa kannata laskeskella. Talojen väliset linjat on sitten toinen juttu.

Samaa mieltä kapasiteetin mitoituksesta, ja kerrostuminen sitten myös kuntoon.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #16 : 07.11.2015-14:27 »
Heitänpä ajatuksena myös tällaisen, jos laajennusta on muutenkin tulossa ja piipullakin jo ikää. Rakentaa sen alakerran uusiksi "harrastekäyttöön" ja siihen lisäosaan erillinen pannuhuone parhaimmalla mahdollisella puulogistiikalla ja uudella piipulla. Heittää vaan pihalle ne vanhat rojut ja miettii asian nykyaikaiseen tapaan. Varaajan upottaa pannun alle vaikka lisäsiipeen. Varaaja tulee kuitenkin ongelmaksi saada sinne kellariin tai seiniä on puhkottava todennäköisesti tuon ikäisessä talossa.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #17 : 07.11.2015-15:13 »
Rinnetontti antaa vielä lisää hyviä mahdollisuuksia tasamaahan verrattuna.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #18 : 07.11.2015-15:37 »
Se pattereiden vaihtaminen ei tietenkään kustannus mielessä ole välttämättä järkevää, tietenkin se matalampi kiertovesi vähentää siirto häviöitä ja varaajan yläpäänkin voi päästää tonne lähemmäs 40 ilman ,että talon lämmitys siitä kärsii. Mutta varaaja kapasiteettia kannattaa laittaa reilusti se pitää ton lämmittämisen mielekkäänä ja tuo joustojakin poltto ajankohtiin.

Niimpä. Häviöt on jo toinen juttu, mutta jos  lämmitysjärjestelmä on mitoitettu siten, että se tarvitsee leudoilla keleillä jo yli +40C asteista syöttövettä, niin mitoitukset on pahasti pielessä ajatellen puulämmitystä. Tunnen näitä tapauksia ja todella talo jäähtyy, jos ei lämmitä joka päivä eli varaajan lämpötila on pidettävä aina korkealla. Jokapäiväinen  talon lämmittäminen sitoo liiaksi. Taas komea varaaja arsenaali tulee hintoihinsa.

Niin, jos alkutiedot tässä tapauksessa pitävät paikkansa, niin patterien kunto lie jo iltaehtolla jos ei jo tiensä päässä.Itse ainakin uusisin kaikki patterit kun kyseessä on  kohta 50-vuotta wanhat patterit.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2015-15:48 kirjoittanut markkulievonen »

Atmos Gsx

  • Vieras
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #19 : 07.11.2015-15:53 »
Jos pattereiden lämpöä säädellään patteri termostaateilla eikä  suntinsäätimellä   niin usein joudutaan jo senkin takia pitämään korkeampaa kierto veden lämpöä verrattuna siihen ,että termostaatit olisivatkin suurimman osan ajasta auki.

MuutamaKlapi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
Pohdinnan jatkoa osa 2
« Vastaus #20 : 07.11.2015-22:18 »
Toimikoon tämä ketju jonkinlaisena projektipäiväkirjana. Kiitos taas hyvistä kommenteista.

Maalämpö toimii varmasti ihan hyvin, uskon että kaikille jotka haluaa ottaa lämmityksen iisisti se on oikein mukava vaihtoehto. Uskon kuitenkin ettei meidän huusholli ole kokonsa ja tuon patteriveden myötä otollinen kohde. Sen lisäksi tykkäisin vaikuttaa lämmityksen hintaan ja aika on oikeastaan ainut hyödyke mitä meillä on reilusti, joten tuo puulämmityksen vaikeus ei tunnu pahalta. Markulle vielä huomiona, että mikään ei säädä tällä haavaa pattereille menevää vettä kuin manuaalishuntti, eli mitään huonolämpötilan haistelijaa ei ole, pattereiden termostaatit täysillä. Itse käyn sitten ilmojen mukaan säätämässä ( aina myöhässä ) shunttia. Uskoisin siis että vähän saa lämpöjä alas patterilähdöstä useimmiten, jos ja kun järjestelmä tunnistaa jatkossa milloin kämppä on jo siellä noin 21 asteessa asuinhuoneiden osalta.

Joku ehdotti myös "uusiopannuhuonetta" laajennusosaan, kyllä sitäkin on pohdittu. Tuntuu kuitenkin järkevältä hyödyntää vanha hormi ( jos vaan mahdollista järkevästi ) , varsinkin kun keskellä taloa olevana lämmittänee osaltaan pikkaisen "extraa". Toinen , ehkä se vahvin syy vanhan pannaritilan säilyttämiseen toivon mukaan pannarina on, että betoniseinäinen, kattoinen, lattiainen, muuten lämmittämätön ja ikkunaton tila , 182cm korkeana on vaikea kuvitella mihinkään muuhun järkevään käyttöön. Koko yhteensä noin 4*3m, jos väliseinät pystyy purkamaan.

Sen sijaan olen pohtinut kyllä tuota klapilogistiikkaa. Loppuvarastoksi pannun lähelle itse mittojen mukaan tehty jättirullakko puusta, jossa jarrulliset pyörät ehkäpä tai perinteisiä rullakkoja useampi. Täyttö joko laatikoilla tai kottikärryllä tai jopa luukusta suoraan sisään maan tasasta, luukku esim siihen kohtaan mistä purettaisiin nykyisen öljyn sisäänmenoputki jne. Käytetty hihnakuljetinkaan ei ole poissuljettu. Jonkinlaista loivaa ramppia on myös mietitty - peräkärry sisään asti, purku kuivassa ja lämpimässä, traktorilla varmaan helpoin olisi lavalle pinottu erä, jonka trukkipiikeillä ja etukuormaajalla siirtäisi suoraan sisään.

 
Haaveilemiani klapi hyvällä hyötysuhteella + pelletti automattiisena varana systeemejä ei tunnu olevan kuin Itävaltalaisilla Herzillä ja Etalla. Attackilla ja Atmoksella löytyy myös hyvä tuplapesä, mutta hipoo kattoa kun pesät päälleikkäin. Jäspin Biotriplex ok, mutta puun pituus vain 33cm. Vähemmän automaattisina jatai huonommalla hyötysuhteella löytyy toki Laka, Veda ja Veto, sekä jo mainittu Ariterm, jossa pelletin saa päälle hetken jumppaamisella. Kysyisinkin , onnistuuko ja toimiiko jos pistäisi kaksi kattilaa samaan hormiin, toinen klapille , toinen pelletille, tyyliin "yksi putki seinään , mutta putkessa kiinni kahden kattilan hormilähdöt" . Syynä tällaiselle säätämiselle juuri tilan mataluus, mahdollsuus laajentaa systeemiä osissa ja loppujen lopuksi varsinkin hinta verrattuna kätevään mutta kalliisiin Itävaltalaisiin. Vielä mahdollisuutena Effecta Ruotsista, mutten tiedä voiko pellettipoltin olla kiinni samalla kun polttaa puuta eli voi tulla sama vaiva vastaan kuin Aritermin 35ssa.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2015-22:24 kirjoittanut MuutamaKlapi »

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #21 : 08.11.2015-08:03 »
Kun kyseessä on vanhahko talo, niin tärkeä tekijä olisi tietää talon energiakulutus. Tämä tekijä on yksilöllinen ja erikoisesti kun kyseessä on  purueristeinen talo. Tuon perusteella voisi mitoittaa varaajan kokoa jne.... Mutta, miksi suunnittelet  kahtalaista  lämmitystapaa?Puu +pelletti. Tosin molemmat kattilat voidaan asentaa samaan hormiin, jos kattiloille on toimiva tila.( Minun tapauksessani puukiuas on samassa hormissa kuin kattila, mutta tietenkään molempia ei voi käyttää yhtäaikaa ja vaatii tiiviin pellin / vedon ohjauksen).

Jos oikein olen ymmärtänyt kokonaisuutta, niin kannattaisi tehdä täydellinen remointointi aina pattereista kattilaan saakka ja lämmönsäätöohjaus termostaatteineen. Tuo todella tarkkuutta  ja mukavuutta lämmitykseen. Puulla lämmittämisen yksi tekijä on juuri tuo eli pystyy itse vaikuttamaan lämmityskustannuksiin.Niin, itse olen lämmittänyt ilmaisilla puilla 35-vuotta, mutta nyt olen ajatellut ostaa kuitupuuta pihaan.

Niin, nykytilanteessa  talon lämmittäminen lie erittäin työläs, mutta jos kaiken hyvinb suunnittelee ja toeuttaa, niin lämmittäminen käänteispalokattilalla / varaaja yhdistelmällä  oikein säädettyine virtauksineen, lämmitys on todella helppoa ja vaivatontas entiseen verttattuna. Tuohon suunnitteluun kannattaa panostaa.
Muuten pattereiden hintataso on erittäin edullinen ja tässä  asiassa ei kannata säästää olipa mikä lämmitysmuoto tahansa. Tehokkailla nykypattereilla saa alhaisesta veden lämpötilasta hyvän lämmitystehon. Kun huomioi talosi eristyksen, niin tuo tekjijä on merkityksellinen. Veden lämpötilan nostattaminen vaikuttaa kielteisesti moneen muuhun  tekijään.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2015-08:14 kirjoittanut markkulievonen »

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #22 : 08.11.2015-08:24 »
Jos pattereiden lämpöä säädellään patteri termostaateilla eikä  suntinsäätimellä   niin usein joudutaan jo senkin takia pitämään korkeampaa kierto veden lämpöä verrattuna siihen ,että termostaatit olisivatkin suurimman osan ajasta auki.

Niimpä. Termostaattien tehtävä on huomioida huoneeseen tullut tilapäinen ylilämpö. Ylilämmön tultua huoneeseen termostaatti rajoittaa veden kiertoa / viilentää patteria ja ylilämmön poistuessa termostaatti vapauttaa veden kierron säädetylle tasolle.

Jos huoneistoon ei tulisi ylilämpöä, niin termostaateilla ei olisi mitään virkaa ja tehtävää. Niin, jos kokonaisuus olisi tarkoin suunniteltu.Joka huoneessa oikean tehoinen patteri huoneen lämpöhäviöön nähden.

Harri2

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 320
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #23 : 08.11.2015-09:46 »
Kun kyseessä on vanhahko talo, niin tärkeä tekijä olisi tietää talon energiakulutus....

 ....Tehokkailla nykypattereilla saa alhaisesta veden lämpötilasta hyvän lämmitystehon. Kun huomioi talosi eristyksen, niin tuo tekjijä on merkityksellinen. Veden lämpötilan nostattaminen vaikuttaa kielteisesti moneen muuhun  tekijään.


Minä en ymmärrä miksi tuota veden lämpöä halutaan alas?? Talo on olemassa jo, sen energiankulutus on mitä on. Energiankulutus ei siitä miksikään muutu lämmitetäänkö talo nykysillä pattereilla kuumemmalla veden tulolämpötilalla hitaalla kierrolla ja sitä kautta alhaisella paluulämpötilalla vaiko uusilla pattereilla alhaisemmalla tulolämpötilalla. Huoneisiin pattereista  siirtyvä teho on oltava molemmissa tapauksissa sama. Paluulämpötila joka vaikuttaa varaajasta saatavaan energiamäärään on vanhoillakin pattereilla mahdollista saada alhaiseksi kuristamalla virtausta patterin esisäädöllä. Lämmönkerrostumisen varaajassa ansiosta ero lämmön riittävyydessä tarvitaanko kiertoon kuumaa vaiko hieman viileämpää vettä on ehkä puol tuntia.
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

Rampe

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 381
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #24 : 08.11.2015-09:53 »
Minä en ymmärrä miksi tuota veden lämpöä halutaan alas?? Talo on olemassa jo, sen energiankulutus on mitä on. Energiankulutus ei siitä miksikään muutu lämmitetäänkö talo nykysillä pattereilla kuumemmalla veden tulolämpötilalla hitaalla kierrolla ja sitä kautta alhaisella paluulämpötilalla vaiko uusilla pattereilla alhaisemmalla tulolämpötilalla. Huoneisiin pattereista  siirtyvä teho on oltava molemmissa tapauksissa sama. Paluulämpötila joka vaikuttaa varaajasta saatavaan energiamäärään on vanhoillakin pattereilla mahdollista saada alhaiseksi kuristamalla virtausta patterin esisäädöllä. Lämmönkerrostumisen varaajassa ansiosta ero lämmön riittävyydessä tarvitaanko kiertoon kuumaa vaiko hieman viileämpää vettä on ehkä puol tuntia.

Niinpä. Ja sitten käyttöveden takia ei voi oikein alas lämpöjä laskea. Ellei ole jotain sähkövaraajaa "tulistamassa" putkien välissä.
Ainakaan itseäni ei kiinnosta esim. mennä suihkuun kokeilemaan vieläkö sielä tarkenee olla  ::)

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #25 : 08.11.2015-10:12 »
Niinpä. Ja sitten käyttöveden takia ei voi oikein alas lämpöjä laskea. Ellei ole jotain sähkövaraajaa "tulistamassa" putkien välissä.
Ainakaan itseäni ei kiinnosta esim. mennä suihkuun kokeilemaan vieläkö sielä tarkenee olla  ::)

 Talon energia tarpeeseen ei vaikuta mille lämpötilalle patterit on suunniteltu. Mutta,- käytännön tasolla varaaja voidaan paremmin hyödyntää mitä alhaisempi syöttövesi on. Pienessä patterissa paluuvesi on aina korkeampi kuin ylisuuressa.
Esim. omassa mörskässä tämä/kin on huomioitu eli patterit on reippaasti ylisuuret ja erikoisesti patterille menee vesi yläosaan kuten tavallisesti,- mutta paluuvesi lähtee patterin alaosasta ja vastakkaisesta päästä. Näin toteutettuna lämmitysvälit saadaan mahdollisimman pitkiksi ja varaaja paremmin hyödennettyä.

Niin,näillä keleillä viimeiksi lämmitin varaajan viime maanantaina ja todennäköisesti huomenna on lämmitystarvetta. Suihkuveden lämpö on riittävällä tasolla. Varaajassa kerrostumisen raja on todella jyrkkä. Jos taas patterien mitoitus olisi normaalilla / korkeampi lämpöisellä tasolla, niin varaajaa olisin jo saanut lämmitellä päiviä sitten. Atmoskattila saa puskea lämpöenergiaa tyhjään varaajaan todella piiiiiiiitkään ja tämäkin tekijä on positiivinen.Vähemmän epäpuhtaasti palavia sytytyskertoja.

Niin, tietysti kukaan ei kieltäne rakantamista omaan kotiinsa pientä varaaja ja lämmittämään taloaan piskuisilla pattereilla ja siten lämmittämään varaajaa joka päivä,- jopa aamuin ja illoin. Energian tarve on kuitenkin sama.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2015-10:14 kirjoittanut markkulievonen »

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #26 : 08.11.2015-10:22 »
 >Paluulämpötila joka vaikuttaa varaajasta saatavaan energiamäärään on vanhoillakin pattereilla mahdollista saada alhaiseksi kuristamalla virtausta patterin esisäädöllä.<

Niin, jos tuota tilannetta pohditaan käytännön tasolla,- ei fiktiivisesti kuvitellen, niin huoneiden lämpötila laskee.

Jos wanhat patterien teho on mitoitettu esim. +60C tasolla ja tästä patterista kuristamalla halutaan paluuvesi  alle +30C, niin patterin teho laskee huomattavasti ja siten huoneen lämpötila laskee.

att57

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #27 : 08.11.2015-10:24 »

Mites tuo öljysäiliö, voiko sen helposti muuttaa varaajaksi? Miten tilassa onnistuu pesu ja eristäminen?

Mietiskelin kohdallani kuukausi sitten vanhan öljysäiliön uusiokäyttöä varaajana. Säiliö oli pannuhuoneessa valmistettu 3mm pellistä ja tilavuudeltaan yli 3000 l. Päädyin kuitenkin väliseinän purkuun ja säiliön pienimiseen. Myöhempi tarkastelu osoitti säiliön pohjalla olevan pari vajaan neliösentin kokoista syöpymää joista toinen syvyydeltään 2,1 mm. Siis purku oli oikea ratkaisu.

Nyt säiliön paikalle tulossa puuvarasto johon seinään tehdyn luukun kautta pääsee kippaamaan puut mönkkärin kärrystä suoraan.

 
Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

Juhanisto

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 395
Vs: Uusi jäsen kiittää ja ilmoittautuu
« Vastaus #28 : 08.11.2015-11:48 »
Ei kai tuo kuristus paljon auta. Menovettä pitää saada alhaiseksi. Itsellä menee kiertoon kovalla pakkasella +60 ja paluu on +40 luokkaa. Aika pieni on tuo varaajan käyttöväli +95-+60. +40 menovesillä saisi paremman hyödyn varaajasta lämmityskäytössä. Ei kai tuo radiaattorien vaihto kovin kauhean älyttömän kallis operaatio ole. Itsellä olisi 10 perus patteria ja yksi pitkä ja matala erikoismalli. Olen jo joskus katsellut noita erilaisia vaihtoehtoja ja tarjousta ajatellut laittaa, mutta jäi tekemättä. Moni on suositellut Uurrelevyä ja bauhausissa kuulemma on tarjolla edullisia pattereita. Muutenkin noi patterit alkaa olemaan jo lähelle 40v vanhoja. No vanhaa hyvää paksua rautaa ne on joten kestäis varmaan vielä toiset 40v.  ;D
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

vauxhall1972

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: Pohdinnan jatkoa osa 2
« Vastaus #29 : 08.11.2015-12:00 »
Toimikoon tämä ketju jonkinlaisena projektipäiväkirjana. Kiitos taas hyvistä kommenteista.

 Toinen , ehkä se vahvin syy vanhan pannaritilan säilyttämiseen toivon mukaan pannarina on, että betoniseinäinen, kattoinen, lattiainen, muuten lämmittämätön ja ikkunaton tila , 182cm korkeana on vaikea kuvitella mihinkään muuhun järkevään käyttöön. Koko yhteensä noin 4*3m, jos väliseinät pystyy purkamaan.


 Vähemmän automaattisina jatai huonommalla hyötysuhteella löytyy toki Laka, Veda ja Veto, sekä jo mainittu Ariterm, jossa pelletin saa päälle hetken jumppaamisella. Kysyisinkin , onnistuuko ja toimiiko jos pistäisi kaksi kattilaa samaan hormiin, toinen klapille , toinen pelletille, tyyliin "yksi putki seinään , mutta putkessa kiinni kahden kattilan hormilähdöt" .

 Se nykyinen pannuhuone ym.tilat varaajatilaksi jos uuden pannuhuoneen tekisi laajennusosaan? Matalan pannuhuoneen ongelma on se että päältä nuohottavan kattilan kohdalle tarvitaan aika paljon tilaa että saa nuohottua kunnolla, jos ollenkaan...tiedän yhden 60 kW klapikattilan joka asennettiin niin että kattilan päällä on 60 cm tilaa, sitä ei nuohoa millään :(

 Käsittääkseni samaan hormiin ei saa kytkeä kuin yhden kattilan, vaikkei näitä yhtäaikaa käytettäisikään..jos varalämmön tarve on pieni niin silloin tulisi mieleen puukattila, jossa voisi olla öljypoltin kiinni koko ajan ja käytetty max. 500l öljysäiliö valuma-altailla, öljyä voisi sitten hakea tarpeen mukaan 50-100l kerrallaan.