Kun kattilaa ja varaajaa kuumentaa noinkin korkealle niin ne viimeisetkin veteen liuenneet kaasut erkanevat vedestä. Pitää muistaa laskea kaasut pois järjestelmästä määrävälein.
Normaalisti vedessä on liuenneena typpeä, happea ja hiilidioksidia likimain samoissa suhteissa kuin ilmassakin on. Happi reagoi suht nopeasti rautaosien kanssa ja muodostaa ohuen ruostekerroksen järjestelmään. Kun kaikki happi on poistunut alkaa hiilidioksidin sisältämä happikin erkaantua ruostetta tekemään, hiili pelkisryy ja värjää kiertoveden mustaksi.
Monesti noissa vermeissä lukee että sisällön max lämpötila 100 C. Fysiikan näkökulmasta ei ole mitään estettä yli 100 asteen kuumentamiselle, liekkö joku turvallisuus näkökanta. Eipä silti, " vahingon" sattuessa on aivan sama pukkaako kattila ulos 100 tai 110 asteista tavaraa.
100 on vaan niin hieno luku numerona että sitä käytetään monessa paikassa mm. nopeusrajoituksena maanteillä, joillekkin suorakulmakin on 100 astetta.