Nöyrää morjesta vaan kaikille forumilaisille.
Tosiaan olen näiden pakkasten tultua viimein päättänyt lopullisesti siirtyä ensi kesänä puukeskuslämmitykseen.
Aiempana päälämmönlähteen ilma-vesilämpöpumppu, ja aion myydä keväällä laitteiston pois ja siirtyä polttamaan puuta, koska sitä omassa metsässä kasvaa.
Nyt kaipaisinkin teidän viisaiden neuvoja aihealueeseen liittyen. Olen kasannut liuan kysymyksiä, jotka askarruttavat. Ymmärrän, että asioista lienee keskusteltu jo aiemmin, mutta vaikka olen etsiskellyt, niin en tahdo löytää selkeitä vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Kokeillaan siis tällai. Älkää pahoittako mieltä, jos toistan vanhaa.

Minulla siis 1964 rakennettu 1,5 kerroksinen talo, joka saneerattu lähes kauttaaltaan, eristetty uudelleen jne.
Täyslämmintä tilaa noin 140m2 ja puolilämmintä noin 40m2 (autotalli+pannuhuone)
Lattialämmitys on vesikiertoinen kaikkialla täyslämpöisessä tilassa.
Vuosikulutus ilmavesilämmöllä + molempien kerrosten takoilla tuettuna noin 10000-12000kw
Talossa asuu nelihenkinen perhe.
Kysymykset:
- KATTILA: Aion ostaa suurella todennäköisyydellä kotlysta ORLAN SUPER 40kw kattilan, mitä mieltä olette tekeleestä? Luin jo, että ilmeisen hyviä kokemuksia kotlystä tilaamisesta. Kertokaa, kellä tämä kattila, että mitä olette siitä pitäneet? Se on ilmeisesti täysin sama kuin termax natura, mutta Kotlysta edullisempi.
Toinen vaihtoehto olisi toru jyrista se atmoksen, olikohan se 40gs. Mitä suosittelette? Käänteispaloisen kuitenkin haluan, ja 40kw luokkaa.
-VARAAJA: Hemeltronista saan mahtumaan lieriönmuotoisen 2500L eristämättömän varaajan. Onko siitä minkälaisia kokemuksia? Voi kertoa myös ovaalista, jos haluaa, mutta lieriö olisi edullisempi.
Entäpä miten olette eristäneet tällaisen pyöreän varaajan? Kuvittelisin, että ovaalinmuotoinen olisi helpompi eristää, mutta miten olette tehneet, ja miten kannattaa tehdä? Aion keväällä myös hakea varaajan virosta, koska olen sinne muutenkin menossa. Onko kukaan käynyt sieltä Tarton läheltä hakemassa sitä?
Lisäksi haluaisin tietää, riittääkö tuo vakiona oleva 10m käyttövesikierukan pituus varaajassa nelihenkiselle perheelle, vai olisiko syytä ottaa toinen 10m lisää, vai jopa vielä enemmän? Miten pitkiä teillä muila on? Jokainen 10metriä maksaa 100€ lisää.
Aion ostaa myös aurinkokierukan varaajaan, koska minulla putkistot ovat jo valmiina, vain keräimet puuttuu.
PAISUNTA-ASTIA: Jos varaajani on 2500L niin riittääkö 150L paisari? Miten teillä muilla? En viitsisi turhaa ylimitoitella.
LISÄKSI: Kotly suosittaa ostamaan lisätuotteeksi Orlanin kattilaan steering panelia... Voiko joku kertoa, mikä se on ja mitä sillä tehdään? Tilaan varmaankin sen mukaan, sillä ei maksa kuitenkaan, kuin muutaman kympin.
Laddomatti ja muutama muu rompe tuleekin siinä mukaan.
Jään odottelemaan vastauksianne, ja kiittelen jo valmiiksi tuestanne