Kirjoittaja Aihe: Aloittava puukeskuslämmittäjä kaipaa gurujen viisauksia homman aloitukseen  (Luettu 30280 kertaa)

Sahami

• Newbie
  • *
Nöyrää morjesta vaan kaikille forumilaisille.

Tosiaan olen näiden pakkasten tultua viimein päättänyt lopullisesti siirtyä ensi kesänä puukeskuslämmitykseen.
Aiempana päälämmönlähteen ilma-vesilämpöpumppu, ja aion myydä keväällä laitteiston pois ja siirtyä polttamaan puuta, koska sitä omassa metsässä kasvaa.

Nyt kaipaisinkin teidän viisaiden neuvoja aihealueeseen liittyen. Olen kasannut liuan kysymyksiä, jotka askarruttavat. Ymmärrän, että asioista lienee keskusteltu jo aiemmin, mutta vaikka olen etsiskellyt, niin en tahdo löytää selkeitä vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Kokeillaan siis tällai. Älkää pahoittako mieltä, jos toistan vanhaa.  :)

Minulla siis 1964 rakennettu 1,5 kerroksinen talo, joka saneerattu lähes kauttaaltaan, eristetty uudelleen jne.
Täyslämmintä tilaa noin 140m2 ja puolilämmintä noin 40m2 (autotalli+pannuhuone)
Lattialämmitys on vesikiertoinen kaikkialla täyslämpöisessä tilassa.
Vuosikulutus ilmavesilämmöllä + molempien kerrosten takoilla tuettuna noin 10000-12000kw
Talossa asuu nelihenkinen perhe.

Kysymykset:

- KATTILA:  Aion ostaa suurella todennäköisyydellä kotlysta ORLAN SUPER 40kw kattilan, mitä mieltä olette tekeleestä? Luin jo, että ilmeisen hyviä kokemuksia kotlystä tilaamisesta. Kertokaa, kellä tämä kattila, että mitä olette siitä pitäneet? Se on ilmeisesti täysin sama kuin termax natura, mutta Kotlysta edullisempi.
Toinen vaihtoehto olisi toru jyrista se atmoksen, olikohan se 40gs. Mitä suosittelette? Käänteispaloisen kuitenkin haluan, ja 40kw luokkaa.

-VARAAJA: Hemeltronista saan mahtumaan lieriönmuotoisen 2500L eristämättömän varaajan. Onko siitä minkälaisia kokemuksia? Voi kertoa myös ovaalista, jos haluaa, mutta lieriö olisi edullisempi.
Entäpä miten olette eristäneet tällaisen pyöreän varaajan? Kuvittelisin, että ovaalinmuotoinen olisi helpompi eristää, mutta miten olette tehneet, ja miten kannattaa tehdä? Aion keväällä myös hakea varaajan virosta, koska olen sinne muutenkin menossa. Onko kukaan käynyt sieltä Tarton läheltä hakemassa sitä? 

Lisäksi haluaisin tietää, riittääkö tuo vakiona oleva 10m käyttövesikierukan pituus varaajassa nelihenkiselle perheelle, vai olisiko syytä ottaa toinen 10m lisää, vai jopa vielä enemmän? Miten pitkiä teillä muila on? Jokainen 10metriä maksaa 100€ lisää.

Aion ostaa myös aurinkokierukan varaajaan, koska minulla putkistot ovat jo valmiina, vain keräimet puuttuu.

PAISUNTA-ASTIA: Jos varaajani on 2500L niin riittääkö 150L paisari? Miten teillä muilla? En viitsisi turhaa ylimitoitella.

LISÄKSI: Kotly suosittaa ostamaan lisätuotteeksi Orlanin kattilaan steering panelia... Voiko joku kertoa, mikä se on ja mitä sillä tehdään? Tilaan varmaankin sen mukaan, sillä ei maksa kuitenkaan, kuin muutaman kympin.
Laddomatti ja muutama muu rompe tuleekin siinä mukaan.

Jään odottelemaan vastauksianne, ja kiittelen jo valmiiksi tuestanne :)

1,5krs OKT 140m2 + (40m2 ph+at)
Vigas 40LC + 2500L varaaja

hiili

• Sr. Member
Lue ensin +20 topikia ja kyselet mitä jäi epäselväks  ;D ;D ;D

vesimies

• Sr. Member
Ainakin täällä on Hemeltronin varaajasta kokemusta ja ei ole yhtään mitään moitittavaa, meillä myös laitettiin siihen heidän toimestaan tuo käyttövesikierukka ja 4 hengen suihkuttelussa ei ole vielä tähän päivään mennessä koskaan loppunut lämmin vesi.
Samaten aurinkokeräimiä varten laitettiin kierukka ja hyvin on pelittänyt sekin.
Olen itse tilannut näistä kaikista kolmesta; Hemeltronista, Torujyristä ja Kotlystä ja kaikki tulleet moitteetta perille eikä ole laadussa ollut moitittavaa.

Pähkäilijä

• Hero Member
tervetuloa

Kysymykset:

- KATTILA:  Aion ostaa suurella todennäköisyydellä kotlysta ORLAN SUPER 40kw kattilan, mitä mieltä olette tekeleestä? Luin jo, että ilmeisen hyviä kokemuksia kotlystä tilaamisesta. Kertokaa, kellä tämä kattila, että mitä olette siitä pitäneet? Se on ilmeisesti täysin sama kuin termax natura, mutta Kotlysta edullisempi.
Toinen vaihtoehto olisi toru jyrista se atmoksen, olikohan se 40gs. Mitä suosittelette? Käänteispaloisen kuitenkin haluan, ja 40kw luokkaa.

-VARAAJA: Hemeltronista saan mahtumaan lieriönmuotoisen 2500L eristämättömän varaajan. Onko siitä minkälaisia kokemuksia? Voi kertoa myös ovaalista, jos haluaa, mutta lieriö olisi edullisempi.

Lisäksi haluaisin tietää, riittääkö tuo vakiona oleva 10m käyttövesikierukan pituus varaajassa nelihenkiselle perheelle, vai olisiko syytä ottaa toinen 10m lisää, vai jopa vielä enemmän? Miten pitkiä teillä muila on? Jokainen 10metriä maksaa 100€ lisää.

Aion ostaa myös aurinkokierukan varaajaan, koska minulla putkistot ovat jo valmiina, vain keräimet puuttuu.

PAISUNTA-ASTIA: Jos varaajani on 2500L niin riittääkö 150L paisari? Miten teillä muilla? En viitsisi turhaa ylimitoitella.

tervetuloa

Orlanin kattilasta on tuoreempikin versio olemassa, Kotlyn sivuilla nimellä ORLIGNO 200 , tuossa superin erot uuteen versioon verrattuna

https://www.youtube.com/watch?v=wRvjT6vw1Tc

Laittaisin ennemmin 2 kierukkaa, toisen alas esilämmityskierukaksi ja sillä saa varaajan kerrostumista parannettua sekä käytettyä varaajaa "tyhjemmäksi" ja myös alapäätä viileämmäksi aurikokierukallekin.

Hemeltronista on yksi kattila ja varaaja tullut lähipiiriin, eristettiin itse ja se on "autotallissa" jossa vuotolämpö ei haittaa kun siellä on vesimittari, nyt on patteri siellä kylmänä.

Paisunta-astiasta, tuokin riittää jos sen saa korkealle, täällä 250/3000 on liian vähän, tuo kannattaa lukea http://www.puulammitys.info/index.php?topic=373.0

jokaisellahan on omat mielipiteet millaista tahtoisi itselleen tehdä, tämmösiä ajatuksia täältä ja vastuu siirtyy aina lukijalle  ;)
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

JaakkoA

• Jr. Member
  • **
Täällä 300l paisari, eikä ole yhtään liian iso vaikka esipaine on olevinaan kohallaan. Käyttövedelle suosittelen kahta kierukkaa ja jotain 80-150l tulistusvaraajaa, joka takaa että lämmintä käyttövettä tulee aina ja tasaseen.
Rintamamiestalo Itä-Hämeessä. Atmos DC 40 SX, Lk 810 ThermoMat G, (sähkö)ovali 2,4 EPK, Automix 10.

Lepandeerus

• Jr. Member
  • **
Paisariksi 10% järjestelmän tilavuudesta on riittävä. Eli siihen 2500 litran varaajalle 250 litranen mun mielestä on riittävä. Mul on 150 litranen 1300 litraselle varaajalle.

Tiedän tapauksen jossa paisunta alimitoitettiin ja sit hommaa helpotettiin vaihtamalla 1,5barin varot 2,5barin varoiksi. Tokihan sen niinkin saa pelaamaan mut kyl se paisunta kumminki kannattaa mitottaa sopivaksi ettei tarvi alkaa kikkailemaan.

Ja juurikin kuten totesit, ei liian isoa kannata laittaa vaikka siitä ei haittaa olekaan. Kumminki se oman tilansa vie ja kalliimpihan se isompi on.
okt 140m²+konehalli 110m², Tiileri takkaleivinuuni (3500kg), Arimax 240, laddomat 21-60, varaaja 1300l, ouman eh-203, lattialämmitykset

tjh

• Full Member
Orlaneissa ilma puhalletaan kattilaan edestä, useimmissa muissa käänteisissä ilma hoidetaan pesään imurilla. Tästä seuraa sellainen miinus että puita lisätessä savua pukkaa melko helposti pannuhuoneeseen. Varastopesät noissa on suht kookkaita, että tuskimpa puita on tarpeen ihmeemmin lisäilläkkään jos varaaja on tuo 2500 litraa.

Plussana tuossa rakenteessa on se että toisiopaloa pystyy seuraamaan alaluukun avaamalla, jos nyt sen liekin tuijottelun kokee tarpeelliseksi...
Termax Natura 60 ja Arimax 520, varaajat 3000 + 1100 litraa, rintsikka vajaat 200 m2, lämmin ulkorakennus 80 m2

att57

• Full Member

Minulla 1800 l varaaja ja 11 kpl lämminvesipattereita. Kikkailin 12 vuotta 150 litraisella paisarilla kunnes uskoin että se ei vaan riitä. Kattilan vaihdon yhteydessä laitoin 100 litraisen lisäksi. Nyt riittää myös silloin jos varaaja jäähtyy tuonne 30 asteeseen. Paine vaihtelee 0,7-1,4 bar. Siis vastaus kysymykseesi: ei riitä.   
Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

arveccio

• Full Member
Mulla oli aiemmin 10% paisuntaa. Ei riitä ainakaan 40C lämpötilavaihtelulla. nyt 2000L varaajaa + 2x150L paisuntaa ja painevaihtelu 1,1 - 1,8 bar.
Jäspi ecopuu25+1500L+500L ~11m3/v

Pehu

• Full Member
Mulla oli aiemmin 10% paisuntaa. Ei riitä ainakaan 40C lämpötilavaihtelulla. nyt 2000L varaajaa + 2x150L paisuntaa ja painevaihtelu 1,1 - 1,8 bar.
Lisäsin ite varaajatilavuutta 1400l->2400l, ennen oli 150l, se kävi pieneks.. mulina alko ku vedet meni 40c. Nyt 2x150l ja paine heittelee maks  0.5bar 35-80c välil..
Atmos Dc 32 Gs - 1400l Akvantti - 1000l Virovaraaja - Automix 10

Lepandeerus

• Jr. Member
  • **

Ai? Mulla n.1300 litran varaaja, lämpö vaihtelee n. 60c ja paine sen mukaisesti n. 0,5 bar-1,4bar. 150 litranen paisari. Esipainetta vaan piti laskea pienemmäksi siitä mitä se kaupasta tullessaan oli. Kattilan ja putkien vesitilavuus huomioiden paisari siis n. 10%.
okt 140m²+konehalli 110m², Tiileri takkaleivinuuni (3500kg), Arimax 240, laddomat 21-60, varaaja 1300l, ouman eh-203, lattialämmitykset

Tune

• Full Member
n. 3 700 l vesitilavuutta niin 500 l paisarilla ei tarvitse ihmetellä jos 3 500 l varaajia + 70 l kattilaa vetää kauttaaltaan 95 °C, kun muu verkosto max. 50/30.
Nibe Vedex 3300
AkvaSmart 500, 2 x Kaukora Lämpöakku 1500 (aurinkovarauksilla)
Latausryhmä Grundfos Magna3 25-60 (ModBus) + moottoriohjattu sunttaus
Lämmön tuotto ja kulutus: 2 x MC602, LKV kulutus MC62, varaajasähkö iEM3150 (kaikki ModBus)
Östberg HERU 100 S (ModBus)
BMS: AtmosCare iC1000

Sahami

• Newbie
  • *
Kiitoksia vaan paisuntainfosta, nyt lienee selvää että 150L ei riitä. Ostanen 250L - 300L .

Pureutukaahan muihinkin kysymyksiin, niin saan vähän lisää kättä pidempää. ;)

markkulievonen

• Vieras
>Toinen vaihtoehto olisi toru jyrista se atmoksen, olikohan se 40gs. Mitä suosittelette? Käänteispaloisen kuitenkin haluan, ja 40kw luokkaa.<

Niin, itse ostin atmoksen DC40GS version ja hinnat ovat vieläkin alentuneet. Ainakin sytytus on erittäin helppoa ja itse palaminen on hyvällä tasolla kerraamisen vuorauksen johdosta. Tosin pientä muutosta kaipaa tehdasasetuksista.
Parasta tuossa kattilassa on erittäin hyvä säätöjen muuntautuminen erilaiselle puulle. Saa olla höttöä / ohutta ja palaminen on hyvin säätyvä. Puun tulee ainakin tässä kattilassa olle ehdottoman kuivaa.

Sahami

• Newbie
  • *
>Toinen vaihtoehto olisi toru jyrista se atmoksen, olikohan se 40gs. Mitä suosittelette? Käänteispaloisen kuitenkin haluan, ja 40kw luokkaa.<

Niin, itse ostin atmoksen DC40GS version ja hinnat ovat vieläkin alentuneet. Ainakin sytytus on erittäin helppoa ja itse palaminen on hyvällä tasolla kerraamisen vuorauksen johdosta. Tosin pientä muutosta kaipaa tehdasasetuksista.
Parasta tuossa kattilassa on erittäin hyvä säätöjen muuntautuminen erilaiselle puulle. Saa olla höttöä / ohutta ja palaminen on hyvin säätyvä. Puun tulee ainakin tässä kattilassa olle ehdottoman kuivaa.

Nojuu, hyvä että otit puheeksi, kun tuota kattilaa minä olen juuri katsellut toru jyristä myös, ja se kyllä kiinnostaisi.
Onko tämä kattilan sääteleminen siis ihan napeista kääntelemishommaa, eli että haetaan oikeanlaista ilmansyöttöä polttotapahtumaan jne, vai onko se jotain suurempaa?

- Mites hyötysuhde, onko se orlan superin tasolla tässä kattilassa? Orlanissa 91% Ja miten muutenkin, onko suunnilleen yhtä käyttömukava vai jopa mukavampi?

- Tämä DC40GS on siis käänteispalokattila ilmeisesti savuIMURILLA?

Atmos olisi myös sen vuoksi hyvä, että voisin noutaa keväällä virosta, ja täten säästäisin Orlanin tilaamisen rahdin, joka lienee jotain 400€ ?

En kuitenkaan haluaisi tällai aloittelijana hirveän hankalaa kattilaa käyttää, että hommasta tuleekin sitten jotain. Toki nopeasti varmaankin oppii jne. mutta... Tiedätte varmaan mitä ajan takaa. On niin vierasta tämä vielä hetken  ;D