63c on parempi vaihtoehto, koska kattilan lämpötila ei vaikuta palotapahtumaan, liekki ei törmää teräkseen ja
lämmön talteenotossa vasta on terästä. Näin meillä 
Lämmön talteenotto on myös tehokkaampaa matalampaan lämpötilaan. Vasta kun varaajasta palaava vesi ylittää 63c alkaa myös kattilasta poistuva vesi lämmetä.
Tämä ei ole minun viisautta vaan sellaisten jotka tekee ja suunnittelee kattiloita ihan työkseen.
Onpa yksioikoisesti ajateltu. En ole kummankaan termostaatin puolella, vaan tarkoitan, ettei asia ole noin yksinkertainen…
63C menoveden lämpötilalla vesi kierrätetään lämmityksen aikana oletettavasti kahdesti, jolloin lämmön talteenoton tehoon vaikuttava lämpötila on näiden kahden kierroksen keskiarvo.
Toinen unohtuva asia on itse kattilaveden lämpötila ja sen vaikutus mm. varastopesän tapahtumiin. Myös kattilavesi on näiden kahden kierroksen aikana lämpötilaltaan eri ja täten vaikutus varastopesässä tapahtuvaan myös eri.
Jos itse lämmön talteenoton tehokkuutta mietitään käytännössä, konvektori on mitoitettu kaasupuolella tietyn kaasumäärän mukaan ja jos kattila on yhtään laadukkaampi, myös poistuvat kaasut jäähdytetään ko. teholla lähelle ”kriittistä” pistettä.
Ensinnäkin koska kaasupuoli on rajoittava tekijä lämmönsiirrossa (saturaatio), ei veden lämpötilan laskun voi ajatella vaikuttavan suoraan tehon nousuun käytännössä. Vasta jos lämmönsiirtopinnalla (vesipuoli) alkaa tapahtua paikallista kiehumista (pistekiehunta) voidaan ajatella, että vesipuolella ei lämpöä ehditä siirtää tarpeeksi tehokkaasti pois…
Toiseksi kattila-automatiikka ohjaa tehoa perustuen savukaasun lämpötilaan, jolloin tehokkaammin kaasuista kerätty energia johtaa suurempaan kaasuntuottomäärään ja täten suurempaan kaasujen virtausmäärään konvektorissa. Konvektoria ei ole mitoitettu suuremmalle kaasumäärälle, joten tällöin hyötysuhde laskee.
Jos automatiikkaa estetään nostamasta kaasuntuottoa, savukaasun lämpötila myös laskee ja jos se aiemmin oli jo laskettu ”kriittiselle” rajalle, nyt mennään alle tämän.
Lisäksi unohtuu kaikki muu käytännössä eroa aiheuttava, kuten varaajan kerrostuminen, mahdollinen kattilan tehon rajoittuminen, katkokäynti jne. joilla voi olla sekä käyttöön, että hyötysuhteeseen suuriakin vaikutuksia.