Kirjoittaja Aihe: Aloittava puukeskuslämmittäjä kaipaa gurujen viisauksia homman aloitukseen  (Luettu 30292 kertaa)

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Vaalea "savu" on vesihöyryä,
Ennemmin menen haistelemman käänteispaloisen "savuja" piipun päästä kuin yläpaloisen savukaasuja.
Juu, kädenlämpöistä vesihöyryä. Yläpaloisen piippuun kurkkaamalla lähtee kulmakarvat ja ripset.
Matalapaineella kun savu laskeutuu alas ja koettaa pyydystää sitä nenäänsä ei aina tunne mitään tuoksua.
Toisinaan huomaa aavistuksen mitä puuta polttaa, samoin kun savustetusta lihasta ja kalasta tunnistaa lepän.

Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Atmos Gsx

  • Vieras
Tietty perä tuossa asiassa saattaa olla tuon vesihöyryn suhteen kun sitä tavaraa on tuolla varastopesässä aika paljon niin sitä näkyvää höyryä tulee suhteessa enempi kun se kuivaa.esim jos aukasen nuohousluukkua niin monesti sisäpuolelta vesihelmillä vaikka kattila palanut jo puoltoista tuntiakin.

25mottia/v

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 245
Tohtisiko sanoa "lopullisena totuutena"  että puukattilan savukaasussa on kaiken ollessa 100% kohdallaan, isosti vesihöyryä, hiilidioksidia ja lentotuhkaa. Lisänä varmasti pikkumääriä rikki- ja kloorijuttuja, viisaat ovat kertoneet että kuori ja neulaset ovat niiden lähteitä.
  Näin siis esim. käänteisessä, kun kaikki on käyntilämmössä ja pelaa.  Käytännössä joitain hiilivetyjä myös karkaa.   yläpaloisissa ja muissa vastaavissa on mukana sitten roimemmin hiilivetyjä ja aromikkaat savut selviö.   Käänteisen palotavassa on enemmän hyvää kuin mitä aluksi mieltääkään. On ensiö- ja toisiopalo, mutta lisäksi myös puukaasun pilkkominen kun se vedetään pohjahiilloksen läpi.  Se on kaikista kattiloista  vain käänteisessä ja juontaa varmaan juurensa puukaasuttimista, joiden kehitystyö on joskus ollut suuren nerojoukon innostuksen kohteena.  Eli on haettu kauan ja hartaasti tapaa tehdä mahdollisimman vähätervaista puukaasua, eli lyhyitä hiilivetyketjuja sisältävää.  Joku on sitten hokannut että vedetäänpä alaspäin koko roska niin kaikki paranee!   
Mutta oma ominaishajunsa on käänteisenkin savussa, vaikka palo olisi paras saavutettavissa oleva.  haju johtunee lentotuhkasta jota ei voi välttää ilman suodatuksia.  Suotakoon lähimetsille pieni tuhkaherkku, itse en ainakaan enää kanna huonoa omaatuntoa jos hiukan semmoista lähtee.  Ennen lähti varmaan 100-1000 kertaa enemmän hiukkasia. 
oli miten oli, ero yläpaloisen ja käänteisen savuissa on järisyttävä.  Käytännössä käänteisestä ei savua lähde, kun palolämpö on saavutettu.  Lambdaohjatuista varmasti vähiten mitä voi,  "luontojaan hyvistä " ( oma maga, heh) ei niistäkään juuri mitään. 

Sahami

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 34
Kiitokset varsin selventävistä vastauksia! Ettepä paljon jättäneet epäilykselle sijaa. Nyt on kaverikin ripitetty!!  ;D ;D
1,5krs OKT 140m2 + (40m2 ph+at)
Vigas 40LC + 2500L varaaja

Sahami

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 34
Hei!

Kureniezeniltä tuo Vigas 40 LC näyttäisi olevan pikkuisen edullisempi kuin heatingzenissä.
Kureniezenillä 2820€ (tax20%)
http://www.kureniezen.sk/kurenie/eshop/0/3/5/7810-Drevosplynujuci-kotol-VIGAS-40-LC-s-regulaciou-AK-4000

Heatingzenillä 3042€ (Tax20%)
http://www.heatingzen.eu/heatingzen-fi/Vigas-40-Puukattila-Lambda-Control-d30.htm

Tietysti tässä tapauksessa tuo kureniezen kiinnostaa, kun reilun pari sataa edullisempi. Erotuksellahan saisi turvaventtiilin sekä imurin mukaan, mutta onko kukaan nyt viime aikoina tilannut tuolta Kureniezeniltä, ja minkälaisia kokemuksia.
Luin kyllä yhden keskustelun jo forumilta tästä aiheesta, mutta tuntuu, ettei jäänyt oikein vakuuttavaa kuvaa kauppojen toimivuudesta.
Jos joku tilannut nii kertokaahan kokemukset. Entä rahti tai kaupankäynti? Onnistuuko englannilla? Toimittavatko edelleen Suomeen? Onko tinkiminen koskaan onnistunut näiden kanssa?
Kieltä ei ainakaan saa sivulla vaihdettua tutummaksi.  ;D
Aion toki lähettää sinne sähköpostia, nyt kun tarjouksia alan kyselemään, mutta kokemukset olisivat täältäkin tervetulleita  :)
1,5krs OKT 140m2 + (40m2 ph+at)
Vigas 40LC + 2500L varaaja

att57

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
Keväällä 2015 tilasin kattilan ja paisuntasäiliön kureniezeniltä. Asiallista viestittelyä muutaman kerran, joskin jotkut muutaman päivän viiveellä. En varmaan ollut se ainoa asiakas heille. Jäi ihan hyvä maku.
Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

JA

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
Itse kyselin kattilaa kureniezeniltä ja ohjasivat tuonne Heatingzenin sivuille kattelee hintoja/kattiloita. Onko sitten sama pulju vai mikä? Jäi vähän epäselväksi.
Hinnat ovat ainakin aivan eri luokkaa.

Mutta näin itellä kävi tässä alkuvuodesta.
Tilasin hemeltronilta.

Sahami

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 34
Kureniezeniltä kysytty sähköpostilla, ja kyllä vastaus tuli ihan saman päivän aikana. Taisi tulla jopa tunnin sisään.
Hyvältä vaikutti. Taitaa lähteä tilaus sinnepäin.

Seuraavaksi pitäisi tuota latauspumppua vähän miettiä. Laddomat se varmaankin tulisi olemaan, virosta saisi toru jyrista noudettua 21-60 72'c tai 63'c hintaan 305€

Mutta tässä se kysymys juuri onkin, että kumpi tähän Vigakseen nyt sitten olisi parempi? Vai joku ihan toinen?
1,5krs OKT 140m2 + (40m2 ph+at)
Vigas 40LC + 2500L varaaja

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Kureniezeniltä saa myös Oventropin:
http://www.kureniezen.sk/kurenie/eshop/0/3/5/4329-Zmiesavaci-okruh-pre-kotly-DP-ATTACK-25-35-kW-Oventrop
http://www.kureniezen.sk/kurenie/eshop/0/3/5/4330-Zmiesavaci-okruh-pre-kotly-DP-ATTACK-45-95-kW-Oventrop

Vaikka Attackiin kaupataan, niin saahan tuon muihinkin laittaa. Etuna säädettävä termostaatti, vaikkei sitä kovin korkealle saa asetettua. Säätö 65-70 välillä omassa, mutta riittänee hyvin. Ja on siis kattilaveden palaavan vednlämmön asetus tarkasti sen mitä asettaa.

KurenieZEN==HeatingZEN eli ZEN - Zelená energia. Tekivät vain nuo euro sivut kalliimmilla hinnoilla varmaan kysynnän kasvaessa. Yhteystiedot kertovat asian. Haulla löytyy kokemuksia.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

Sahami

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 34
Kahe: Kyllä vain.

Mutta voisiko joku selittää kannattaako tuo millä periaatteella valita tuo termarin lämpötila, että miksi esimerkiksi 72 astetta, tai miksi 63?

1,5krs OKT 140m2 + (40m2 ph+at)
Vigas 40LC + 2500L varaaja

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Mutta voisiko joku selittää kannattaako tuo millä periaatteella valita tuo termarin lämpötila, että miksi esimerkiksi 72 astetta, tai miksi 63?
72C on parempi vaihtoehto, koska palotapahtuma kattilassa on tuolloin hyvällä tolalla.

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Mutta voisiko joku selittää kannattaako tuo millä periaatteella valita tuo termarin lämpötila, että miksi esimerkiksi 72 astetta, tai miksi 63?

Riippuen veden virtaamasta ja kattilan tehosta, vesi lämpenee kulkiessaan kattilan läpi tietyn astemäärän.
Itselläni virtaus kattilan läpi on noin 2300 litraa/h, joka tarkoittaa 40kW teholla n. 15C asteen lämmönnousua kattilan yli.
Eli, jos kattilaan menevän veden lämpötila on 63C, kattilasta lähtevän veden lämpötila on n. 78C (63C+15C) ja 72C menolämpötilalla, kattilasta lähtevän veden lämpötila on n. 87C (72C+15C).

Itse olen sitä mieltä, että haluan ladata varaajan kerralla oikeaan lämpötilaan, eli varaajavesi kierrätetään vain kertaalleen lämmityksen aikana kattilan läpi. Näin ollen olen säätänyt kattilaan menevän veden lämpötilan ja pumppausnopeuden niin, että kattilalta lähtevä veden lämpötila on tavoitteeni varaajan lämpötilassa. N. 70C kattilaan tuottaa minulla siis n. 85C ulos joka on normaalisti lämmityksen jälkeinen lämpötila varaajassa.

Lisäksi on huomioitava kattilan minimi- ja maksimikäyttölämpötilat (korroosio, hyvä toiminta ja vältytään tehon rajoittamiselta/katkokäynniltä).

Kattilan paluuveden lämpötilannostossa on kyse aivan normaalista sekoittamisesta. Varaajan alaosasta otetaan kylmää vettä, johon sekoitetaan kattilalta palaavaa kuumaa, jolloin lopputuloksena on esim. termostaatin ilmoitetun lämpötilan mukaista sekoitettua vettä. Saman sekoittamisen voi tehdä monella tapaa, eikä valmis ”sekoitusryhmä” kuten laddomat ole suinkaan ainoa vaihtoehto.

Yksi vaihtoehto on siis eri komponenteista koottu valmis latausryhmä kuten linkissä. Esim. tuolta.

Toinen vaihtoehto on asentaa termostaattinen sekoitus ja pumppu erillisinä. (Samat komponentit kuin valmiissa paketissakin) Termostaattisia sekoittajia löytyy kiinteillä tai säädettävillä termostaateilla. Toteutettavissa myös kuristusperiaatteella. Esim. Pumput. Termostaattiset sekoittajat kiinteillä termostaateilla. Vapaavirtausventtiilit.

Kolmas vaihtoehto on käyttää normaalia sekoitusventtiiliä (voidaan myös käyttää bivalent venttiiliä) ja tätä ohjaavaa automatiikkaa. Esim. useista lämmönsäätimistä löytyy mahdollisuus ohjata useampaa piiriä, jolloin yksi näistä voidaan valjastaa vakiolämpötilassa kattilan menovettä ohjaamaan. Ohjaustarkoitukseen löytyy myös edullisesti omia yksiköitään. Etuna on vapaasti säädettävissä oleva lämpötila. Valtaosassa keskieuroopan kattiloita tällainen ominaisuus löytyy jo itse kattiloista sisäänrakennettuna, jolloin liitännät ovat suoraan varaajan meno ja paluu. Sekottajaventtiileitä ja osia.
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

Kettu-Pekka

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 191
Mulla hoituu homma grundforsin kiertovesipumpulla ja esben 70° termostaattiventtiilillä.

att57

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
Mulla hoituu homma grundforsin kiertovesipumpulla ja esben 70° termostaattiventtiilillä.
Pitääkö venttiili lämmön millä marginaalilla 70° tuntumassa ja onko toiminut häiriöittä (vuosia)?  Minulle myös tulossa Puolasta Esbe vtc511, ja ajattelin laittaa varmuuden vuoksi sulullisen ohituksen mahdollisen termarivaurion varalle. Vai onko turhaa varmistelua?
Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
72C on parempi vaihtoehto, koska palotapahtuma kattilassa on tuolloin hyvällä tolalla.
63c on parempi vaihtoehto, koska kattilan lämpötila ei vaikuta palotapahtumaan, liekki ei törmää teräkseen ja
lämmön talteenotossa vasta on terästä. Näin meillä  :)
Lämmön talteenotto on myös tehokkaampaa matalampaan lämpötilaan. Vasta kun varaajasta palaava vesi ylittää 63c alkaa myös kattilasta poistuva vesi lämmetä.

Tämä ei ole minun viisautta vaan sellaisten jotka tekee ja suunnittelee kattiloita ihan työkseen.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl