Mutta voisiko joku selittää kannattaako tuo millä periaatteella valita tuo termarin lämpötila, että miksi esimerkiksi 72 astetta, tai miksi 63?
Riippuen veden virtaamasta ja kattilan tehosta, vesi lämpenee kulkiessaan kattilan läpi tietyn astemäärän.
Itselläni virtaus kattilan läpi on noin 2300 litraa/h, joka tarkoittaa 40kW teholla n. 15C asteen lämmönnousua kattilan yli.
Eli, jos kattilaan menevän veden lämpötila on 63C, kattilasta lähtevän veden lämpötila on n. 78C (63C+15C) ja 72C menolämpötilalla, kattilasta lähtevän veden lämpötila on n. 87C (72C+15C).
Itse olen sitä mieltä, että haluan ladata varaajan kerralla oikeaan lämpötilaan, eli varaajavesi kierrätetään vain kertaalleen lämmityksen aikana kattilan läpi. Näin ollen olen säätänyt kattilaan menevän veden lämpötilan ja pumppausnopeuden niin, että kattilalta lähtevä veden lämpötila on tavoitteeni varaajan lämpötilassa. N. 70C kattilaan tuottaa minulla siis n. 85C ulos joka on normaalisti lämmityksen jälkeinen lämpötila varaajassa.
Lisäksi on huomioitava kattilan minimi- ja maksimikäyttölämpötilat (korroosio, hyvä toiminta ja vältytään tehon rajoittamiselta/katkokäynniltä).
Kattilan paluuveden lämpötilannostossa on kyse aivan normaalista sekoittamisesta. Varaajan alaosasta otetaan kylmää vettä, johon sekoitetaan kattilalta palaavaa kuumaa, jolloin lopputuloksena on esim. termostaatin ilmoitetun lämpötilan mukaista sekoitettua vettä. Saman sekoittamisen voi tehdä monella tapaa, eikä valmis ”sekoitusryhmä” kuten laddomat ole suinkaan ainoa vaihtoehto.
Yksi vaihtoehto on siis eri komponenteista koottu valmis latausryhmä kuten linkissä. Esim.
tuolta.Toinen vaihtoehto on asentaa termostaattinen sekoitus ja pumppu erillisinä. (Samat komponentit kuin valmiissa paketissakin) Termostaattisia sekoittajia löytyy kiinteillä tai säädettävillä termostaateilla. Toteutettavissa myös kuristusperiaatteella. Esim.
Pumput. Termostaattiset sekoittajat kiinteillä termostaateilla. Vapaavirtausventtiilit.Kolmas vaihtoehto on käyttää normaalia sekoitusventtiiliä (voidaan myös käyttää
bivalent venttiiliä) ja tätä ohjaavaa automatiikkaa. Esim. useista lämmönsäätimistä löytyy mahdollisuus ohjata useampaa piiriä, jolloin yksi näistä voidaan valjastaa vakiolämpötilassa kattilan menovettä ohjaamaan. Ohjaustarkoitukseen löytyy myös edullisesti omia yksiköitään. Etuna on vapaasti säädettävissä oleva lämpötila. Valtaosassa keskieuroopan kattiloita tällainen ominaisuus löytyy jo itse kattiloista sisäänrakennettuna, jolloin liitännät ovat suoraan varaajan meno ja paluu.
Sekottajaventtiileitä ja osia.