Kiitoksia asiallisesta infosta!
Itseäni eniten kattilan vaihdossa kiinnostaa helpompi/kevyempi puhdistus.
Samoin puhtaampi palaminen olisi kova juttu. Nykyinen yläpaloveda tekee sellaiset savut että kyllä naapurit huomaa milloin meillä lämmitetään.
Minulla on selkä rajoittavana tekiänä ja Vedan kanssa se on aina kovilla. Tuubiputkien auki jyrryyttäminen porakoneella&ketjunpätkällä ei ole ihan mieto homma. Veda yläpaloisena nokeaa varsin paljon konvektiopintoja ja saapi olla ahkera puhdistaja jos meinaa saada savukaasut pysymään alle 300 asteen. Noki on varsin tiukka kamaa jota saa kihnuttaa ihan tosissaan että irtoaa.
Ainut konsti Vedassa hallita palotapahtumaa on polttaa mahdollisimman isoja puita jotka palaa hitaasti.
Onko käänteispaloisissa puun koolla miten suuri merkitys?
Eikös käänteispaloiset polta sen verran tehokkaammin että juuri puhdistaminen on helpompaa?
Minulla on Pannuhuone sen mallinen että kattilan eteen ja taakse jää hyvin tilaa samoin edestä katsottuna vasemmalle puolelle. oikea kylki on muurissa kiinni. Pannuhuone on tehty navetan entiseen karjakeittiöön josta menee kanaali talolle(n.40m). Myös lämminkäyttövesi lämpiää samalla.
Vanhassa navetassa lämmitettävää tilaa n.350m2 ja talossa saman verran tosin hyvin paljon paremmin eristettynä.
Tuo navetan lämpimänä pitäminen se minun puut ahmii koska ei ole kovin kummoiset eristykset. vuodessa mennee n. 70 pinomottia. Tuo 40m kanaali ottaa kanssa omansa vaikka on ihan kaupan valmista putkea jossa on kaksi paksumpaa putkea lämmitykselle ja kaksi ohuempaa käyttövedelle/kierolle.
Hake olisi nykyisillä neliöillä ihan käypänen juttu mutta varsin hinnakas operaatio alkaa muuttaamaan&rakentamaan uutta lämpökeskusta/siiloa.
Näin jälkeenpäin mietittynä reilun viiden vuoden kokemuksella voisin sanoa että halkolämmityksessä olisi järkeä jos olisi 100kw kattila ja 10kuution varaaja...
Nykyisen varaajan pienuuden takia lämmitän aamuin sekä illoin kun pakkasta on yli 10 astetta ja sillä on työllistävä vaikutus