Kirjoittaja Aihe: Miksi vaahtera kuivuu niin hitaasti?  (Luettu 5948 kertaa)

Vihtori vainaa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 14
Miksi vaahtera kuivuu niin hitaasti?
« : 05.11.2016-07:53 »
Silloin tällöin tulee eteen vaahtera kaadettavaksi. Olen niitä sitten pieninyt ja ihmettelen vaan että kovin hitaasti kuivuvat moneen muuhun puuhun nähden vaikka aika pieneksi olen koittanut tehdä. Vuoden/puolentoista päästä kun pistää pesään niin vaalea vesi/smekma poreilee puun päässä kun lämpiää. Tuija on toinen paska :)

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: Miksi vaahtera kuivuu niin hitaasti?
« Vastaus #1 : 05.11.2016-09:27 »
Silloin tällöin tulee eteen vaahtera kaadettavaksi. Olen niitä sitten pieninyt ja ihmettelen vaan että kovin hitaasti kuivuvat moneen muuhun puuhun nähden vaikka aika pieneksi olen koittanut tehdä. Vuoden/puolentoista päästä kun pistää pesään niin vaalea vesi/smekma poreilee puun päässä kun lämpiää. Tuija on toinen paska :)

Lehtipuilla on erilainen solurakenne kuin havupuilla.
Linkissä lisää tietoa; http://www.metla.fi/tapahtumat/2004/va-tutkimuspaiva-03/pdf/3-Saranpaa.pdf

Vihtori vainaa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Miksi vaahtera kuivuu niin hitaasti?
« Vastaus #2 : 05.11.2016-10:09 »
Mielenkiintoinen juttu. Lähinnä ihmettelen sitä miksi vaahtera kuivuu niin paljon hitaammin kuin koivu. Vastaus kai lienee tuo solukon erilaisuus?

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: Miksi vaahtera kuivuu niin hitaasti?
« Vastaus #3 : 05.11.2016-10:18 »
Mielenkiintoinen juttu. Lähinnä ihmettelen sitä miksi vaahtera kuivuu niin paljon hitaammin kuin koivu. Vastaus kai lienee tuo solukon erilaisuus?


Niinpä. Koivu läpivirtaa/hengittää paremmin pituussuunnassa.

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Miksi vaahtera kuivuu niin hitaasti?
« Vastaus #4 : 07.11.2016-17:06 »
Lehtipuista parhaimmin kuivahtaa omenapuu. Keväällä kaadoin kolme isoa yksilöä. Loppukesällä tuuli kaatoi vielä yhden ja klapitin senkin. Parisen viikkoa olen nyt niitä poltellut, eikä ylimääräisiä ääniä tai kihinöintiä puiden päissä, kun niitä polttaa. Hyvin palavat ja lykkäävät lämpöä. Perstuntumalta koivua selvästi parempi lämpöarvo.
Raita on taas toisen ääripään puu, helppo tehdä klapeiksi, mutta kuivuminen vie pari vuotta.