Kiitoksia vastauksistanne.
Minulla on kattilan ja varaajan välinen matka 25 metriä. Putket ovat eristettyinä maan alla ja niissä virtaa glykoolivesi. Periaatteessa varaajan vesi ja tuo glykooli vesi eivät ole toistensa kanssa kosketuksissa. Ainostaan lämmönsiirtimen levyjen kautta.
Lämmönsiirrin erottaa kattilasta tulevasta vedestä noin 20-25 astetta ja antaa sen varaajalle.
Jaa a, että latausautomatiikka. Minulle on tämä ihan uusi asia. Mistä voisin siitä lukea?
Kattilan valmistajalta kysyin piipun korkeutta ja he sanoivat että tuo 4 m riittää, kun minä ostin myös sen koneellisen ilmapuhaltimen. Toimin siis heidän ohjeensa mukaan.
Niin, sanoit, "Nyt varaajalta kattilalle tulee liian viileää vettä, joka tässä tapauksessa noettaa kattilaa runsaasti." Mutta enhän minä voi sitä mitenkään säätää tai päättää. Vesi kiertää koko ajan siirtimen ja kattilan välillä, eikä sitä mikään estä kiertämästä alhaisen lämmön aikana. Ja glykoolivettä siirtävä kiertopumppukin toimii maksiminopeudella ja siirtimen toisen puolen pumppu keskiteholla.
"Vähentämällä ensiöilmaa kannattaisi kokeilla." Lienee hyvä idea. OK, ohjeessa ei kyllä ole mitään mainintaa tuon ilman säätämisestä. Kysyn heiltä.
Sitten tuo vedenlämmön nosto vaikka nyt 90 asteeseen. Se lienee sitten termarin vaihto! Ja se sama termari kai myös toisaalta antaa käskyn sytyttää kattila uudestaan. Mutta se odotusaika kattilan 20:sta asteesta 80:aan asteeseen ilman veden kiertoa on jotenkin järjestettävä. Ja sitten kun se on järjestetty, niin äkkiähän se siitä laskee paljon alle 80-asteen, kun noissa 2 x 25 m putkissa on niin paljon kylmää vettä.
Olen vähä sitä mieltä, että kattilan pikeentyminen tuon 3 käyttökuukauden aikana on laskenut sen tehoa radikaalisesti. Poltan sekapuuta. Lämmön nouseminen nykyiseen 85 asteeseen kestää neljä tuntia. Alussa tuo aika oli paljon lyhyempi. Olen sitä pintaa kyllä skrabannut useastikin, mutta peltipinnalla se ei ole.
Joo, keramiikkaa ei kattilassa ole. Pelkkä pelti vain veden ja tulen välissä.
Kysymys: Savuttaminen puhaltimen ollessa seis: En osaa vastata, koska yleensä olen sytyttänyt kattilan illalla 8-9 paikkeilla ja se on sitten toiminut lähes aamuun saakka, enkä ole katkon aikana sitä yöllä tarkkaillut. Olisiko tuo tärkeä tieto?