Kirjoittaja Aihe: rosteripiipun teko  (Luettu 6965 kertaa)

tony85

• Newbie
  • *
rosteripiipun teko
« : 12.08.2017-18:25 »
Terve! osaisiko joku auttaa uutta atmoksen käyttäjää?, pitäisi atmos 32 gs pannuun tehdä savupiippu.piipputavara on 168 hapikasta putkea. lähinnä ongelma on vaakavedon pituus= minulla se tulisi olemaan noin 170cm,mutta kun ohjeet antaa ymmärtää että max.olisi 1m!miten on? onko muilla minkä verran vaakavetoja ja miten on toiminut? onko tosiaan niin että ei toimi jos on yli 1m vai onko  liioteltua??ja minkä mittaisia piippuja olette käyttäneet? kiitos jo etukäteen

markkulievonen

• Vieras
Vs: rosteripiipun teko
« Vastaus #1 : 13.08.2017-07:14 »
Tuon vaakavedon pituuden vaikutuksen voi  vähentää piipun pituuudella, jos mahdollista. Samoin  vaakavedon kielteinen vaikkutushan pienenee, mitä jyrkemmässä kulmassa vaakaveto toteutetaan / nostetaan.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2017-07:17 kirjoittanut markkulievonen »

Markku

• Hero Member
« Vastaus #2 : 13.08.2017-12:02 »
Itse tehdyt savupiiput eivät täytä rakennus-ja paloviranomaisten/valvonnan tyyppihyväksyntää.
Kannattaa keskustella asiasta paikallisen viranomaisen/viranhaltijan  kanssa.

Jra

• Full Member
« Vastaus #3 : 13.08.2017-17:53 »
Itse tehdyt savupiiput eivät täytä rakennus-ja paloviranomaisten/valvonnan tyyppihyväksyntää.
Kannattaa keskustella asiasta paikallisen viranomaisen/viranhaltijan  kanssa.
Tyyppihyväksyntä (ja CE-merkintä) liittyy muualla kuin työmaalla valmistettuihin osiin, eli jos alat myymään hormeja niin täytyy laittaa CE-merkinnät ja tyyppihyväksynnät kuntoon. Rakennusmääräyskokoelma(2007) antaa edelleen mahdollisuuden rakentaa myös teräspiippu työmaalla, ainakin seuraavat vaatimukset materiaaleille:
- A1 luokan materiaaleja
- Vähintään kahtena kerroksena 100mm A1 luokan mineraalivilla joka kestää ilman muodonmuutoksia 1000°C lämpötilan.
- Sisäputken seinämäpaksuus teräs/valurauta 4mm tai austeniittinen rosteri 1mm
- Ulkopellin vähintään 0,5mm

Kannattaa lukea rakentamismääräyskokoelman ohjeet/määräykset ennen viranomaisen kanssa keskustelua - sen tason kai pitäisi riittää normaalissa rakentamisessa myös viranomaiselle..
http://www.finlex.fi/data/normit/30497-RakMk_E3_2007_FI.pdf

tony85

• Newbie
  • *
« Vastaus #4 : 13.08.2017-18:51 »
Kiitoksia vastauksista :).vielä kiinnostaisi muitten tekemät rosteripiiput.?
Miten olette tehneet/kannakoineet? .minulla tulee kattila ja piippu merikontin sisälle. Ja tarkoitus olisi viedä piippu takaseinästä läpi ja sieltä sitten ylös. Kovasti tahtoo tuo rosteri elää kun alkaa lämpenemään. Sen verran on kokemusta edellisistä piipuista saunassa ym...

RaksaEsko

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : 13.08.2017-21:38 »
Itse laitoi sisäputkeen kannakoinnin pohjasta, seksoo ns. omalla jalalla, eli tuo kannattelee piipun painon. Sisäputkena 200mm RST, villa paroc verkkomatto 2kpl 50mm (saumat eri kohtiin) ja päällä 400mm IV-kierresauma putki. Sivuttain tuettu matkalla tuosta iv-putkesta. Sisäpiippu liukuu eristeen sisällä ylös-alas riippue lämpötilasta. Yläpään suojaus tehtävä myös niin, että eläminen mahdollista. Sitä en tiedä, tarviiko rakennuksen ulkopuolella olevassa piipussa olla 100mm eristettä?

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #6 : 27.08.2017-10:06 »
Rosterista puheenollen. Kuka tietää, kestääkö rosteri korkeita lämpötiloja eli yli +1100C. Tarvitsisin  noin halk. 130mm  pit. 420mm putken pätkän, josta tulisi kaasujen ohjaus suutinkiven alle,- palokammioon. Aikoinaan tein teräksestä, mutta häviää silmissä korkean lämpötilan johdosta.

25mottia/v

• Full Member
« Vastaus #7 : 30.08.2017-16:47 »
Ei rosterikaan kestä jos hehkuu. Musta kestää jopa paremmin kuumaa. On tulenkestäviä laatuja, en muista laatunumeroita.  Tosin varmaan hintavaa. 

kaji

• Full Member
« Vastaus #8 : 09.09.2017-19:49 »
Itse laitoi sisäputkeen kannakoinnin pohjasta, seksoo ns. omalla jalalla, eli tuo kannattelee piipun painon. Sisäputkena 200mm RST, villa paroc verkkomatto 2kpl 50mm (saumat eri kohtiin) ja päällä 400mm IV-kierresauma putki. Sivuttain tuettu matkalla tuosta iv-putkesta. Sisäpiippu liukuu eristeen sisällä ylös-alas riippue lämpötilasta. Yläpään suojaus tehtävä myös niin, että eläminen mahdollista. Sitä en tiedä, tarviiko rakennuksen ulkopuolella olevassa piipussa olla 100mm eristettä?

Mulla on paljas rosteri tiilipiipun jatkona ja se on aika pikaseen puhdistus kunnossa kun se käy kokoajan kylmänä eli varmaan toi 100mm eristettä on hyvä niin pysyy lämpö putkes ylös asti.