Kirjoittaja Aihe: Simppeli kattila puunpolttoon?  (Luettu 15720 kertaa)

VPJ

• Hero Member
Vs: Simppeli kattila puunpolttoon?
« Vastaus #30 : 21.10.2017-14:50 »
Simppeli kattila siis käyttää :)
Eipä ole lambda mallin hankinta kaduttanut kun lukee näitä kaks vuotta säätänyt juttuja.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Mehulinko

• Full Member
« Vastaus #31 : 21.10.2017-18:28 »
Puusi on ainakin kuivaa ja pientä.
Onko mahdollista saada suurempaa testikäyttöön?
Halkaisijaltaan alle 10 cm en halkaise,  10-25 cm puoliksi ja 25-40 cm neljään osaan.
Pienempiä puita isompien väleihin ja päällimmäiseksi voi laittaa suurempiakin yms lyhyitä ja palikoita.
Kosteudeltaan 12-15  ja  muutama päivä sisällä niin pinnasta alle 8%

Kuusikin toimii hyvin yksistään mutta olen polttanut sitä vain kesän kuivuneena (1,5 m3 lavoilla auringossa ja tuulessa lavat väljästi).

Lyhyesti: kokeile isompaa kosteampaa ja pohjalle pientä yksi kerros sekä suurempien väleihin.

Olin eilenillalla pari tuntia pitkällään kädet uunissa, kun tein kattilaan korjaustöitä. Huomasin aikani konttailtuani, että kattilan alakerrassa oleva palokouru oli keskiosastaan taipunut sisäänpäin ja sen päällä oleva tiivistenaru oli osittain pois paikaltaan. Tästä on todennäköisesti tullut ohivuotoa suoraan turbulenssiputkiin, kun savukaasujen pitäisi kiertää ensimmäisenä kattilan etuosasta. Tungin tiivistenarun takaisin paikoilleen sen minkä meni ja laitoin tulet uuniin. En ehtinyt eilen tarkkailemaan millaista palokuviota arinan päälle tuli, mutta vaikutti hyvältä päällisin puolin. Hyötysuhde oli parantunut hiukan, poltin mäntyä ja koivua sekaisin.

Aikaisemmat kokemukset paksumman puun poltosta ovat olleet negatiivisia. Savukaasujen lämpötila on laskenut merkittävästi ja toisiopalo ei ole oikein kunnolla toiminut. Voisin toki kokeilla ensi viikolla paksumpaa puuta ja kertomaasi ladontatapaa. Voi olla, että paksumpi puu vaatii hieman lisää vetoa uuniin. Kuoripuolen olen laittanut aina ylöspäin,  puiden asettelu kun ei vie sen kummemmin aikaa pesää täyttäessä.

Jäspi Econature 40kW Jäspin 3000L varaajalla

Mehulinko

• Full Member
« Vastaus #32 : 21.10.2017-18:32 »
Meillä ollut Centrometal Bio tec Lambda 34kW nyt puolitoista vuotta ja täysin ongelmaton vehje. Nyt helpottui vielä sytytys, kun porukat tällä palstalla neuvoi, että palotilan tuhkia ei tarvitse poistaa - poistaa vaan keramiikan päältä. Jos puut sisällä, niin 10 min kuluttua jo tulet kun menee lämppärihuoneeseen. Olen itse asiassa tehnyt muutaman kerran siten, että laitan sytytyskerroksen puut ja teen tulet yläluukku auki (vaikka puhallin päällä, niin pesän alaosassa ei vetoa). Nakkelen puita täyteen, yläluukku kiinni, ja keskiluukku auki siihen asti kunnes 50 astetta pakolämmöt saavutettu. Vähemmän tulee sisälle savun katkuja kuin saunan sytytyksessä. Toisiopalo herää muutaman minuutin sisällä ja sen jälkeen pihalla voi olla poltti sitten kuinka pesällistä tahansa(yläpalon aikana ulkona ei tullut oltua lämmityssavujen takia).  Bio tec on siitä kehittynyt malli, että siinä on vain yksi poistopuhallin eikä tarvitse vedontasaajaa. Asennusvaiheessa kattila kiinni hormiin, sähköt ja putket kiinni, niin pelaa.

Pitää tutustua tähänkin kattilaan, kiitos vastauksestasi.

Zetor

• Full Member
« Vastaus #33 : 21.10.2017-19:01 »
Eiköhän ne manuaali mallit toimi suurimmAksi osaksi kohtuu hyvin jos ei varsinaisia vikoja ole tullut. Kyllähän jotkut kun purjehtii niin säätää purjeita koko ajan, toiset tyytyy vähempään. Mut semmonen on ostettava minkä itse haluaa,muille ei kannata ostella.

Jusehut

• Newbie
  • *
  • Viadrus 26/10 Laddomat 21-100 akvaterm nero 4000
« Vastaus #34 : 31.10.2017-08:17 »
Itse etsin kanssa simppeliä kattilaa ja sellaista joka ei ole ronkeli puun laadusta. Päädyin tilaamaan torujyristä viadrus 26/10 valurauta pannun verkkokaupasta ja mukaan laddomatin 21-100 ja kaikkee muuta rakennus hilpettä. Maksoin laskun joka tuli sähköpostiin ja seuraavana päivänä tuli ilmoitus jotta kaikkia tavaroita ei ole varastossa. Laitoin parin viikon päästä tavaroista kyselyn ja vastasivat viestiin aika nopeasti ja ilmoittivat mahdollisen kuorman lähtöpäivän ja ilmeisesti kuorma ois justii lähössä. Jotta kyllä kauppa näyttäisi toimivan ja tavara kulkevan. Toivottavasti on pitkä ikäinen ja luvatun tehoinen kattila jotta säästyy turhanpaljolta työltä. Itse laskeskelin sillee  jotta jos kattilan nimellis teho on puulle se 66kw ja hyötysuhteen ollessa 75% niin nettitehoksi jää n.50kw/h ja pesän paloaika on 2h. Jolloin talteen saatu energia on 100kw - talon lämmitykseen mennyt. Eli 4000l varaaja ottaa heittämällä vastaan 200kw eli 41c lämmön nousun niin  jää paremmin lämmittämiseen peli varaa ja energia riittää hyvin vuorokaudeksi ja ei ole niin nuuka siten orjuuttamaa  lämmityksen kellon aikaa  jotta saa riittävästi lämpöä. (Mielummin ylimitoitettu kui  yhtään alimitoitettu kovimmille pakkasille) ei tarvii ikuista tulta pitää kattilassa...

vesimies

• Sr. Member
« Vastaus #35 : 31.10.2017-10:06 »
Jos en väärin muista niin nuo Viadrusin valurautapannut tulee osina joista pitää sitten itse kasata se pannu.
Se on kyllä helppo ja edullinen tapa tehdä eritehoisia kattiloita kun vaan elementtien määrää lisäämällä saadaan lisää tehoa.
Mutta mitä joskus katselin ohjetta tuon kasaamiseen kun itsekin tuollaista suunnittelin niin aika helppo toimitus.

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #36 : 02.11.2017-16:55 »
Olin eilenillalla pari tuntia pitkällään kädet uunissa, kun tein kattilaan korjaustöitä. Huomasin aikani konttailtuani, että kattilan alakerrassa oleva palokouru oli keskiosastaan taipunut sisäänpäin ja sen päällä oleva tiivistenaru oli osittain pois paikaltaan. Tästä on todennäköisesti tullut ohivuotoa suoraan turbulenssiputkiin, kun savukaasujen pitäisi kiertää ensimmäisenä kattilan etuosasta. Tungin tiivistenarun takaisin paikoilleen sen minkä meni ja laitoin tulet uuniin. En ehtinyt eilen tarkkailemaan millaista palokuviota arinan päälle tuli, mutta vaikutti hyvältä päällisin puolin. Hyötysuhde oli parantunut hiukan, poltin mäntyä ja koivua sekaisin.

Mites nyt pelaa?
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #37 : 02.11.2017-16:57 »
Itse etsin kanssa simppeliä kattilaa ja sellaista joka ei ole ronkeli puun laadusta. Päädyin tilaamaan torujyristä viadrus 26/10 valurauta pannun verkkokaupasta ja mukaan laddomatin 21-100 ja kaikkee muuta rakennus hilpettä.

Kun saat kamppeet käyttöön niin laitahan tarinaa. Viadrus on aika vähän ollut esillä tääl.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Hokkis

• Newbie
  • *
« Vastaus #38 : 02.11.2017-20:53 »
Jos en väärin muista niin nuo Viadrusin valurautapannut tulee osina joista pitää sitten itse kasata se pannu.
Oma Viadrus 26/7 ei nyt ihan osina ollut. Valurautasisus oli kasattu. Villoitus ja kuoripellit oli pakattu omaan laatikkoon.
Helppo oli siirrellä paikoilleen kun ei tarvinnut pintapeltejä varoa. 
Viadrus U26/7 + Jäspi OVALI 1,5 EPK
Tulimax PEL20 + Velmax 20C
Jos ei puut pala niin pelletti avittaa.
Lämmitetään 1930-luvun hirsitaloa + vanhan navetan autotallia

Mehulinko

• Full Member
« Vastaus #39 : 03.11.2017-06:25 »
Mites nyt pelaa?

Tuon suhteen tilanne ei juuri muuttunut paremmaksi. Yksi ilma-asetus löytyi, jolla tulen karkaamisen pinon päälle sai estettyä ja pino laskeutui melko tasaisesti alaspäin. Silti palaminen ei ole vieläkään ihan hallinnassa.

Jusehut

• Newbie
  • *
« Vastaus #40 : 10.11.2017-10:01 »
Nyt vaan kiireellä teke ään remonttia eteenpäin jotta pääsee pannuhuoneen tekoon ja pääsee asentamaan tavarat paikoilleen. Menee vielä jonkun aikaa kunnes on tulet uunissa mutta minäpä kerron sitte  kokemuksia viadrusista miten toimii ja tuottaa tehoa. Tarkoitua on ekana vuonna ihan seurata poltettuja puu kiloja ja talteen saatua lämpöä ja sitä kautta laskee hyötysuhdetta ja tehoa.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2017-10:06 kirjoittanut Jusehut »

Jusehut

• Newbie
  • *
« Vastaus #41 : 10.11.2017-10:37 »
Oma Viadrus 26/7 ei nyt ihan osina ollut. Valurautasisus oli kasattu. Villoitus ja kuoripellit oli pakattu omaan laatikkoon.
Helppo oli siirrellä paikoilleen kun ei tarvinnut pintapeltejä varoa.

Ois mukava tietää minkälaista varaajaa lämmitätä ja mikä on todellinen nettoteho tuossa sinun kattilassa?

Hokkis

• Newbie
  • *
« Vastaus #42 : 10.11.2017-12:17 »
1500l varaajaa sillä lämmitetään. Nää on varmaan alunperin suunniteltu hiili kattiloiksi. Hiilellä tosta mun kattilasta pitäis tulla 43,5kw ja puulla 33kw. Tuosta sun kattilasta Viadrusin manualin mukaan pitäisi irrota puulla 46kw.
En ole pahemmin tehoja laskenut mutta voittaa tuo edeltäjänsä jämä 224. Koitin joskus hyötysuhdetta laskeskella muistaakseni sain n.60%

Jusehut

• Newbie
  • *
« Vastaus #43 : 11.11.2017-19:10 »
1500l varaajaa sillä lämmitetään. Nää on varmaan alunperin suunniteltu hiili kattiloiksi. Hiilellä tosta mun kattilasta pitäis tulla 43,5kw ja puulla 33kw. Tuosta sun kattilasta Viadrusin manualin mukaan pitäisi irrota puulla 46kw.
En ole pahemmin tehoja laskenut mutta voittaa tuo edeltäjänsä jämä 224. Koitin joskus hyötysuhdetta laskeskella muistaakseni sain n.60%

Et oo sitten poltettuja puukiloja sekä lämmitys aikaa ja noussutta keskilämpöö ilmeisesti seurannu???

Hokkis

• Newbie
  • *
« Vastaus #44 : 11.11.2017-21:10 »
Pari vuotta sitten mittailin mutta tulokset on hukkuneet. Silloin muistaakseni oli tuo hyötysuhde tuo n.60%
Voishan tuon mittailla uudelleenkiin. Mulla ei ole varaajassa mittarit kuin ylhäällä ja alhaalla.