Puusi on ainakin kuivaa ja pientä.
Onko mahdollista saada suurempaa testikäyttöön?
Halkaisijaltaan alle 10 cm en halkaise, 10-25 cm puoliksi ja 25-40 cm neljään osaan.
Pienempiä puita isompien väleihin ja päällimmäiseksi voi laittaa suurempiakin yms lyhyitä ja palikoita.
Kosteudeltaan 12-15 ja muutama päivä sisällä niin pinnasta alle 8%
Kuusikin toimii hyvin yksistään mutta olen polttanut sitä vain kesän kuivuneena (1,5 m3 lavoilla auringossa ja tuulessa lavat väljästi).
Lyhyesti: kokeile isompaa kosteampaa ja pohjalle pientä yksi kerros sekä suurempien väleihin.
Olin eilenillalla pari tuntia pitkällään kädet uunissa, kun tein kattilaan korjaustöitä. Huomasin aikani konttailtuani, että kattilan alakerrassa oleva palokouru oli keskiosastaan taipunut sisäänpäin ja sen päällä oleva tiivistenaru oli osittain pois paikaltaan. Tästä on todennäköisesti tullut ohivuotoa suoraan turbulenssiputkiin, kun savukaasujen pitäisi kiertää ensimmäisenä kattilan etuosasta. Tungin tiivistenarun takaisin paikoilleen sen minkä meni ja laitoin tulet uuniin. En ehtinyt eilen tarkkailemaan millaista palokuviota arinan päälle tuli, mutta vaikutti hyvältä päällisin puolin. Hyötysuhde oli parantunut hiukan, poltin mäntyä ja koivua sekaisin.
Aikaisemmat kokemukset paksumman puun poltosta ovat olleet negatiivisia. Savukaasujen lämpötila on laskenut merkittävästi ja toisiopalo ei ole oikein kunnolla toiminut. Voisin toki kokeilla ensi viikolla paksumpaa puuta ja kertomaasi ladontatapaa. Voi olla, että paksumpi puu vaatii hieman lisää vetoa uuniin. Kuoripuolen olen laittanut aina ylöspäin, puiden asettelu kun ei vie sen kummemmin aikaa pesää täyttäessä.