Kirjoittaja Aihe: Termax Natura 80 luukkujen tiivistys  (Luettu 3636 kertaa)

HermoMenee

• Newbie
  • *
Termax Natura 80 luukkujen tiivistys
« : 15.12.2017-19:40 »
Tervehdys,

Olen taistellut puulämmitykseni kanssa vaihtelevalla menestyksellä.

Tällä hetkellä kattila on auki ja savujarrut nostettu pois nuohousta varten, jonka aioin suorittaa tänään. Samalla ajattelin uusia/tiivistää luukkujen narut. Alempi luukku falskaa aika paljon, koska tiivisteet kovettuneet. Tämä varmasti sotkee paloprosessia?

Osaisiko joku kertoa mitkä tiivisteet tuohon käy, lasikuitunaru, kenties jokin parempi, narun halkaisija?

En mistään löytänyt tietoa narun halkaisijasta.

Kiitokset etukäteen!

syrjaki

• Sr. Member
Vs: Termax Natura 80 luukkujen tiivistys
« Vastaus #1 : 15.12.2017-19:47 »
Eipä tuo Orlanin / Termaxin alaluukun tiiviste kyllä juuri vaikuta palamiseen. Palaa hyvin vaikka luukku auki, lämpöä tosin tällöin siirtyy hieman turhan paljon huonetilan suuntaan. Yläluukun tiivisteen vuotokin aiheuttaa lähinnä savutusta huonetilan suuntaan.

Itsellä kattila syötti tehdassäädöissä turhan paljon ilman varastopesään sekä toisioon. Aika rajusti täytyi kuristella. Säädöt tietysti tapauskohtaisia riippuen piipun vedosta ja polttoaineesta niin yleispäteviä noista ei saa.

Varaosia voi katsella esim. tuolta https://kotly.com/gb/35-wood-and-coal-gasification-boiler-orlan-super.html#/70-power_output_kw-80
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

HermoMenee

• Newbie
  • *
« Vastaus #2 : 15.12.2017-20:02 »
Kiitos nopeasta vastauksesta!

Putsaan siis ensin konvektio-osan ja katson mikä on lopputulos. Varmasti lämmöntalteenotto on toista luokkaa.

Oisko hyviä vinkkejä putsaukseen? Olen varustautunut tuubiharjalla, löpökannulla, toholla, jollakin kattilan pesuvedellä ja pulttipyssyllä.

syrjaki

• Sr. Member
« Vastaus #3 : 15.12.2017-20:49 »
Itsellä ainakin riittää tuubiharja ja tuhkille sopiva imuri. Nuo välineet kuullostaa kyllä sille, että ilmasäädöt on perseellään ja kattila ei polta kunnolla. Varastopesää en itse ole viitsinyt puhdistella, saman näköinen se on kuitenkin heti ensimmäisen polton jäljiltä.
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

Iskä

• Sr. Member
« Vastaus #4 : 18.12.2017-10:09 »
Kysypä naruja tuolta http://www.finlon.fi/ ja kerro kokemuksesi palstalle. Saattaapi saada loppuelämän rullan yhden varaosapätkän hinnalla.

Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

chesha

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : 18.12.2017-11:30 »
Terve!

Liitteenä jenkkien Orlan/Termax kattilan säätöohje. Itselläni on 60KW:m Termax Natura ja itse säädin sen aikoinaan muistaakseni 25%:n puunkosteuden ja tuon kovemman piippuvetoasteikon mukaan. Itse olen lämmittänyt kattilalla jo kymmenen vuotta enkä ole vielä kertaakaan puhdistanut noita takatuubeja ainostaan kerran vuoteen imuroinut tuhkat pois takapesästä ja hyvin on toiminut. Kun vertaa noita 60:n ja 80:n säätöjä niin suurin ero taitaa olla että 80:ssä nuo puhaltimien ilmaläpät pitää olla aukí 100% kun taas 60:ssä vain 50%. 

T: Simo

chesha

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : 18.12.2017-12:42 »
Terve vielä!

Lisäisin tuohon vielä että noiden karkeiden säätöjen jälkeen polttoprosessia voi vielä joutua optimoimaan puhaltimien nopeutta muuttamalla kattilaohjaimesta. Omassa kattilassa puhaltimien nopeus taitaa olla 80%. Koska kyseessä on kiinteä säätöinen kattila ja kun kerran löytää sellaiset säädöt jolla kattila toimii keskimäärin hyvin niitä ei kannata mennä muuttamaan. Oma kattilakin saattaa olla erikoisolosuhteissa (Kovat tuulet jne.) hiukan rauhaton mutta keskimäärin toimii erinomaisesti. Itselläkin oli alussa monenlaista savutus-, nokeentumis- jne. ongelmia kunnes löysin nuo säätöohjeet ja sain kattilasäädöt kohdalleen.

T: Simo