Kirjoittaja Aihe: Paisunta-astiat epäkunnossa?  (Luettu 1910 kertaa)

Mehulinko

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Paisunta-astiat epäkunnossa?
« : 26.12.2018-15:17 »
Lämmitysjärjestelmääni kiusailee ajoittain järjestelmään ilmestyvä ilma, joka kiertovesipumpulle päästessään lopettaa veden kierrättämisen putkistoissa. Olen havainnut, että järjestelmän ilmaustarvetta tarvitaan enemmän talvisaikaan, milloin lämmitystoiminta on aktiivisempaa kuin esimerkiksi keväällä.

Taloni on yhdessä kerroksessa lattialämmityksellä varustettuna, samassa lämmityspiirissä on myös ulkorakennus.

Järjestelmään on liitetty kaksi Onnlinen paisunta-astiaa, joiden tilavuudet ovat 200L ja 150L. Parisen kuukautta sitten tyhjensin paisunta-astiat vedestä ja tarkistin niiden esipaineen, joka oli 0,1bar luokkaa. Nostin paineen 0,55 baariin ja noin kahden kuukauden päästä tein uuden paineentarkastuksen, joka näytti molempiin säiliöihin painetta 0,4bar. Tänä kahden kuukauden aikana jouduin ilmaamaan järjestelmän kerran, kun kiertovesipumppu pyöri taas tyhjää ilman ollessa järjestelmässä. Astioiden täyttöventtiilien pitävyyden olen tarkistanut aina saippuavedellä, eli ilmestyykö kuplaa venttiilin päälle jos se vuotaa.

Edellisestä pitempiaikaisesta esipaineen tarkastuksesta on mennyt aikaa kaksi ja puoli vuotta. Tänä aikana ilmailin järjestelmää tasaisin väliajoin ja lisäsin vettä nostaakseni järjestelmän paineen 0,5bar tasolle. Pidin normaalina, että systeemi vain elää näin.

Vaikuttaa siltä, että ilma tulee järjestelmään paisunta-astioista kumipussin läpi veteen. Nyt ihmettelenkin, että miten saisin tilanteen hallintaan? Esipaineen olen säätänyt aina paikalleen renkaantäyttöpistoolilla ilmaa käyttäen. Typpi on suositellumpi kaasu esipaineen säädössä, koska se ei mene kumin läpi niin helposti kuin ilma. Jos oletetaan, että kumipussit ovat ehjiä, kannattaako minun säätää esipaine typellä?

Toinen vaihtoehto on, että astioiden kumipussit ovat molemmat rikki. Noissa Onnlinen säiliöissä on vaihdettavat kumipussit, mitkä saisi varmaankin tilattua maahantuojalta. Tuossa on linkki Onnlinen paisunta-astioista. http://kesko-onninen-pim-resources-production.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/pimdocuments/IMG_1803317.pdf

Onko ajatuksia tai kokemuksia tällaisesta tilanteesta?
Jäspi Econature 40kW Jäspin 3000L varaajalla

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Paisunta-astiat epäkunnossa?
« Vastaus #1 : 26.12.2018-17:22 »
Vähän samantyyppisiä oireita, ei tosin pumppu sentään imeksi ilmaa. Pitäisi jaksaa tsekata ainoan paisarin esipaine, vissiin 6 v edellisestä tsekkauksesta... Putkari ei ikävä kyllä oo tehny tota liian simppeliksi. Pitänee vaihtaa samalla yks kulma T-kappaleeksi ja laittaa pieni hana. Juntturi ja palloventtiili tossa linjassa sentään on.

Paljonko sulla on paine alimmillaan ku imaisee ilmaa? Pumppu vissiin menopuolella? Onko automaatti-ilmaimia samassa linjassa? Tai jakotukeissa?

Onko sulla muuten paisareiden liitos ylös vai alaspäin?
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Mehulinko

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Paisunta-astiat epäkunnossa?
« Vastaus #2 : 26.12.2018-21:38 »
Pumpun haukatessa ilmaa paine lienee 0,4-0,5bar välillä, pumppu on menopuolella. Automaatti-ilmaimia ei järjestelmässä ole lainkaan, olen kyllä harkinnut niiden lisäämistä.

Paisunta-astioissa on omien tyhjennyshanojen lisäksi sulut, jotta astiat saa kytkettyä irti tarkistusta varten. Hyvä systeemi, muuten pitäisi laskea vettä pois paljon enemmän.

Paisunta-astioiden liitokset ovat ylöspäin. Niistä menevä putki yhdistyy kattilan alaosassa olevaan putkeen.
Jäspi Econature 40kW Jäspin 3000L varaajalla

tiihaerkki

  • Vieras
Vs: Paisunta-astiat epäkunnossa?
« Vastaus #3 : 26.12.2018-21:58 »
Pumpun haukatessa ilmaa paine lienee 0,4-0,5bar välillä, pumppu on menopuolella. Automaatti-ilmaimia ei järjestelmässä ole lainkaan, olen kyllä harkinnut niiden lisäämistä.

Paisunta-astioissa on omien tyhjennyshanojen lisäksi sulut, jotta astiat saa kytkettyä irti tarkistusta varten. Hyvä systeemi, muuten pitäisi laskea vettä pois paljon enemmän.

Paisunta-astioiden liitokset ovat ylöspäin. Niistä menevä putki yhdistyy kattilan alaosassa olevaan putkeen.

Mulla paisareissa yhteet alapäässä, yhdistyy alaputkeen kattilan ja varaajan välillä ja samansuuntasta murhetta oli alkuun kun lisävaraajat otettiin käyttöön. Oikea esipaine oli vähän hakusassa alussa, lisävaraajat kellarissa,  päävaraaja ja paisarit ykköskerroksessa, korkeimmat patterit kakkoskerroksessa. Ilmoja löytyi yllättävän kauan paisareista "vesipuolelta", paisarissa kartioliitin heti kurvissa. Ilmat joita putkissa oli pakkaantui kalvon "väärälle puolen" ja paisarin työntäessä vettä takaisin järjestelmään juoksenteli ilmoja putkiin. Muutaman kerran kun ilmaili kartioliittimestä , , ja nosti järjestelmän paineita ja esipaineita hiukan, rauhoittui ja loppui suhinat/lorinat.