Kirjoittaja Aihe: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille  (Luettu 4915 kertaa)

Avotic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Hei.

Tuollainen dc25gs kattila jolla lämmitetään 2000ltr varaajaa olisi säätöjä vailla. Vermeet asennettu 2012 "ammattilaisen" toimesta jolloin rakensimme talon ja luulisi että silloin säädetty toimimaan ja jossain vaiheessa kysyimmekin että kävisivät tarkastamassa säädöt yms muttei koskaan tulleet ja itseltäkin se jäi sitten kun tarpeeksi lämmittämällä aina varaaja saatu ladattua lämpöihin.

Kattilaa olen puhdistellut noin kuukauden välein ja viimeaikoina tullut ilmiö ettei palaminen ole oikeanlaista ja lämmitysväli on tiheytynyt sillai että jokapäivä saa lämmitellä pari pesällistä ettei varaajan sähkövastus ole päällä. Vastus noin 40 asteessa.

Ongelma on myös sellainen että noin tunnin palamisen jälkeen pannuhuoneessa hirveä humina käy että ihan ikkunat täräjää. Uuninluukkua kun avaa niin palo rauhoittuu. Puut palavat myöskin latauspesässä kokoroihulla.

Minkälaista säätöä tuo vaatisi että saisin toimimaan oikein? Kettingillä oleva säätöluukku on ainakin koko ajan täysin auki ja lukittu ettei ollenkaan säädy missään vaiheessa.. en muista onko näin ollut aina vai appiukko sen sillai säätänyt (hän omaa torppaa iät ja ajat lämmitelly puilla).

Pannuhuone sijaitsee navetan vanhassa karjakeittiössä jossa kattila ja varaaja. Noin 20 metrin kanaaliputkella vienti taloon pihan läpi.

Itse en näistä mitään ymmärrä niin olisi aika jo perehtyä asiaan jotta lämmityksestä saisi täyden hyödyn irti.  Monet kerrat miettinyt jo lämmitysmuodon vaihtoa kovan puun menekin takia.  :-[
« Viimeksi muokattu: 17.01.2020-10:28 kirjoittanut Avotic »

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #1 : 17.01.2020-13:30 »
Liian kuivat ja/tai liian pienet klapit alkavat helposti palaa varastopesässä, jolloin kaasutus ei toimi eikä lämmintäkään tule.

Älä koske säätöihin.

Sytytyksen jälkeen kun kattila alkaa toimia niin laita 1 -3 kg oikein märkää puuta päällimmäiseksi varastopesään. Se torppaa tuon varastopesäpalamisen ja kaasutus alkaa toimia ( toivottavasti )
Noviisi on aika lailla tuuliajolla jos joutuu säätöjä haeskelemaan.

Avotic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #2 : 17.01.2020-13:57 »
Liian kuivat ja/tai liian pienet klapit alkavat helposti palaa varastopesässä, jolloin kaasutus ei toimi eikä lämmintäkään tule.

Tämä on totta että klapit on ehkä turhan pieniksi pilkottu. Teen jatkossa isompaa.

Älä koske säätöihin.

Sytytyksen jälkeen kun kattila alkaa toimia niin laita 1 -3 kg oikein märkää puuta päällimmäiseksi varastopesään. Se torppaa tuon varastopesäpalamisen ja kaasutus alkaa toimia ( toivottavasti )
Noviisi on aika lailla tuuliajolla jos joutuu säätöjä haeskelemaan.

Joo säätöjä ei ollu tarkotus alkaa muuttelee vaan lähinnä olisin tarkastellut jotta säädöt ovat oikeat tai etes siellä päin.



AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #3 : 17.01.2020-15:55 »
Joo säätöjä ei ollu tarkotus alkaa muuttelee vaan lähinnä olisin tarkastellut jotta säädöt ovat oikeat tai etes siellä päin.

Tervetuloa foorumille.

Säätöjen suhteen kannattaa varmaan lähteä ens manuskan ohjearvoista. Jos käsikirjaa ei ole niin eiköhän netistä tai tehtaalta saisi moisen imutettua. Täälläkin joltakulta voi löytyä. Eri teholuokkien manuskoja voi olla samassa, mut jos on eri niin sitten kaikki asetukset ei välttämättä ole samoissa lähröarvoissa.

Kaikki kunnia vanhalle puulämmittäjälle, mutta käänteispalo on aika erilainen säädettävä ku joku vanha yläpalo, alapalonkaan peeusopit ei sovi ihan 1:1. Helpotat elämääsi jos laitat sen vedonsäätimen takas käyttöön ja ketjun pituus ohjeen mukaan. Sytytettäessä sen voi pakottaa enempi auki, mutta kun savukaasut on lämmennyt ja toisioliekki palaa, ylimääräistä ensiöilmaa ei enää pitäis niinkään tarvita.

Olihan sulla savukaasulämpömittari siinä? Muuten jo ihan perussäätäminen on aika hankalaa. Joko perinteinen viisarimittari tai sit langaton kinkkumittari hormista sisään. Yleensä noissa on 3 mm paksu PT-100 -anturipuikko, sopii näpsästi ja tiiviisti kun vetää hormin teräsputkeen 3 mm reiän. Voi kyllä olla ettei langattomuus oikein kanna noin kauas, silloin ei-etämallikin käy hyvin.

Täällä on aika monta ketjua käänteispalon ja Atmoksenkin säädöstä, hakutoiminto auttaa. Mut savukaasumittari on aika tärkeä.

Toinen juttu on nuohous. Kuulostaa hiukka siltä, et ilmanohjaus ei välttämättä ole ihan kuosissa. Tarkista ettei ensiöilman syöttöaukot varastopesään ole päässyt pikeentymään ahtaiksi. Samaten toisioilman syöttö arinakiveen. Tuhkaimuri ja pahimmassa tapauksessa kevyt paineilma tekevät kummia.

Atmoksessahan taisi olla olla ritilä ilmansyötössä? Tsekkaa ettei siinä ole hämähäkin bisnesjuttuja. Jos on oikein pölyinen paikka, niin kaipa siihen pölyäkin pääsee kertymään jo tossa ajassa.

Piippu varmaan on nuohottu, mutta entäs yhdyshormi? Aika usein noissa on pätkä vaakaputkea, sinne kertyy hiukka lentotuhkaa eli vuosittain putsi sinnekin. Sama juttu savukaasupuhaltimelle, kerran vuodessa irti ja pehmeällä harjalla tuhkat veks. Jos on pikeä, niin sitten asiat on ollu huonossa jamassa pitkään.

Eiköhän se tosta pikku hiljaa lähtis homma pelittämään.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Avotic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #4 : 19.01.2020-13:41 »
Tervetuloa foorumille.

Säätöjen suhteen kannattaa varmaan lähteä ens manuskan ohjearvoista. Jos käsikirjaa ei ole niin eiköhän netistä tai tehtaalta saisi moisen imutettua. Täälläkin joltakulta voi löytyä. Eri teholuokkien manuskoja voi olla samassa, mut jos on eri niin sitten kaikki asetukset ei välttämättä ole samoissa lähröarvoissa.

Kaikki kunnia vanhalle puulämmittäjälle, mutta käänteispalo on aika erilainen säädettävä ku joku vanha yläpalo, alapalonkaan peeusopit ei sovi ihan 1:1. Helpotat elämääsi jos laitat sen vedonsäätimen takas käyttöön ja ketjun pituus ohjeen mukaan. Sytytettäessä sen voi pakottaa enempi auki, mutta kun savukaasut on lämmennyt ja toisioliekki palaa, ylimääräistä ensiöilmaa ei enää pitäis niinkään tarvita.

Olihan sulla savukaasulämpömittari siinä? Muuten jo ihan perussäätäminen on aika hankalaa. Joko perinteinen viisarimittari tai sit langaton kinkkumittari hormista sisään. Yleensä noissa on 3 mm paksu PT-100 -anturipuikko, sopii näpsästi ja tiiviisti kun vetää hormin teräsputkeen 3 mm reiän. Voi kyllä olla ettei langattomuus oikein kanna noin kauas, silloin ei-etämallikin käy hyvin.

Täällä on aika monta ketjua käänteispalon ja Atmoksenkin säädöstä, hakutoiminto auttaa. Mut savukaasumittari on aika tärkeä.

Toinen juttu on nuohous. Kuulostaa hiukka siltä, et ilmanohjaus ei välttämättä ole ihan kuosissa. Tarkista ettei ensiöilman syöttöaukot varastopesään ole päässyt pikeentymään ahtaiksi. Samaten toisioilman syöttö arinakiveen. Tuhkaimuri ja pahimmassa tapauksessa kevyt paineilma tekevät kummia.

Atmoksessahan taisi olla olla ritilä ilmansyötössä? Tsekkaa ettei siinä ole hämähäkin bisnesjuttuja. Jos on oikein pölyinen paikka, niin kaipa siihen pölyäkin pääsee kertymään jo tossa ajassa.

Piippu varmaan on nuohottu, mutta entäs yhdyshormi? Aika usein noissa on pätkä vaakaputkea, sinne kertyy hiukka lentotuhkaa eli vuosittain putsi sinnekin. Sama juttu savukaasupuhaltimelle, kerran vuodessa irti ja pehmeällä harjalla tuhkat veks. Jos on pikeä, niin sitten asiat on ollu huonossa jamassa pitkään.

Eiköhän se tosta pikku hiljaa lähtis homma pelittämään.

Kiitos ja mukava lueskella teidän juttuja täältä.

Laittelin tuon vedonsäätimen käyttöön ja täytyy katsella ohjekirjassa vielä säädöt tuolle että on oikein. Pelittää huomattavasti paremmin.

Savukaasumittaria ei ole ja kävinkin sellaisen hakemassa mutta ei passannit kierteeltään yhdysputkeen. Saako jotain sovitetta?

Haulla olenkin etsiakellyt kokemuksia ja säätöjä atmokseen.

Ritilä on ilmansyötössä ja täytyypä tutkia ja puhdistella se. Piippu on vuosittain nuohottu ja yhdysputken puhdistilen samalla kun uuninki putsailen.

Kyläseppä

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #5 : 21.01.2020-20:39 »
Ei mikään ihme jos pannu jytistää ja tanner tömisee jos se ketjulla ohjattava ilmaluukku oli selällään.
Omassa tuo menee miltei kiinni (topparipulttia vasten) kun pannu on käyntilämpöinen 85-90 astetta.

Avotic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #6 : 05.02.2020-09:08 »
Kattila on nyt toiminut hyvin ja tuntuu palavan niinkuin suunniteltu mutta Ouman eh-800 sekosi nyt pakkasilla. Jostain syystä pudottaa menoveden 20 asteiseksi vaikka ulkona pakkasta -20. Mistähän tämä voisi johtua? Käsisäädöllä kun nostaa lämpöä niin heti perään tekee kalibrointi ajon ja säätää itsensä "kiinni". Pyynnöt on muistaakseni kovemmalle pakkasilla jotain 30 astetta. Teki tämän saman aikalailla vuosisitten helmikuussa mutta alkoi yhtäkkiä toimimaan normaalisti.

att57

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 123
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #7 : 05.02.2020-09:30 »
Ulkoanturia epäilisin, eivät aina hajoa on/off tyyppisesti.
Attack DPX 25 Profi, Esbe VTC 511, Jäspi ovaali 1800 l, tyhjiöputket 63 kpl

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #8 : 05.02.2020-10:36 »
Näytössä on ulkolämpötila, näyttääkö oikein?
Lähtevän veden lämpö oikein?
Onko sisälämpötilan mittaus ja korjaus käytössä ja näyttääkö sen lämmön oikein?
Kotona/poissa kytkin?

Ohjekirjaa ja Oumanin valikoita selaamaan jos sieltä löytyisi ratkaisu.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

oiva_

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #9 : 05.02.2020-12:52 »
Kattila on nyt toiminut hyvin ja tuntuu palavan niinkuin suunniteltu mutta Ouman eh-800 sekosi nyt pakkasilla. Jostain syystä pudottaa menoveden 20 asteiseksi vaikka ulkona pakkasta -20. Mistähän tämä voisi johtua? Käsisäädöllä kun nostaa lämpöä niin heti perään tekee kalibrointi ajon ja säätää itsensä "kiinni". Pyynnöt on muistaakseni kovemmalle pakkasilla jotain 30 astetta. Teki tämän saman aikalailla vuosisitten helmikuussa mutta alkoi yhtäkkiä toimimaan normaalisti.

Katso menovesi-info, löytyykö sieltä tietoa mikä pudottaa lämpötilan. Uudelleen käynnistys kanssa voi auttaa asiaan.

Avotic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #10 : 05.02.2020-13:48 »
Ulkoanturi näyttää oikein ja sisätilan anturista ei oo tietoa. Meno putkessa joku anturi kyllä. Uudelleen käynnistys auttoi tällä kertaa ja lämmöt nousi joten seuraillaan tilannetta ja tutkitaan tarkemmin jos taas alkaa temppuilemaan  Kiitokset neuvoista.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #11 : 05.02.2020-14:25 »
Oma automix 10 alkaa joskus seilaamaan lämpöjen kanssa  ylösalas ja patterilinjat alkaa paukkumaan. Siinä vaiheessa sähköt pois hetkeksi auttaa. Näyttää olevan Oumanneissa sama ominaisuus että tarttee välillä "bootata".
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #12 : 05.02.2020-14:50 »
Ulkoanturi näyttää oikein ja sisätilan anturista ei oo tietoa. Meno putkessa joku anturi kyllä. Uudelleen käynnistys auttoi tällä kertaa ja lämmöt nousi joten seuraillaan tilannetta ja tutkitaan tarkemmin jos taas alkaa temppuilemaan  Kiitokset neuvoista.

Sisäanturia ei välttämättä ole kytketty, lisävaruste. Muistaakseni normi NTC-vastus, joten ei ole kallis lisävaruste.  ;)
Jos on ylimääräistä lämmöntuotantoa, vaikka takka tai leivinuuni, niin tasoittelee patterisyöttöä jos sisälämpö karkailee ylös.

Katsos valikoista Oumannin softaversio ja rimpauta tehtaalle. Voipi olla että kamppeelle tulee kotikäynti. Eli kun lämmityskausi on ohi, kampe pakettiin ja tehtaalle päivitettäväksi.

Oma EH-800 on käynyt tollasella kotikäynnillä pari kertaa, ensin jonkun takkuilun vuoksi ja sitten kun lisättävä laajennusyksikkö ei suostunut yhteistyöhön. Päivitys auttoi molemmilla kerroilla ajankohtaiseen ongelmaan, eikä laatikko ole sittemmin aiheuttanut harmaita hiuksia. Mitä nyt mietityttää verkkoliitännän kautta luettavat arvot, nyt TaloLogger seuraa vain molempien lämmityspiirien menovettä, venttiilin asentoa ja sisä- sekä ulkolämpötilaa ton Oumannin kautta. Kaipa se jotain muutakin osaisi kertoa.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

peteri

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 81
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #13 : 05.02.2020-18:30 »
Itsellä edellinen oumanin eh-80 nosti lämmöt reilusti yli rajoitetun ja saman tien ajoi venttiili kiinni,  Syy tuohon oli liian pienellä oleva kierto kun kaikki termarit olivat kiinni ja pari käsisäätöä oli liian pienellä niin lähtevän veden anturi reagoi liian suurella viiveellä venttiilin avautumiseen. Myöskin jos anturin kosketus putkeen olis huono niin vois varmaan aiheuttaa saman tyyppistä ongelmaa
120m2 + lämpökeskus 21M kanaalia atmos 50gsx 3000akva, ouman 800, paisari 400l.

Högforssi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 70
Vs: Atmos DC 25 gs säätöapuja amatöörille
« Vastaus #14 : 05.02.2020-19:44 »
Oma automix 10 alkaa joskus seilaamaan lämpöjen kanssa  ylösalas ja patterilinjat alkaa paukkumaan. Siinä vaiheessa sähköt pois hetkeksi auttaa. Näyttää olevan Oumanneissa sama ominaisuus että tarttee välillä "bootata".

Mulla oli aikoinaan "automaatti ilmaaja" varaajan päällä. Siis eihän se mitään ilmannut, vaan aikaa myöden vesi oli vähentynyt varaajasta ja ilma täytti yläosan. Sopivasti kun oli jo ilmaa yläpäässä alkoi oumannin humppaaminen ylös alas. Virran katkaisu auttoi kait siksi, että verkostosta pääsi ilma nousemaan varaajaan ja taas toimi jonkin aikaa. Lopullisesti vika poistui vasta ammattilaisen käynnillä ja ilmahanan asennuksella.