Kirjoittaja Aihe: Atmos dc 32gs kanssa tarttis jelppiä..  (Luettu 5019 kertaa)

Henri.li

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Atmos dc 32gs kanssa tarttis jelppiä..
« : 28.01.2020-22:15 »
Ostettiin perheen kanssa kesällä talo jossa tällöinen puukattila sekä 2000l varaaja ja laddomatin lataus paketti. Tähän osti kattila toiminut moitteettomasti, mutta nyt viikol verran olen paininut kattilan kanssa. Ei meinaa syttyä millään ja nostaa lämmöt todella hitaasti. Imuri pelittää ja pannua nuohotti vähintään kk välein. Savukaasumittari on meillä muuratussa hormissa se ei nouse koskaan oikein yli 100 asteen. Pitäisi varmaan hommata mittari vielä hormiputkeen. Mutta olisko kenelläkään muulla ollut samanlaisia ongelmia? Nii kattila laitettu 2013 ja kuulemma muohottu piippu viime maaliskuussa.  Itsestä tuntuu ihan siltä että pannu ei saisi tarpeeksi ilmaa.

masifisti

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Atmos dc 32gs kanssa tarttis jelppiä..
« Vastaus #1 : 20.02.2020-10:09 »
Ehkä ongelma jo ratkennut, mutta tässä joitain vinkkejä.
Onhan kattila mekaanisesti kunnossa, kivet ehjiä, ilmareiät auki ja taka luukusta tuhka imuroitu, puhaltimen siivet myös ehjät?

Sytytys: Pesään ladotaan sivukivien ilmareikiin asti pieneksi pilkottua helposti syttyvää puuta, niiden päälle kerros  sytykkeitä esim. roskapussi ja loppupesällinen normaalisti täyteen mahdollisimman tiiviisti. Sytyttäminen yläluukun alareunasta. Luukku raolleen salpaa vasten. Ohituspelti kaiken aikaa kiinni. Muutaman minuutin jälkeen luukku kiinni ja avataan vasta seuraavaa latausta varten.
Säädöt ohjekirjan mukaisesti. Vedonsäädin sulkee ilmaläpän rajoitinta vasten noin 80 asteessa, ensiöilmatanko kuivia puita poltettaessa 3-6mm ulos, tuoreemmille puille 10 mm.

Minä tein kovasta mineraalivillasta tulpan ohitusilmareikään, koska hormin veto ja imuri repivät myös sieltä savua suoraan piippuun. Joudun siltikin avaamaan hormin nokiluukun vedon tasaamiseksi.
32 gs siinä on se 30 hv vai onko kw, mutta se ei oikein tahdo riittää 2000 l varaajalle.

Ri.ins

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Atmos dc 32gs kanssa tarttis jelppiä..
« Vastaus #2 : 10.03.2020-20:37 »
Jees, mulla ollut 30kW GSE:n kanssa vähän saman tyyppisiä ongelmia vedon kanssa. Ihmeellistä kihinää ja jumputusta pitänyt. Ongelma ei ollut kattilassa, vaan hormin tuhkapesä oli tullut täyteen - kun puhdistin niin jo alkoi kohina käymään.

Noista säädöistä olen huomannut, että usein kattilatehot ovat suoraan riippuvaisia polttoaineen ominaisuuksista. Viime vuonna oli ruutikuivaa ranteen vahvuista koivua -> silloin primääri ilma oli nollilla ja sekundääri 8mm auki. Tänä vuonna on ollut puolikkaan 10l ämpärin kokoista halkoa -> primääri +10mm sekundääri +8mm.

Olen tehnyt sytyttämisen itselleni helpoksi. Työnnän isot kekäleet pois alapaloaukon kohdalta latauksen lopuksi ja sammutan kattilan. Primääri ilma kiinni ja latauspumppu yöksi pienimmille kierroksille. Seuraavalla sytytyskerralla hiiltä on tarpeeksi - kaivan ne alapaloaukon päälle ja käynnistän puhaltimen. Paperia tai kaasukosaanilla hiilet palamaan ja ahjon päälle pilkkeitä. Jätän täyttöluukun auki noin sentin ja 20min päästä alapalopesä on riittävän kuuma ylläpitämään kaasupaloa ja käänteispalolle tarpeellinen hiilikasa on muodostunut puupesän puolelle. Kattila täyteen, ilmasäätö primäärin puolelta kuntoon ja 3h päästä täyttö. 6h sykli, niin 3000l varaaja yleensä jotakuinkin täynnä energiaa.
Rakennus -ja LVI-tekniikan Insinööri, siitä kuljetaan missä aitaa ei ole ollenkaan ja turhat mutkat vedetään perustellusti likiarvoilla suoriksi.
Atmos Dokogen 30gd, Jäspi 3000l akku ja 300l paisunta