Projektipuolella olen käsitellyt aihetta, mutta arvelin että koska homma pyörii lähinnä kattilan ympärillä, niin tämä osio olisi oikea.
Taustaa: Hankin kattilan käytettynä, hiukan vajaa 3000 tuntia poltettuna vuonna 2017. Otin itse kattilan käyttöön vuonna 2018.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=1193.msg33090;topicseen#newTähän talveen asti kattila on toiminut mielestäni hyvin, tyypilleen ominaiset piirteet huomioon ottaen. (Holvaaminen, varastopesäpalo, jne.)
Talven aikana savutus on alkanut olla enemmän sääntö, kuin poikkeus. Kuten projektisäikeessä olen todennut , olen ollut löytävinäni juurisyyn jo monta kertaa, mutta täyttä varmuutta ei vieläkään ole.
Löydöksiä: Savukaasuimurin tiiviste, suutinkiven tiivistenauha, sivunuohousluukkujen ilmavuodot, etuluukkujen tiiveys, suuttimen rapautuminen.
Nyt viime viikonloppuna päätin suunnitelmasta poiketen ottaa ja vaihtaa suuttimen kesken lämmityskauden, kun lämmitystarve näinä päivinä on ollut vähäinen.
Minulla oli jo suutinkivi hankittuna valmiina, ajattelin että tekisin siitä muotin, jotta voisin valaa tulenkestävästä valumassasta uusia, mutta laiskuus voitti, eikä tuossa oikein tuntipalkoille taida päästä, varsinkin kun vapaa-ajan ongelmia ei muutenkaan ole. Suuttimen mukana tuli 2 eri paksuista tiivistenarua, 18mm ja 20mm? Lisäksi jonkinlaista laastia pussissa, suuttimen ja tukilevyn väliin.
Kuivattelin suutinta hormiliitosputken päällä viikon verran, en tiedä kuinka kauan ovat varastossa, ennenkuin lähettävät...
Homma alkoi varastopesän imuroinnilla, jonka jälkeen irrotin vanhat tiivistenauhat. Pienen nitkuttelun jälkeen suutin irtosi paikaltaan ja sen sai nostettua pois.

Suutin olikin jo aika huonossa kunnossa, oli kokonaan poikki. Ainoastaan valumassan terässäikeet piti kasassa. Jostain syystä suutin oli nokeentunut sivuilta. Uusi suutin vieressä, toisioliekin kanavaa on pidennetty.
Valitettavasti uusi suutin ei mene heittämällä paikalleen, vaan tukilevyä on muokattava, koska tuo kanavan jatke ei mahdu tulilevyn reiästä. Olisi ollut järkevintä vaihtaa myös tukilevy, kun olisi tiennyt. Levy on 6mm tulenkestävää terästä, joten rälläkän kanssa voi mennä tovi. Plasmaleikkurilla meni kohtuu nätisti.
Tukilevy lepää vesivaippaan hitsattujen kulmarautojen päällä, joihin kiinnittyy 6 M8 ruuvilla. Keskimmäisten reikien kohdalla oli molemmilla puolilla halkeamat kulmaraudoissa. Saa nähdä, siirtyykö repeämä hitsaussauman kautta vesivaippaan. Toistaiseksi en asialle tehnyt mitään. Tukilevyn ja kulmarautojen välissä oli jonkinlainen lasikuitunauha tiivisteenä, ehkä 3X30mm. Tätä en osannut myöskään varata valmiiksi, joten laitoin vanhan nauhan takaisin takkakitillä höystettynä.

Asennus meni pääpiirteittäin päinvastaisessa järjestyksessä, tiivistenauhojen nuijiminen paikalleen oli oma hommansa, hankalissa asennoissa joutui työskentelemään, eikä asiaa helpottanut kattilan 60-70 asteen lämpötila, seisokkiajan lyhentämiseksi...
Laitoin alapesän keraamien päälle tulitiililaatat, kuten kuvassa, en tiedä onko hyötyä, mutta tuohon malliin noita osia on nähtävästi muutettu uudemmissa valmisteissa. Ehkä suuttimen tukirakenteisiin kohdistuvia lämpökuormia on haluttu pienentää. Vanhemmissa kattiloissa oli ymmärtääkseni jopa vuotoja näistä muodonmuutoksista johtuen.

Kesällä täytynee ottaa auki ja katsoa repeämän tilanne. Päivittelen tänne havaintoja, kun kokemusta kertyy.
Edit: Lisäsin kuvan suuttimen tukilevystä, muuta kuvaa ei tullut näköjään otettua...