Kirjoittaja Aihe: Dakon Dor 45 paukkuu ja pulputtaa  (Luettu 2002 kertaa)

Joonnaz

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
Dakon Dor 45 paukkuu ja pulputtaa
« : 10.11.2021-21:21 »
Morjesta . Uutena  foorumilaisena ajattelin kysästä,  mitä keksisi  tuolle  Tsekin kattilalle.
Kattilana tosiaan 45kw Dakon alapalo, 3m3 varaaja ja termovar latauspumppu.
Kattila alkaa paukkumaan ja ns pistekiehumaan kun lämpö nousee kattilassa yl 65 asteen jos täydellä vedolla polttaa.  Termovar termari 72 astetta. Vaihto viileämpää? Puuna sekapuu.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Dakon Dor 45 paukkuu ja pulputtaa
« Vastaus #1 : 10.11.2021-21:27 »
Paljonko aloittaessa on paineet? Onhan latauspumppu täysillä? Helpottaako pistekiehunta miten nopeasti paineiden noustua? Omalla kohdalla kahden kattilan kanssa olen törmännyt pistekiehuntaan kun olen koittanut 80c termaria 72c tilalle.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Joonnaz

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Dakon Dor 45 paukkuu ja pulputtaa
« Vastaus #2 : 10.11.2021-21:45 »
Paineet  0.8 aloittaessa,  lopettaessa 1.4 bar. Tuntuu välillä että helpottaa paineenostolla, mut ei kuitenkaan.  2v menty nyt noin. Nokeaa vaan niin saatanasti. Savukaasur siellä 250
Ja on pumppu  kolmosella.

Riku IV

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 73
Vs: Dakon Dor 45 paukkuu ja pulputtaa
« Vastaus #3 : 11.11.2021-03:45 »
En tunne kyseistä kattilaa mutta muistaakseni olen täältä lukenut että, jotkut kattilat pitää asentaa hieman "vinoon", että ilmat pääsee poistumaan.
Eli joku tietty nurkka piti olla ylempänä.

Muistaakseni ainakin joissain Atmoksissa oli näin.

Taisi olla niin että on eduksi jos kattilasta lähtevä putki lähtee kattilan päältä.
Lähteekö Dakonissa päältä vai takaa/sivulta?
Minkä kokoiset putkitukset?

Oman Magan olen asentanut melko vaateriin ja muutaman muljahduksen olen lämmittäessä kuullut.
Oletan että nämä muljahdukset liittyy kun järjestelmässä uutta vettä yli 3000l.
Lähtevä putki kattilan päältä ja 1,5 tuuman putket.

Joonnaz

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Dakon Dor 45 paukkuu ja pulputtaa
« Vastaus #4 : 11.11.2021-06:54 »
Hei. Dakonissa 2 tuuman putkitus, lähtee takaseinästä  yläkulmasta. Pitääkin kokeilla  jos ihan reilusti nostaa sitä nurkkaa ylemmäksi.

markkulievonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: Dakon Dor 45 paukkuu ja pulputtaa
« Vastaus #5 : 11.11.2021-08:10 »
En tiedä mistä ilmiö johtuu.  Entisessä Jämä 140 YP kattilassa esiintyi "paukahtelua" kun kattilan lämpö alkoi nousta +60C kohdalle. Paukahtelu loppui lämpötilan kohotessa normaali tasolle...Joskus harvoin samaa - lievempänä - ilmiötä esiintyy myös nykyisessä kattilassa. Liittyy erikoisesti tilanteseen, jossa kattilan lämpötila kohoaa nopeasti.

Kyseessä  lienee ilmakuplien muodostuminen kriittisille pinnoille, joka aiheuttanee hetkellisen pistekiehunnan. Veden kierrolla on merkityksensä.

Eikös kaikkien kattiloiden rakenne sunnitella  kattilan asennettavaksi vaakasuoraan?

vilhos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 218
Vs: Dakon Dor 45 paukkuu ja pulputtaa
« Vastaus #6 : 12.11.2021-17:31 »
Hei

Jos kattila paukkuu lämmitettäessä tapahtuu kiehumista. Ilma sopivassa paikassa estää vesikierron kattilan joka paikkaan ja se aiheuttaa useimmiten kattilan paukkamisen. Keittäminen tapahtuu juuri sellaisessa kattilan osassa jossa vesi kierrä. Olen menossa ensiviikolla paikkaan jossa puukattila alkaa paukkamaan lämmityksen yhteydessä. Tuhon paukkamiseen liittyy useimmissa tapauksissa myös ylimääräinen paineen nousu. Paukkamiseen liittyy äänenä pulputus ääni.

Terv Kajaani Koutaniemi

Joonnaz

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Dakon Dor 45 paukkuu ja pulputtaa
« Vastaus #7 : 12.11.2021-23:22 »
Nyt tänään  oli aika lämmittää, ja nostin kattilaa kiiloilla pikkusen kallelleen, että olisi se lähtö varmasti ylimpänä.  Jumankekka, sehän  rauhoittui. Sen verta tuli  vääntöä putkiin, että alkoi latauspumpun yks liitäntä itkettämään, täytyy huomenna käyttää auki. Kiitos vinkeistä