Kirjoittaja Aihe: Savupiipun valmistus  (Luettu 5945 kertaa)

Toivo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Savupiipun valmistus
« : 31.01.2012-19:00 »
Onko kokemuksia tehdä rosterista piippua puukattilalle? ajatus viedä ensin seinän läpi ja pellittää ulkopuolen osa. Pituus n 5-6 metriä. Onko valmispiippujen hinnoista tietoa?  160mm hormi riittänee 40 kw kattilalle?

Juice

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Savupiipun valmistus
« Vastaus #1 : 31.01.2012-23:41 »
Moro.

Oon juuri tekemässä sellasta.Mä teen 168mm:n happosesta. Ei siinä mitään ihmeellistä ole,muutakun T-haara vaan putkeen  hitsata että alas jää tuhkatilaa sellanen 200mm.....voi se olla pidempikin jos laittaa vedon säätimen haaran myös(paras paikka savukanavan alapuolella..mutta kyllä käy myös yläpuollele myös)....ja savuputken yläpuolelle paikka ns. injektio savukaasuimurille...jos hormin pituutta jostain syystä ei saa tarpeeksi pitkäksi esim ulkonäkö syistä.Juttelin justiin palotarkastajan kanssa että hormiputken pitää ola vähintään 1mm: seinämällä ja eristys 100:n millin palon suoja vuorivilla sekä pellitys minimissään 0,5mm:n teräspellistä.Näin kuulemma sanoo säädökset jos teräshormi on itse tehty.....luokitetut valmishormit ei kuulemma tarvi ei eristystä eikä sisäputken seinämän vahvuutta niin kun oma valmiste........????

Toivo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Savupiipun valmistus
« Vastaus #2 : 01.02.2012-20:12 »
Kuinka pitkän piipun teet ja kuinka paksuilla seinämillä? Minkälaisia kustannuksia?

Juice

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Savupiipun valmistus
« Vastaus #3 : 01.02.2012-22:36 »
Mulla tulee noin viisi metrinen piippu,ja 1,5mm seinämällä

-Putki a 27Euroa/m
- T-Haara 30 E/kpl
-Vuorivillat jotain 300 E
-Pellit päälle noin 100 e

kokonaishinta varmaan jotain 400-600 euron paikkeilla....mujtta kun ei löydä valmiita joissa on paikka vedontasaimelle ja injektio savukaasu puhalimelle....niin pitää väsätä itse.

lorvi

  • Vieras
Vs: Savupiipun valmistus
« Vastaus #4 : 01.02.2012-22:43 »
Minulla oli ensiksi yli 20 vuotta 300mm tavallinen käytettynä romukaupasta ostettu paikattu 4 metrinen mustarautaputki, eikä sitä koko käyttöaikana tarvinnut parsia. Kun sitten ajattelin uusia sen muun ehostamisen yhteydessä kysyin asiantuntijalta neuvoa ja hän suositteli 160mm 6 metrinen jonka sitten ostin. Sillä ei tehnyt mitään, ei riittänyt edes savuja ulos viemään, eristinkin vielä varmistaakseni "virheinvestoinnin"- ei auttanut. Ostin sitten 260mm 6 metrisen (suurempaa ei ollut heti saatavilla) ja johan alkoi hengittämään. Eristeenä palovilla ja pelti.
Kattila on kaiketi 65kw puulla tyyppikilvestä arvaten.